Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Inderdaad levert altijd leuke weetjes op zulke discussies. :D
Het leverde alleen helaas geen foto's op van de Zagri 13 in Boele gedaante en daar had ik op gehoopt. :mrgreen:
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Zijpe.

Bericht door karelzijpe »

Hans schreef: 17 jan 2019 18:12 Weer mooie plaatjes van het Markermeer vandaag met dank aan Ton de Ruiter.
Dat is pas ontzilten :lol:

Zijpe 17012019.jpg

Zijpe17012019.jpg
Prachtige plaatjes van Ton.

Met de Zijpe gelijk tijdens laden bij de zuiger flink pompen op de goten voor en achter, dan trok je het zand wat vaster in het beun en spoelde er wat minder uit met slecht weer. Maar met een lekkere natte bak ging het lossen bij de Delta weer wat sneller ) ondanks de bevindingen van wat `Oosterwijk/kantoormannentjes ! Zie brief over droog dek een poosje geleden.
IMG_0007-3.jpg
IMG_0007-3.jpg (113.2 KiB) 1563 keer bekeken
IMG_0021.jpg
IMG_0021.jpg (105.1 KiB) 1563 keer bekeken
Karel

ps. dit zijn wel beelden met de Zijpe op zout water, op zoet lig je toch wat dieper ! Archimedes ( ? )
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Faustus

Bericht door Hans »

Hans schreef: 31 mar 2008 16:16
8.jpg
8.jpg (159.82 KiB) 1418 keer bekeken
Vrienden,

Bovenstaande foto is er een van de teruggeplaatste foto's met als onderwerp de Faustus (blz. 334, 335 en 336 van dit topic)
Het terugplaatsen van juist deze foto's heeft mij een hoop tijd en zoeken gekost.
Dit voornamelijk omdat de namen die Photobucket er aan had gegeven en die in de posts op dit topic stonden niet overeen kwamen met de namen in mijn archief.
Uiteindelijk is dat toch allemaal goed gekomen (denk ik tenminste).
Ik zit alleen nog een beetje met bovenstaand plaatje in mijn maag omdat ik de verklaring niet in de teruggeplaatste plaatjes kan terugvinden.

Voor de duidelijkheid we zien hier de situatie van de Faustus zoals hij door de Ahoy is achtergelaten d.w.z. op een diepte van een meter of 13.
Door de steeds grotere schepen werd door RWS besloten om de Faustus nog dieper te laten zinken en wel tot ruim 20 meter.

Op bovenstaand plaatje zien we de positie van de Faustus, dwars in de rivier liggend zuidelijk van het Noorderhoofd.
Het gaat mij nu om de lijnen die over het wrak zijn getrokken.
Deze lopen globaal van zuid naar noord en van zuid/oost naar noord/west.
Boven het wrak kruisen de lijnen elkaar.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het de vakken aangeeft waar gezogen moet worden maar aangezien ik daar geen verstand van heb hoor ik graag jullie mening over dit plaatje.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dat is een raster van Rijkswaterstaat, om de locatie van het wrak goed in beeld te krijgen . Die merktekens/palen stonden op de wal, met een ruit of vierkant en nummer. De peilboot "Echo" voer continu rond, de twee zuigers konden ook goed positie kiezen. Nu hebben we een schermpje met satelliet bepaling. Tijdens het laatste stukje zuigen is de Faustus nog gebroken. Dit alles speelde in 1963, het wrak is toen op een diepte van 21.80 meter onder LLWS begraven. De zuigers waren de "Haringvliet" van Boskalis en de "Sliedrecht XIX "van Volker. De Haringvliet aan de zeewaartse kant en de Sliedrecht XIX aan de landwaartse kant. Ter assistent de sleepboten Weena en Oudenborgh van Volker en de Ram van vd Tak.
haringvliet.jpg
haringvliet.jpg (44.1 KiB) 1262 keer bekeken
sliedrecht 19.jpg
sliedrecht 19.jpg (83.32 KiB) 1262 keer bekeken
oudenborgh.jpg
oudenborgh.jpg (48.97 KiB) 1262 keer bekeken
Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Mooie aanvulling Karel :-)
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Er gebeurde nog weleens wat in Hoek van Holland de badplaats uit mijn jeugd, 25 km fietsen en je uitleven op het strand en dan weer 25 km terug.
En dat alles op een ouwe herenfiets ( te groot dus "tussenbeentje"fietsen met een broertje achterop) helemaal kapot thuis komen.
Menige kaptein had met slecht weer moeite om de Waterweg binnen te komen, maar dat maakt het juist interessant.
HvH.jpg
HvH.jpg (80.13 KiB) 1248 keer bekeken
Karel
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

De samenwerking tussen Boskalis en Volker met het "opruimen"van de Faustus was een succes . Met hetzelfde materieel hebben ze in 1965 de havenmond van IJmuiden van zijn 4 wrakken ontdaan. De Haringvliet met een persleiding om het zand te verplaatsen. De Ram van vd Tak was ook weer van de partij. op onderstaande link wat meer informatie en bekende kranen en schepen.

http://haagsebunkerploeg.com/Forteneiland_IJmuiden/Wrakopruiming/menuitem.php

http://haagsebunkerploeg.com/Forteneiland_IJmuiden/Wrakopruiming/menuitem.php
ram en weena.jpg
ram en weena.jpg (111.58 KiB) 1154 keer bekeken
wrakopruimingijmuiden1965.jpg
wrakopruimingijmuiden1965.jpg (70.47 KiB) 1154 keer bekeken
Karel
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Binnenvaarder »

Een boek gekocht bij de kringloop met een paar aardige foto's uit jaren 90.
Bron: Groot - Rotterdam in Panorama van Paul Martens, uitgave 1996.
mvg
Geert
Bijlagen
Capelle.jpg
Capelle.jpg (363.96 KiB) 1045 keer bekeken
Capelle zandoverslag.jpg
Capelle zandoverslag.jpg (316.05 KiB) 1045 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
xilence
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2008 20:18
Locatie: Op de eilanden

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door xilence »

Op de helling de Roerdomp van de Gebroeders Rook.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik dacht wel dat je hem zou herkennen :lol:
Groet,
Hans.
Plaats reactie