Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

slb Diana met een ruimtevaarder

Bericht door Hans »

Op Bagger Nostalgie stond een foto van Oosterwijk die hier nog niet was getoond.
De sleepboot Diana met een lege kleine ruimtevaarder.
De naam is weer eens een probleem maar ik houd het voorlopig op Schorpioen of Weegschaal.
©️Bas v Nes "Bagger Nostalgie"
©️Bas v Nes "Bagger Nostalgie"
Ruimtevaarder met slb. Diana.jpg (367.29 KiB) 2095 keer bekeken
Groet,
Hans.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Robert Delhaye »

De DIANA (voorheen een Goedkoop sleper met 2 Bolnes motoren), had aanvankelijk (op de foto hierboven) een S.K.L. motor aan boord. De S.K.L. (Schwermaschinenbau Karl Liebknecht) 8 NVD 48 AU-2.
Deze machine leverde 1320 pk bij 428 omwentelingen per minuut. Met dit vermogen werd de "DIANA" jarenlang in vlootlijsten aangegeven.
Alleen... we weten hier allemaal dat er twee mogelijkheden overblijven:
1) zoals bij S.K.L. gebruikelijk was de motor direct aan de schroefas gekoppeld en zal hooguit 1000 pk bij 325 omw. / min. hebben geleverd, al een behoorlijk hoog schroeftoerental voor een sleepboot.
2) er werd een reductie-kast geplaatst tussen motor en schroef, hetgeen onlogisch is, want alle S.K.L. 48 NVD zijn direct omkeerbaar.

Waarschijnlijk is dus het daadwerkelijk vermogen geen 1320 pk, maar aanzienlijk lager, ik schat zo rond de hooguit 900, geleverd bij een voor het slepen geschikt schroeftoerental.

Later werd er een modernere S.K.L. motor geplaatst, nu zeker met een reductiekast, en ongeveer 2000 pk, echter bij een machinetoerental van 1000 o./min.

met groet,
Robert
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Diana

Bericht door Hans »

Mooi stukje geschiedenis Robert.
Dank daarvoor.
Daarbij hoort een plaatje van wat dichterbij.
©️Karelzijpe
©️Karelzijpe
Diana.jpg (165.95 KiB) 2025 keer bekeken
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Da's nog een ouwe liefde van me !!!.
Een pracht van een sleepboot waarop ik in 1973 voer. De accommodatie was trouwens minimaal, zoals bij een ex havensleper te verwachten is. Dat was vanuit Montrose in Schotland waar de rivier uitgebaggerd werd t.b.v. een nieuw gebouwde supplybase. Het werk werd uitgevoerd met een cutterzuiger van Westminster Dredging Ltd., ( lees BOKA ), en heette "W.D. Enterprise".
Toen zijn ook de problemen met de tandwielkasten ontstaat en is de "Diana" naar IJmuiden gevaren en kreeg toen de S.K.L. ingebouwd.
Zelf ging ik met de trein naar de Firth of Forth om over te stappen op "Eos" wat ook een geweldige sleepboot was. Mooie tijd bij J.& S. Engelman gehad waar ik met veel plezier aan terug denk.

m.v.g., Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Roy,

Een mooiere sleepboot is nauwelijks denkbaar. Ik geloof dat Goedkoop een hele serie had, een aantal met 900 pk, en nog een aantal met 1125 pk, van ongeveer hetzelfde type. Daarmee kun je eens een lekker weekje varen. Van de Waddenzee over het IJsselmeer naar Amsterdam, dan naar IJmuiden, buitenom naar Hoek van Holland, Rotterdam en over het kanaal richting Antwerpen maar dan naar de Westerschelde en naar Vlissingen.
Ik was pas geleden nog aan boord van een 'tallship', een Russisch (een voormalig Duits), een viermastbark. Aan boord twee S.K.L. hoofdmotoren van ieder duizend pk en een paar generators. Alleen die geur al! S.K.L. heeft een typisch geluid, maar ook een typische geur. Daar moeten ze aftershave van maken...

met vriendelijke groet,
Robert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Daar zeg je zowat Robert !.
Bij Multraship varen er nog één of twee. Weliswaar totaal omgebouwd, maar toch. Nu die nieuwe carouseltug er aankomt, zal er wel eentje van overbodig worden.
Wie biedt er op voor de boot voorgoed naar van Heyghen in Gent verdwijnt ?.
Ik denk dat dit een laatsten kans is om dit type ex Goedkoopsleper te conserveren........................

m.v.g., Roy
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Geert D »

En leggen ze hem dan naast de Noordborg?
Gr.geert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Neen Geert, zover zal het niet komen.
Ze gaan gewoon regelrecht naar Gent.
Maar ja, als ik zo eens kijk waar men in Maassluis allemaal toe in staat is, vraag ik me wel af waarom zoiets niet in de IJmond kan................ :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Vijfsluizen

Bericht door Hans »

Er zijn van die foto's daar vraag je je wel eens van af hoe is het mogelijk dat die ook nog gemaakt zijn.
Hoe krijg je het bij elkaar.
De Lambert met de Steenbok en de Spes met de Ram.
Althans ik denk dat het de Ram is vanwege de Spes.
Die sleepte vaak met de Ram.
Ik heb diverse foto's van Ger Rigter waarop dat te zien is.
De Lambert en de Steenbok waren ook vaker een stelletje.
Dus vandaar.
©️Bas v Nes "Bagger Nostalgie"
©️Bas v Nes "Bagger Nostalgie"
Vijfsluizen met steenbok, ram en spes en lambert.jpeg (127.41 KiB) 1811 keer bekeken
Groet,
Hans.
Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Bart Cornelisse »

Robert Delhaye schreef: 27 nov 2017 23:38 Hallo Roy,

Een mooiere sleepboot is nauwelijks denkbaar. Ik geloof dat Goedkoop een hele serie had, een aantal met 900 pk, en nog een aantal met 1125 pk, van ongeveer hetzelfde type. Daarmee kun je eens een lekker weekje varen. Van de Waddenzee over het IJsselmeer naar Amsterdam, dan naar IJmuiden, buitenom naar Hoek van Holland, Rotterdam en over het kanaal richting Antwerpen maar dan naar de Westerschelde en naar Vlissingen.
Ik was pas geleden nog aan boord van een 'tallship', een Russisch (een voormalig Duits), een viermastbark. Aan boord twee S.K.L. hoofdmotoren van ieder duizend pk en een paar generators. Alleen die geur al! S.K.L. heeft een typisch geluid, maar ook een typische geur. Daar moeten ze aftershave van maken...

met vriendelijke groet,
Robert
De Diana is de ex Hermine-E Goedkoop geweest, had nog 3 zusjes uit de zelfde serie (zusterschepen):de Johanna C Goedkoop , de Philip R Goedkoop, en de Marian C.A. Goedkoop staan te boek toen voor 900 PK ieder volgens een Alkenreeks boekje wat ik hier nog heb uit 1966 :)
Ik heb bij de Igma in Amsterdam nog veel mee gewerkt met de firma Goedkoop met het verslepen van onz drijvende kranen en elevatoren.
De EOS, die jullie ook noemden, daar heb ik nog een reis mee de Rijn op meegemaakt, opmerkelijk voor een boot van ruim 3 meter diep, dit met de Germania 3257 ton groot naar Monheim kmr. 714 De Eos was idd ook een schitterende boot.

Gr. Bart
Plaats reactie