De Haas Tankvaartbedrijf.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

https://schepen-en-schippers-van-bergen ... e-haas-1-2 ,,,,,hier staat wat in van de familie de haas en hun schepen .
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door karelzijpe »

Daarin staat de oorsprong van de rederij de Haas zoals het begonnen is , de basis zogezegd ! Prachtig historisch stukje werk over de binnenvaart.
Geschreven door Kees Touw en wat bleek zijn vader was weer een klasgenootje van mijn vader op het internaat Vreeswijk +/- 1918.
Vroeger wel vaak een biertje gedronken met Joop Bloeme van de Haas,naam van de tanker ben ik kwijt maar liep als een duivel . Later nog gevaren met z'n broer Jan op de Vissen van Oosterwijk.Was ook erg amusant .

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Karel en Wout, Heb het gelezen. Dat de Engelina bij de bouw 229 ton was klopt niet. De exacte tonnenmaat bij de bouw weet ik zo niet uit mijn hoofd. Vrijdag ben ik weer thuis en zal eens in het Nedlloydboek (daarin staat 175 ton) kijken. Maar ook niet alles wat daar wordt vermeld is correct. Arie Lentjes heeft wel zijn best gedaan op het Nedlloydboek, maar helaas verzuimd om links en rechts zijn beschikbare data te checken. Jammer, want het had gemakkelijk anders gekund. Niet dat ik alles van de vloot weet, maar van de vier schepen waarop ik heb gevaren, heb ik de moeite genomen om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Voor een buitenstaander is zoiets veel moeilijker. Je wilt niet weten hoeveel moeite het heeft gekost om uit te leggen dat de toename in tonnen van de Alioth (498 naar 552) is veroorzaakt door het verzetten van de ijk en niet door verlenging, zoals vermeld in het Nedlloydboek. Anderen namen deze gegevens klakkeloos over. Voor mij is het intrigerend waarom de Alioth bij de nieuwbouw is afgeijkt op 498 ton. Nooit kunnen achterhalen. Wel weet ik dat er destijds tussen de VT en Van Ommeren? de afspraak was dat VT niet groter zou bouwen dan 500 ton. De Haas heeft nog een tijdje met de VT "gevrijd". Zou die 500 tons grens voor Antares en Alioth daardoor veroorzaakt kunnen zijn? De Alioth was van 1952 en is voor zover ik me herinner in 1956 overgeijkt. Na 1 mei, want toen was ze nog 498 ton. Staat dacht ik op de tekening, die Tjeerd de Vries dat jaar voor mijn ouders maakte.
Joop de Bloeme voer op de Avior of Adara. 410 of 411 ton met 300 PK Bolnes. Joop zat later op de Alkaid, de voormalige (Pur)fina 28. In Zeeland een keer aan de grond gelopen en geplooid. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

zelf nooit met Joop de bloeme gevaren maar in mijn tijd op de bunkerbootjes er veel me te maken gehad de alkaid zat geregeld in het noorden later nog wel eens een bunker reisje op gedaan met Theo van Kessel . alkaid en naar ik meen de zuster de Apollo .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Apollo was inderdaad een zuster Wout. Van origine de (Pur)fina 27, waar Deen vele jaren op heeft gevaren. Ging vroeger regelmatig naar Hoogezand, waar Fina, samen met BP naast de Nove boardfabriek stookolie opslag had. Heb er met de Alchiba wel voor beide partijen gelost. Aansluitend dan een paar reizen Emden-Groningen voor Gulf. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

dat stukje van geplooid op zeeland daar kan ik van mee spreken ,was alleen een ander schip .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Nu maak je me wel nieuwsgierig Wout, maar niet alles is geschikt voor publicatie. Je kunt beter op het IJsselmeer of in Friesland aan de grond lopen. Daar komt de vloed je weer niet te hulp. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

nee was op zeeland in het stoomboten gat .datum weet ik niet meer ,maar na het schutten in Hansweert mocht ik naar mijn bedje om er in de schaar weer bij te zijn met aankoppelen ,volgende maandag terug naar Rotterdam om in de geulhaven schoon te maken ,en door naar de werf en na de reparatie op een van de laatste dagen kwamen de monteurs van de Bolnes er achter dat veel van de kruiskoppen gescheurd waren dus van de werf naar Bolnes gesleept even oversteken en daar nog een tijd geweest voor wij weer vaarklaar waren en aan het woeste leven mochten mee doen ,ik moest in die tijd een beetje slingeren over de vloot .
vreede
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:13

Alnati - Nelloyd 84

Bericht door vreede »

Deze week een leuk boekje gevonden van mijn vader, Gerard van de Vreede
Bijlagen
IMG_0025a.jpg
IMG_0025a.jpg (293.12 KiB) 2751 keer bekeken
vreede
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:13

Alnati - Nelloyd 84

Bericht door vreede »

En nog een paar plaatjes die genomen zijn in Rotterdam, ergens in de buurt van de Boompjes.
Bijlagen
Alnati.jpg
Alnati.jpg (15.68 KiB) 2751 keer bekeken
nedlloyd84018a.jpg
nedlloyd84018a.jpg (61.33 KiB) 2751 keer bekeken
Plaats reactie