Die mijnsteenbakken hebben nog een tijd lang in de rijnvaart gezeten.
De schottel installatie was eraf gehaald dus funktioneerden ze als gewone duwbakken.
Al hadden ze een ietwat afwijkende afmeting.
Ze waren vrij plomp gebouwd en duwden erg zwaar.
groet Evert
Boele en Oosterwijk.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Boele en OOsterwijk
Jullie zij echt goed bezig zeg. Klasse.
Even iets aanvullen.
Zoals je op de laatste foto's van de "Flamingo" kunt zien, staat er een andere kraan op dan vroeger.
Dat komt omdat de oorspronkelijke kraan lange tijd met een te grote en vooral te zware grijper heeft gewerkt, waardoor rond 1970 een essentieel deel van het topwerk op dusdanige wijze afbrak, dat de kraan niet meer gemaakt kon worden.
Hierop zijn door Oosterwijk de twee kolenkranen gekocht die vroeger aan de Waalhaven WZ bij de electriciteitscentrale stonden.
Een van de kranen is op de "Flamingo" gezet, met een ingekort topwerk i.v.m. de stabiliteit.
De ander is de "Nandoe" en die staat op de wal aan de Keilehaven (zie boven).
Even iets aanvullen.
Zoals je op de laatste foto's van de "Flamingo" kunt zien, staat er een andere kraan op dan vroeger.
Dat komt omdat de oorspronkelijke kraan lange tijd met een te grote en vooral te zware grijper heeft gewerkt, waardoor rond 1970 een essentieel deel van het topwerk op dusdanige wijze afbrak, dat de kraan niet meer gemaakt kon worden.
Hierop zijn door Oosterwijk de twee kolenkranen gekocht die vroeger aan de Waalhaven WZ bij de electriciteitscentrale stonden.
Een van de kranen is op de "Flamingo" gezet, met een ingekort topwerk i.v.m. de stabiliteit.
De ander is de "Nandoe" en die staat op de wal aan de Keilehaven (zie boven).
Groet,
Hans.
Hans.
Aelbrechtskade
Beste mensen,
Ik weet niet helemaal zeker of het forum ook voor dit soort fotos bedoeld is.
Maar omdat er niet veel fotos van die tijd zijn en het voor mij het het begin is van mijn interesse voor dat zandgebeuren waag ik het erop.
Harry, als je vind dat dit niet kan, laat het dan even weten, dan haal ik het er weer af.
Ik heb uit het ouderlijk fotoboek twee kiekjes geleend om te laten zien waar het voor mij allemaal begon.
Fotos zijn gemaakt op de Aelbrechtskade bij mijn grootouders voor de deur.
Mijn vader heeft die foto gemaakt en het ging toen natuurlijk om zijn ouders.
Achteraf wel jammer want ik had graag een foto van dat geheel gehad waar alles op te zien was geweest.
Maar er is toch nog wel wat van te vertellen.
Het zandschip direct achter mijn grootouders is de "Mark" of de "Dintel" (ik denk Dintel) van Oosterwijk, een heel smal sleepbeunschip van zo'n 1000 ton.
De grijpers konden alleen in lengterichting in het beun.
Gebeurde wel dat iemand met een lange stok in het gangboord stond om de grijper te sturen.
Het schip met de schoorsteen met witte band en een "N" in die band, is de "Oranje" van Van Nieuwpoort uit Gouda.
Naast de opbouw van de "Oranje" is de stuurhut zichtbaar van de "Trio II" van Oosterwijk.
Rechts naast mijn opa de voor de wal liggende "Goede Gunst" van Van Nieuwpoort.
Daarachter de "Flamingo" van Oosterwijk.
Op de tweede foto zijn de trechter van Van Nieuwpoort en de "Goede Gunst" wat beter zichtbaar.
Uiteraard de Flamingo op de achtergrond.
Ik weet niet helemaal zeker of het forum ook voor dit soort fotos bedoeld is.
Maar omdat er niet veel fotos van die tijd zijn en het voor mij het het begin is van mijn interesse voor dat zandgebeuren waag ik het erop.
Harry, als je vind dat dit niet kan, laat het dan even weten, dan haal ik het er weer af.
Ik heb uit het ouderlijk fotoboek twee kiekjes geleend om te laten zien waar het voor mij allemaal begon.
Fotos zijn gemaakt op de Aelbrechtskade bij mijn grootouders voor de deur.
Mijn vader heeft die foto gemaakt en het ging toen natuurlijk om zijn ouders.
Achteraf wel jammer want ik had graag een foto van dat geheel gehad waar alles op te zien was geweest.
Maar er is toch nog wel wat van te vertellen.
Het zandschip direct achter mijn grootouders is de "Mark" of de "Dintel" (ik denk Dintel) van Oosterwijk, een heel smal sleepbeunschip van zo'n 1000 ton.
De grijpers konden alleen in lengterichting in het beun.
Gebeurde wel dat iemand met een lange stok in het gangboord stond om de grijper te sturen.
Het schip met de schoorsteen met witte band en een "N" in die band, is de "Oranje" van Van Nieuwpoort uit Gouda.
Naast de opbouw van de "Oranje" is de stuurhut zichtbaar van de "Trio II" van Oosterwijk.
Rechts naast mijn opa de voor de wal liggende "Goede Gunst" van Van Nieuwpoort.
Daarachter de "Flamingo" van Oosterwijk.
Op de tweede foto zijn de trechter van Van Nieuwpoort en de "Goede Gunst" wat beter zichtbaar.
Uiteraard de Flamingo op de achtergrond.
Groet,
Hans.
Hans.
boele en oosterwijk
Laat ik nou in 1966 o.a. op die "Oranje" gevaren hebben !.
We zaten er toen mee op de Maas in het grind. De eigenaar was rederij VANIE uit Gouda. VANIE stond, hoe is het mogelijk, voor Van Nieuwpoort's Zand- & Grind Handel uit Gouda.
De "Oranje" was m'n 2e schip. Hiervoor had ik op het beunschip "Gouwestad" gevaren om te leren met draden en wrijfhouten om te gaan en niet te vergeten; zout van het dek boenen op het Haringvliet !!!. De "Gouwestad" was van Rederij Gouwestad, lees de G.B.C.,( Goudse Beton Centrale ), welke op haar beurt weer van; Van Nieuwpoort was......... Haar zuster was een jaar ouder, t.w. de "Rijnland".
Ze hadden in die tijd ook de zusjes "Quarta" en "Gerard" alsmede de "Secunda" en "Tertia". Er waren ook 2 luxe motoren, de "Maria" en de "Stad Gouda" als ik het me wel herinner, maar deze voeren toen al niet meer. Tot slot had de G.B.C. ook nog een cementtanker de "Houtmansgracht".
Zomaar even wat wederwaardigheden naast Oosterwijk.
m.v.g. Roy
We zaten er toen mee op de Maas in het grind. De eigenaar was rederij VANIE uit Gouda. VANIE stond, hoe is het mogelijk, voor Van Nieuwpoort's Zand- & Grind Handel uit Gouda.
De "Oranje" was m'n 2e schip. Hiervoor had ik op het beunschip "Gouwestad" gevaren om te leren met draden en wrijfhouten om te gaan en niet te vergeten; zout van het dek boenen op het Haringvliet !!!. De "Gouwestad" was van Rederij Gouwestad, lees de G.B.C.,( Goudse Beton Centrale ), welke op haar beurt weer van; Van Nieuwpoort was......... Haar zuster was een jaar ouder, t.w. de "Rijnland".
Ze hadden in die tijd ook de zusjes "Quarta" en "Gerard" alsmede de "Secunda" en "Tertia". Er waren ook 2 luxe motoren, de "Maria" en de "Stad Gouda" als ik het me wel herinner, maar deze voeren toen al niet meer. Tot slot had de G.B.C. ook nog een cementtanker de "Houtmansgracht".
Zomaar even wat wederwaardigheden naast Oosterwijk.
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
- Locatie: Dordrecht
voor zandzuiger Ahoy:
https://beeldbank.nationaalarchief.nl/index.php -->> onder zoekn zandzuiger inbrengen.
Wim
https://beeldbank.nationaalarchief.nl/index.php -->> onder zoekn zandzuiger inbrengen.
Wim