De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jan, Heb van een collega bij BP (die daarvoor op de Esso Raffinaderij werkte) wel eens een verhaal gehoord dat er iemand in een openstaande tank is gevallen en is overleden. Heb begrepen dat om een VT of Esso schip ging (maar kan ook anders zijn geweest). Als je dat dan meemaakt, doordat je aan dezelfde steiger ligt of er naast, kan ik me voorstellen dat je zelf zoiets niet wit beleven en liever een ander beroep zoekt. Om zoiets zal het in Wout zijn verhaal gaan. In die tijd was het heel gewoon dat je met open tankdeksels laadde. Vooral met stookolie, waarbij moeilijk het niveau zichtbaar was. Niet veilig, maar je dacht er verder niet bij na. Later moesten je tankhoofden 50 cm hoog zijn om met open deksels te mogen laden. Was nog voor het damp retour en ADNR tijdperk. Plaatje uit 1971, waar een niet professioneel monster wordt "getrokken". Stoom en condensaatafsluiters in het tankhoofd. Gr. Klaas.
1971-7 Monsteren Gulf.jpg
1971-7 Monsteren Gulf.jpg (123.64 KiB) 908 keer bekeken
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 07 mar 2019 18:00 Jan, Heb van een collega bij BP (die daarvoor op de Esso Raffinaderij werkte) wel eens een verhaal gehoord dat er iemand in een openstaande tank is gevallen en is overleden. Heb begrepen dat om een VT of Esso schip ging (maar kan ook anders zijn geweest). Als je dat dan meemaakt, doordat je aan dezelfde steiger ligt of er naast, kan ik me voorstellen dat je zelf zoiets niet wit beleven en liever een ander beroep zoekt. Om zoiets zal het in Wout zijn verhaal gaan. In die tijd was het heel gewoon dat je met open tankdeksels laadde. Vooral met stookolie, waarbij moeilijk het niveau zichtbaar was. Niet veilig, maar je dacht er verder niet bij na. Later moesten je tankhoofden 50 cm hoog zijn om met open deksels te mogen laden. Was nog voor het damp retour en ADNR tijdperk. Plaatje uit 1971, waar een niet professioneel monster wordt "getrokken". Stoom en condensaatafsluiters in het tankhoofd. Gr. Klaas.

1971-7 Monsteren Gulf.jpg
Klaas.

Mogelijk dat dat ongeluk bij de VT heeft plaatsgevonden, ik ben februari 75 begonnen bij VT op de Vriezenveen, de bunkerschepen hadden in de tankhoofden spijlen gelast gekregen, zodat het praktisch niet meer mogelijk was om in de tank te vallen.
Later met de Veendam, (475) ton diverse keren stookolie geladen bij Total Vlissingen , laadsnelheid 1400 ton per uur, de leidingen kraakten letterlijk aan dek, als je dan in t zonlicht naar de stookolie dampen keek welke het tankhoofd uit kwamen dan zat de damp vol met kleine stookolie vlokjes, zaak om boven de wind te blijven en niet inademen.
De stookolie was vaak een 90 graden celsius warm, dus als je daar in zou vallen was je behoorlijk kansloos.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

sorry ik bedoeld dat de stuurman toen daar is gaan werken ,er zullen nog mensen zijn die daar gebunkerd hebben ,zelf ben ik na mijn marine tijd weer gaan varen op de fina bunkerboot in amsterdam en heb daar erg veel haas schepen gebunkerd dat met de fina 25 en 41 .
toen ik zelf op de haas tankers voer is daar nooit de gedachte opgekomen dat stookolie gevaarlijk kon zijn ,behalve dan dat je best wel eens in slaap kon sukkelen door het langzame laden ,soms 150/200 kub per uur en als je dan een volle bak 2800 kub mocht laden was het afzien om dat er laad punten waren waar ze de belading stopzette als er niemand op dek liep ,een pracht was het te laden bij total vlissingen waar het met enorme snelheden ging ,en je een knop op de arm had om nog eens wat meer te geven ,je moest er dan met de hele bemanning bij zijn ,en er weren heel wat spuiters en overlopers daar wij waren in iets meer den een uur geladen daar (ALPHACCA)























9
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, Op plaatsen waar het laden langzaam ging lieten ze dat via de drains lopen en zetten dan zoveel mogelijk tanks open. Op die manier werd de laadstroom over al die tanks verdeeld en had je er uren geen omkijken naar. Zelf hield ik meer van het snellere laadwerk. Dan bleef je tenminste alert. Bij Shell op steiger 30 met de Engelina eens binnen 20 minuten geladen. Lag de ijk royaal onder en hier en daar onder een afsluiter aan dek een plasje stookolie. We hadden toen nog geen binnenmaat, dus de tankmeters daar blij! Die waren gewend om aan de hand van de binnenmaat de tankstand te "maken" en dan om de zoveel schepen eens meten of de boel scheef liep. Scheelde hen een hoop gesjouw naar boven en meetlinten schoonmaken. Wat dat aangaat is er de laatste 50 jaar veel veranderd. Zowel aan de wal als aan boord hoeven tanks niet meer open om te meten. Hooguit een keer bij een miswijzing, of vastzittend instrument. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

En bij te groot verschil met de hand overmeten en anders een protest brief.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 08 mar 2019 12:55 Wout, Op plaatsen waar het laden langzaam ging lieten ze dat via de drains lopen en zetten dan zoveel mogelijk tanks open. Op die manier werd de laadstroom over al die tanks verdeeld en had je er uren geen omkijken naar. Zelf hield ik meer van het snellere laadwerk. Dan bleef je tenminste alert. Bij Shell op steiger 30 met de Engelina eens binnen 20 minuten geladen. Lag de ijk royaal onder en hier en daar onder een afsluiter aan dek een plasje stookolie. We hadden toen nog geen binnenmaat, dus de tankmeters daar blij! Die waren gewend om aan de hand van de binnenmaat de tankstand te "maken" en dan om de zoveel schepen eens meten of de boel scheef liep. Scheelde hen een hoop gesjouw naar boven en meetlinten schoonmaken. Wat dat aangaat is er de laatste 50 jaar veel veranderd. Zowel aan de wal als aan boord hoeven tanks niet meer open om te meten. Hooguit een keer bij een miswijzing, of vastzittend instrument. Gr. Klaas.
Ja Klaas dat ging snel, zoals ik beschreef met de Veendam in Vlissingen was t ook in 20 minuten ongeveer "volle bak" dat was sprinten aan dek met drie man.
Later aan het K terrein bij Shell 2e Pet. met de Vlist moesten we op waterstand 300 ton Avgas 100 laden voor Offenbach en zelf afpassen.
Erg lastig wegens alleen door de patrijspoortjes in de tankdeksels het vloeistof niveau in de tanks te kunnen controleren
Het liep zo hard dat eer de laadpomp stil stond hadden we 80 ton teveel in, gelukkig konden we bij VTG in de Ihnnenhafen Duisburg de 80 ton welke we te veel geladen hadden uitlossen en met de 300 ton door naar Offenbach.
Was in Marl Huls bij het CWH lekker rustig laden, daar liep het met 60 m3 per uur en van butanol namen we 700 m3 mee

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

klaas ik meen dat in die tijd bij de total met maximaal 3000 kub per uur konden laden ,hebben het met huub wel eens geprobeerd alle tank afsluiters 6 duimers 12 tanks open en geen drains met 5 man aan dek waarvan een bij de stopknop p de laad arm deze bediening had 3 knoppen langzaam ,n middel en hard zodat de man op tijd kon verminderen ,tja hard werken maar huub had dan ook een geweldige berg ervaring ,en alles was gelukt wel moest je de pers en zuig afsluiters en die van de giek dicht zetten .je wist maar nooit we hebben wel eens iets moois gezien op een fongers tanker die dus niet al die maatregelen had getroffen stuurhut ramen bleken ook nog open te staan en van af de midden tot achter de roef alles mooi zwart en de stuurhut dus ook ,het laden voor ons ging niet door wand ook het steiger was een beetje zwart ,wij mochten naar het buiten steiger aan de schaar v everingen .maar o.o wat hebben wij gelachen .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Arie, dat waren lange laadtijden. In de zomer niet zo erg maar 's winters een crime. Herinner me in de zomer van 1971 eens 700 ton ruwe teer te hebben geladen bij EMK te Krimpen aan den IJssel. Ging met 50 m3/uur. Kon de familie uit Ouderkerk lekker lang buurten. Leeg van Olst bovenlangs weer terug met een stop te Deventer voor ander sociale verplichtingen.
1971-8 Deventer.JPG
1971-8 Deventer.JPG (139.81 KiB) 752 keer bekeken
Zat gisteren in Dordt nog even te praten met Willem Keizer. Ging over het laden in Emden en dan in de winter. In de Ölhafen mocht je daar geen kachels aan hebben. Wel eens een bekeuring (betaalde waarschuwing van 10 DM) opgelopen omdat de kachel brandde. Kleine kinderen aan boord en we lagen toch 3 uur te laden daar. Willem vroeg daar om stoom van de wal en liet gewoon stoppen met laden om buiten de haven de boel weer op te warmen. Duurde niet lang of de "hoge druk" kwam aan boord om te vragen wat er loos was. Toen was er opeens wel stoom en aan de voet van de steiger was er een gelegenheid om eten te koken. De Wasserschutz die ook gebruik maakte van dat "pand" probeerde schippers daar te weren en de faciliteiten met hen te delen. Onze lieve Heer heeft soms rare kostgangers. Door de bank genomen was het daar gemoedelijk volk en heb er altijd met plezier geladen. Het enige waar men daar moeilijk over deed was een grote hoeveelheid voorbelading. Met stookolie ontkom je daar soms niet aan, maar de meter stond daar op de steiger. Liet altijd afpassen op 750 m3 en kwam met een binnenmaat van 753 m3. Alle partijen gelukkig.
Met de douane daar ook weinig problemen. Wel eens een borreltje met ze zitten drinken, omdat één van de mannen jarig was. Schoof je een fles Bokma af en kon geen kwaad meer doen. Slipte een keer mee naar binnen met de Seeschleuse en vergat in te klaren. Bij vertrek door de Nesserlandschleuse breide men de boel weer echt. Zou nu denk ik niet meer kunnen. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Gr. Klaas.
1971-2 Emden 6.JPG
1971-2 Emden 6.JPG (152.26 KiB) 752 keer bekeken
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 08 mar 2019 19:14 Ja Arie, dat waren lange laadtijden. In de zomer niet zo erg maar 's winters een crime. Herinner me in de zomer van 1971 eens 700 ton ruwe teer te hebben geladen bij EMK te Krimpen aan den IJssel. Ging met 50 m3/uur. Kon de familie uit Ouderkerk lekker lang buurten. Leeg van Olst bovenlangs weer terug met een stop te Deventer voor ander sociale verplichtingen.
1971-8 Deventer.JPG

Zat gisteren in Dordt nog even te praten met Willem Keizer. Ging over het laden in Emden en dan in de winter. In de Ölhafen mocht je daar geen kachels aan hebben. Wel eens een bekeuring (betaalde waarschuwing van 10 DM) opgelopen omdat de kachel brandde. Kleine kinderen aan boord en we lagen toch 3 uur te laden daar. Willem vroeg daar om stoom van de wal en liet gewoon stoppen met laden om buiten de haven de boel weer op te warmen. Duurde niet lang of de "hoge druk" kwam aan boord om te vragen wat er loos was. Toen was er opeens wel stoom en aan de voet van de steiger was er een gelegenheid om eten te koken. De Wasserschutz die ook gebruik maakte van dat "pand" probeerde schippers daar te weren en de faciliteiten met hen te delen. Onze lieve Heer heeft soms rare kostgangers. Door de bank genomen was het daar gemoedelijk volk en heb er altijd met plezier geladen. Het enige waar men daar moeilijk over deed was een grote hoeveelheid voorbelading. Met stookolie ontkom je daar soms niet aan, maar de meter stond daar op de steiger. Liet altijd afpassen op 750 m3 en kwam met een binnenmaat van 753 m3. Alle partijen gelukkig.
Met de douane daar ook weinig problemen. Wel eens een borreltje met ze zitten drinken, omdat één van de mannen jarig was. Schoof je een fles Bokma af en kon geen kwaad meer doen. Slipte een keer mee naar binnen met de Seeschleuse en vergat in te klaren. Bij vertrek door de Nesserlandschleuse breide men de boel weer echt. Zou nu denk ik niet meer kunnen. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Gr. Klaas.

1971-2 Emden 6.JPG
Brrrrrrr, Klaas, praat me dr niet van, twee dagen voor de kerst 1976, 12 uurtjes laden bij BASF Ludwigshafen, alles uit aan boord, ze kwamen regelmatig controleren of de gaspitten van t kookstel koud waren en zo ook de kachel! op het ponton in een hokje stond een enkel elektrisch kookplaatje, zodat je koffie kon zetten en profesorisch wat koken, dat was afzien! toen we er weg konden uren nodig gehad om de roef weer op temperatuur te krijgen, en winter 1978, laden te Marl Huls, 10 uurtjes duurde dat, maar het had ge-ijzeld, dus spekglad dek, op knieen en ellebogen over t dek gekropen van tank naar tank tijdens t laden, dan was je met die koude produkten behoorlijk in t nadeel tegenover een stookoliebak, zo dat waren weer wat herinneringen uit een ver verleden

gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Gelukkig waren we nog jong Arie! En ook toen al wat spek op de ribben. We staan in de trui aan te koppelen zo je ziet. Op de Eems ging het maar net en waren we blij als we de haven weer hadden bereikt. Gr. Klaas.
1971-2 Emden 1.JPG
1971-2 Emden 1.JPG (133.32 KiB) 726 keer bekeken
Plaats reactie