We hebben het al eens gehad over droge gangboorden en de boetes die daarvoor werden uitgedeeld.
Tegenwoordig moet je ook een waarschuwingsbord plaatsen als je gangboord nat wordt zoals op
deze foto die ik van Adrie kreeg toegestuurd.
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Wel makkelijk, als je zelf niet meer behoeft natedenken.
Jan.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Boele en Oosterwijk.
Uhhh, boete als er water in het gangboord staat?
Wasdatvooronzin?
Wasdatvooronzin?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Jinny,
Dat was in de tijd, dat er nat zand geladen werd door een zuiger o.a. in het Haringvliet en Hellegat.
Als je de volle lading had lag de ijk onder en dus water in het gangboord. Dan moest je eerst water uit de natte zand pompen tot de ijk weer boven water was, dus het gangboord droog en dan mocht je gaan varen.
Er was aan boord een "waker" van de RWS die de boel in de gaten hield.
Het viel meestal wel mee hoor, maar soms had je meer slik dan zand.
En nat zand is bijna het dubbele in gewicht van droog.
HG
Jan
Dat was in de tijd, dat er nat zand geladen werd door een zuiger o.a. in het Haringvliet en Hellegat.
Als je de volle lading had lag de ijk onder en dus water in het gangboord. Dan moest je eerst water uit de natte zand pompen tot de ijk weer boven water was, dus het gangboord droog en dan mocht je gaan varen.
Er was aan boord een "waker" van de RWS die de boel in de gaten hield.
Het viel meestal wel mee hoor, maar soms had je meer slik dan zand.
En nat zand is bijna het dubbele in gewicht van droog.
HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Boele en Oosterwijk.
moet er ook nog een bord dat het schip vaart en met zeegang een beetje beweegd. ze zijn helemaal de weg kwijt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Boele en Oosterwijk.
Beetje water in het gangboord.
Zo blijft er in ieder geval niets meer staan.
Maar even voor alle duidelijkheid dat bordje op de foto van Adrie was natuurlijk een grapje.
Dat van die verbalen voor het niet hebben van droge gangboorden niet.
Zo blijft er in ieder geval niets meer staan.
Maar even voor alle duidelijkheid dat bordje op de foto van Adrie was natuurlijk een grapje.
Dat van die verbalen voor het niet hebben van droge gangboorden niet.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Enne, water is harstikkene nat en daar zak je zomaar doorheen, tenzij het bevroren is natuurlijk.
Water is een zeer noodzakelijk kwaad, anders stuift het zo als een schip voorbij vaart.
O, o, o, wat zijn ze bij de overheid ook een partij besnuffeld in dit land. Vooruit, weer een reden om een vette boete uit te schrijven.
Toch, m.v.g., Roy
Re: Boele en Oosterwijk.
Ja Jan ik herrinner me heel goed dat we onder de Meteor vol gepompt werden en middenbolders goed onder water verdwenen , als we bij de Volkerak sluizen kwamen kon je net de middenbolder boven water zien . En ijken , de voor en midden ijk kwamen nooit boven water als het zand droog gepompt was . Alleen de achter ijk net boven en nooit problemen mee gehad eind jaaren 60 . Voor ijk altijd een 10 - 13 cm onder waterJan van der Doe schreef: ↑04 nov 2017 15:57 Jinny,
Dat was in de tijd, dat er nat zand geladen werd door een zuiger o.a. in het Haringvliet en Hellegat.
Als je de volle lading had lag de ijk onder en dus water in het gangboord. Dan moest je eerst water uit de natte zand pompen tot de ijk weer boven water was, dus het gangboord droog en dan mocht je gaan varen.
Er was aan boord een "waker" van de RWS die de boel in de gaten hield.
Het viel meestal wel mee hoor, maar soms had je meer slik dan zand.
En nat zand is bijna het dubbele in gewicht van droog.
HG
Jan
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Boele en Oosterwijk.
Hallo Martin,
Was dat de "Meteoor" van Rook ?.
Ik bedoel die verbouwde sleepboot tot beunschip ?.
Zo ja, wat is daar van geworden ?. Ik ken dat schip nog als kleine jongen en vaak op de Julianasluis in Gouda te vinden was.
m.v.g., Roy.
Was dat de "Meteoor" van Rook ?.
Ik bedoel die verbouwde sleepboot tot beunschip ?.
Zo ja, wat is daar van geworden ?. Ik ken dat schip nog als kleine jongen en vaak op de Julianasluis in Gouda te vinden was.
m.v.g., Roy.
Re: Boele en Oosterwijk.
Ik weet nog van Vries en vd Wiel dat de gangboorden van het wad af nooit echt droog waren.
En de sluis door zakten de schepen weer...
Ik weet er niet van dat er toen in de jaren tachtig boetes voor uitgeschreven werden.
Maar goed, die tijd en zo...
En de sluis door zakten de schepen weer...
Ik weet er niet van dat er toen in de jaren tachtig boetes voor uitgeschreven werden.
Maar goed, die tijd en zo...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..