Boele en Oosterwijk.

karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Hij zal wel verhuurd zijn als aanlegsteiger en contract is contract.!

Nog even een correctie op de doopceel van de zz Cees ( van Vliet/Boskalis) te water gelaten als elevatorklepbak S.G.D. 31 ( R22824N )werf Holland 1956. Verbouwd tot dubbelschroefs motorelevatorbak in ieder geval voor 1969 toen hij bij mij langszij kwam. Na fusie SGD tot Dredging Internationaal de naam D.I. 1331. Na verkoop in 1979 de naam Cees tot op heden.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Vond bij de coll van Binnenvaart onderstaande foto van Wim van Heck, gemaakt in de Rietbaan bij Zwijndrecht.
Ik heb hem even geleend om hier de vraag te kunnen stellen of jullie kunnen leven dat het hier om de Krammer gaat
waarlangs de Eos ligt afgemeerd.
Krammer met Eos Rietbaan foto Wim van Heck.jpg
Krammer met Eos Rietbaan foto Wim van Heck.jpg (97.71 KiB) 1345 keer bekeken
Groet,
Hans.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

Hans,
Waarom zou dit niet de "Krammer" kunnen zijn.

Groet
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ze hebben nogal de onhebbelijkheid om op elkaar te lijken Jan. 😂
Groet,
Hans.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

Was wel het voordeligste voor de opdrachtgever Hans.
Allemaal hetzelfde de een wat langer als de ander
maar dat was waarschijnlijk geen probleem.
Het werk was voor beiden hetzelfde.
Ik heb tenminste nooit het verschil gevoeld, niet aan dek.

Maar als Wim van Heck dat schreef kan je er wel 99.99% aannemen dat het de "Krammer" is.
Na jaren op het veer in Zwijndrecht heeft hij de schepen vele malen voorbij zien gaan.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Het punt was Jan dat het bij deze foto om de sleepboot Eos ging.
Over het schip waarlangs ze lag afgemeerd heeft niemand iets gezegd, ook de maker niet.
Ik kwam de foto tegen en dacht, kijk nou, dat is een Oosterwijker en ik denk de Krammer.
Maar omdat ik uit moet gaan van maar een deel van de achteropbouw en de plaats van de scheepshoorn wilde ik dat hier
even checken.
Als ik de voorroef of de kont had gezien dan had ik het hier niet eens gevraagd.
Maar volgens mij is het de Krammer vanwege de terugvallende brug en de plaats van de hoorn.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Zonder twijfel Krammer.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Toni Fisher heeft ook gereageerd.
Hij zei ook direkt Krammer.

Allen dank voor de reacties.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Die schepen waren een ontwerp van Schram. Eerst 2 sleepschepen Negeb en Kalahari unieke ontwerpen voor de "ruime vaarwaters" zeg maar Zeeland-
bestendig.( Even het afzinken van de Negeb buitenbeschouwing laten, dat had andere oorzaken). Daarna 3 sleepschepen met hulp-motor, Krammer, Zijpe en Volkerak, met een direct-omkeerbare Deutz van 500 pk.Het verhaal werd vervolgd door 3 sleepschepen met de zelfde hulpmotor maar 1000 ton groter. Daar werd ook goed mee gevaren, buiten verwachtingen was nog leuk ook.Heb zelf met de Schelde en Westerschelde gevaren, voer mijn gevoel makkelijker dan een spits, was alleen wat trager maar geen wegwaaien e.d. toestanden, wel een beetje voordenken inplaats van nadenken.

Daarna volgt er een tijdje niks en ineens een paar Ruimtevaarders ( sleepbakken) met als vervolg een serie maar dan weer 1000 ton groter.( ook met diverse gevaren, groot en klein). Was erg saai,je wist alleen je laadplaats Ahoy en de rest was onbekend, geen communicatie alleen toeter, vlag en schijnwerper ! ( en gevloek).

Schram was buitenbeeld en die dingen( ruimteketsers) werden voor een schijtprijs gebouwd bij Hoboken in serie,lieren motoren en roerkwadranten e.d. kwamen van de sloop.Voormalige bovenboten stonden in de rij om er mee gaan sleuren, met hun vakbekwaamheid !!!

Dit was specifiek ouwe Jaap Oosterwijk, hij speelde erg in op de tijds-verschijnselen.!!

Daarna was het de beurt aan Boskalis maar toen stortte de economie even in een langdurig dipje. ( Ook mijn Boskalis-aandeeltjes) !!!

Zit nu op mijn oude dag nog op een houtje te bijten ! Pollens.

Karel
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

[quote=karelzijpe

Daarna was het de beurt aan Boskalis maar toen stortte de economie even in een langdurig dipje. ( Ook mijn Boskalis-aandeeltjes) !!!

Zit nu op mijn oude dag nog op een houtje te bijten ! Pollens.
Karel
[/quote]
Waar kan ik mijn overtollige boterham naar toe sturen :lol:
(zit dun boter op met schuifkaas) :mrgreen:
gr.gerrit
Plaats reactie