Boele en Oosterwijk.

Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Worden met dat achterlijke geslinger niet heel rare krachten op het schip uitgeoefend !?.
Ik bedoel, die water massa in het beun slaat met vele kubieke meters tegelijk heen en weer.
Zelf heb ik alleen maar met beunschepen met twee beunen gevaren en eigenlijk alleen maar wat water als ballast in het achterste beun. Vandaar mijn vraag.

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Je moet er gewoon van genieten Roy, die schepen zijn sterk zat, er kan niets gebeuren.

Heb zelf vaak de ballastpomp weer bij gezet in het Mastgat onderweg naar de Ahoy, in het Keeten en Engels vaarwater verspeelde we weer veel ballastwater bij een dikke bries. Leuk toch !

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Zagri 10

Bericht door Hans »

Van Facebook geplukt na een tip van Martin. :D
De voormalige Zagri 10 en Rio 2 als WB4 in Belgie.
WB4 ex Rio 2 ex Zagri 10 .jpg
WB4 ex Rio 2 ex Zagri 10 .jpg (262.57 KiB) 1514 keer bekeken
Groet,
Hans.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

karelzijpe schreef: 09 jan 2019 17:43 Je moet er gewoon van genieten Roy, die schepen zijn sterk zat, er kan niets gebeuren.

Heb zelf vaak de ballastpomp weer bij gezet in het Mastgat onderweg naar de Ahoy, in het Keeten en Engels vaarwater verspeelde we weer veel ballastwater bij een dikke bries. Leuk toch !

Karel
In mijn tijd naar Wemelding om onder de Meteor te laaden , wind van west en te met volle beunen met water bij hoog tij afgaand water de Witte tonnen vlij in. Binnen de korste tijd beunen ik denk % van het water er uit . En achtermast in 90 graaden geknikt naar bakboord die moest er af en een nieuwe voorkomen daarna.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Als je een goed schip hebt die er voor gebouwd is en er tegen kan dan kan je er van genieten. Zelf ook gevaren met schepen die er niet helemaal geschikt voor waren dan giert de angst vaak door de broek en is er geen lol aan.
Een keer met echt slecht weer een spits benaderd in het Mastgast die het een beetje gaande hield, gevraagd of het ging en hij zei ik red het wel, het tij gaat straks kantelen en dan vlak het wel af en ga ik verder richting Witte Tonnen Vlij. Ik heb een hoop sterke verhalen gehoord ( in de kroeg in Dordt) maar de enigste schepen die ik gezien heb met echt slecht weer op Zeeland waren Shell/tankers. En de Noordzee parkeerde we gewoon met afgaand tij in het midden van het Engels vaarwater, alle dekverlichting aan en even snaveltjes dicht en oogjes toe.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Lekkerkerk.

Bericht door Hans »

Ik heb al eens eerder gezegd dat het terugplaatsen van foto nog wel eens iets oplevert.
Ik wist niet dat ik zo'n mooie foto had van de voormalige brugkraan van de SHV, hier op de werf in Lekkerkerk.
Kopie van Lekkerkerk3.JPG
Kopie van Lekkerkerk3.JPG (194.77 KiB) 1381 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

In het Algemeen Dagblad van 13 januari j.l. stond een artikel over Wick Bornet, voormalig direkteur van het Zeehavenbedrijf in Dordrecht en onlangs benoemd tot havenman ven het jaar in Rotterdam.
Wick Bornet is zoon van Koos Bornet en Koos Bornet was de schoonzoon van Jaap Oosterwijk en was beoogd opvolger van zijn schoonvader als directeur van Boele en Oosterwijk.
In het artikel staan ook een aantal wetenswaardigheden uit de geschiedenis van Oosterwijk o.a. de overname van het Zeehavenbedrijf en de verkoop van Oosterwijk aan Boskalis.

Onderstaand een link naar het AD.

https://www.ad.nl/rotterdam/hoe-een-fam ... ~a359d710/
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Leuk artikel, maar ik vond dat het meer op "Dallas "leek dan op Peyton Place . :D

De interesse van Boskalis om het bedrijf over te nemen kwam als een "godsgeschenk"", daar heeft ouwe Jaap geen seconde over getwijfeld.
Hij stond op de Opperduit te dansen van plezier, "nu heb ik meer miljoenen dan ik jaren oud ben " zei hij.
Het Zeehavenbedrijf werd voor een habbekrats aangeboden, was ook een mooi alternatief voor de familie. Ik heb nog een paar jaar gewerkt voor de Wethouder die de Zeehaven verkocht. Het was een last voor de Gemeente er moest dik geld bij. Achteraf logisch werd geleid door een ambtenaar.!
Na al die jaren "privatiseren" zien we het rondom ons gebeuren, ambtenaren die voor ondernemertje spelen ( en zich zelf eerst een dik salaris geven).
Maar hij heeft goed voor zijn nageslacht gezorgd en die hebben het draadje toch opgepakt en ook wat neer gezet.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Zijpe.

Bericht door Hans »

Weer mooie plaatjes van het Markermeer vandaag met dank aan Ton de Ruiter.
Dat is pas ontzilten :lol:
Zijpe 17012019.jpg
Zijpe 17012019.jpg (299.45 KiB) 1056 keer bekeken
Zijpe17012019.jpg
Zijpe17012019.jpg (212.29 KiB) 1056 keer bekeken
Groet,
Hans.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door brander »

https://www.facebook.com/groups/1579879 ... SEARCH_BOX

@ Hans bovenste WILJOPA .... aanklikken en dan alle opmerkingen 45 st geven mooie discussie.
Plaats reactie