IK vind het best leuk allemaal maar wat hier vergeten word zijn de drogelading schepen alvracht 51 t/m alvracht56 terwijl die in de jaren zeventig zorgden voor de winst van het AVK in het algemeen.
Wat hierop deze site ook niet uit de doeken word gedaan over de blunders die werden begaan met de duwbakken en duwboten.
Voorbeeld er werden bakken in Polen gebouwd maar niemand ging tijdens de bouw daar eens kijken, nou ik ken u alle vertellen de eerste bakken die in Nederland sorry Rotterdam kwamen was een drama.
Luiken moesten worden geopend met de ankerlier enz.
Er werden twee duwboten gebouwd, als je naar manheim vaart is de gemiddelde diepgang toen 2,10 meter,dan is het handig om boten te bouwen die 1,9 meter diep gaan dan weet je zeker dat een gedeelte van het jaar er geen gebruik van gemaakt kan worden.
Dit alles werde beheerd en gemanaged door Elbe in Hamburg, deze heren en mogelijk dames wisten van toeter noch blazen van de rijnvaart en zeker niet van duwvaart.
Maar eerst eens informeren bij rederijen die er reeds vele jaren ervaring mee hadden ho maar.
Dan weet je zeker dat het eindigd bij opheffen van de hele handel want er werd al jaren grote verliezen geleden.
Oud werknemer van Algemeen VRacht Kantoor
Alvracht
Re: Alvracht
Als we Elbe-bakken met sojabonen of zonnebloempitten moesten laden was ons belangrijkste gereedschap een koevoet,hij werd dan steeds van de ene naar de andere bak meegenomen.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Re: Alvracht
We hebben eens zo`n bak geladen bij de GEM in de botlek en lieten we de ruimen open maken met hulp van de Kever of de Tor twee sleepbootjes daar.
Die bakken was gewoon èen groot drama, ze waren ook echt gebouwd voor naar de bovenrijn te varen.
Die bakken was gewoon èen groot drama, ze waren ook echt gebouwd voor naar de bovenrijn te varen.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Re: Alvracht
Helaas heb ik haast geen foto's van de sleepschepen en duwbakken van Alvracht in mijn archief, bij deze de 3 die ik bezit heb.
Vrachtsleepschip Alvracht 53
ENI: 02308157
LxBxD: 85.09x10.47x2.65 - Ton: 1572
Bouwjaar: 1914 - Werf: v/d Giessen Krimpen a/d IJssel
Historie: 1914 Gerhilde (NL), 1916 Velasquez, 1967 Alvracht 53 (I), 1980 gesloopt v/d Marel in Viane.
De Alvracht 53 op haar laatste reis naar de sloper. Vrachtduwbak Alvracht 51
ENI: onbekend
LxBxD: 76.44x11.40x4.10 - Ton: 2786
Bouwjaar: 1980 - Werf: Plocka Stocznia (POL)
Historie: 1980 Alvracht 51 (I), 1991 onbekend
De duwbak Alvracht 51 aan het laden in de Europoort op de achtergrond zie je de sleepschepen Alvracht 53 & 54 nog liggen.
Vrachtsleepschip Alvracht 53
ENI: 02308157
LxBxD: 85.09x10.47x2.65 - Ton: 1572
Bouwjaar: 1914 - Werf: v/d Giessen Krimpen a/d IJssel
Historie: 1914 Gerhilde (NL), 1916 Velasquez, 1967 Alvracht 53 (I), 1980 gesloopt v/d Marel in Viane.
De Alvracht 53 op haar laatste reis naar de sloper. Vrachtduwbak Alvracht 51
ENI: onbekend
LxBxD: 76.44x11.40x4.10 - Ton: 2786
Bouwjaar: 1980 - Werf: Plocka Stocznia (POL)
Historie: 1980 Alvracht 51 (I), 1991 onbekend
De duwbak Alvracht 51 aan het laden in de Europoort op de achtergrond zie je de sleepschepen Alvracht 53 & 54 nog liggen.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Re: Alvracht
Heer telleman, de Velasquez (Alvracht 53)was lang 85,04 meter 10,47 breed en had een geladen diepgang van 2,65.
gemiddelde lege diepgang was 65 cm , de tonnemaat was 1579 ton.
Zoals de Velasques was er nog èen de naam weet ik niet meer, want dat schip is op zijn eerste reis vergaan voor zeebrugge.
Deze schepen was een serie van 8 stuks en die waren 1622 ton groot op deze twee na.
Zij waren gebouwd om van vlissingen buiten om kolen naar zeebrugge te brengen, daarvoor waren ze iets zwaarder gebouwd en dus 50 ton kleiner.
Maar dat was toch nioet zo`n succes.
Die schepen hadden een grote zeeg, er ging met gemak 1675 ton sojabonen onder de luiken en dan was ruim 1 en 11 nog ruimte over.
IK ben op dat schip geboren, opgegroeit en heb er 5 jaar op gewerkt.
gemiddelde lege diepgang was 65 cm , de tonnemaat was 1579 ton.
Zoals de Velasques was er nog èen de naam weet ik niet meer, want dat schip is op zijn eerste reis vergaan voor zeebrugge.
Deze schepen was een serie van 8 stuks en die waren 1622 ton groot op deze twee na.
Zij waren gebouwd om van vlissingen buiten om kolen naar zeebrugge te brengen, daarvoor waren ze iets zwaarder gebouwd en dus 50 ton kleiner.
Maar dat was toch nioet zo`n succes.
Die schepen hadden een grote zeeg, er ging met gemak 1675 ton sojabonen onder de luiken en dan was ruim 1 en 11 nog ruimte over.
IK ben op dat schip geboren, opgegroeit en heb er 5 jaar op gewerkt.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Re: Alvracht
Hallo Velasquez.
Ik had de gegevens van duwbak en de Alvracht 53 verwisselt, ik heb je ook een pb gestuurd.
Ik had de gegevens van duwbak en de Alvracht 53 verwisselt, ik heb je ook een pb gestuurd.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Re: Alvracht
Hallo allemaal,
Ben nu bezig om alle foto's die eraf waren gevallen, er weer aan het opzetten.
Ben nu bezig om alle foto's die eraf waren gevallen, er weer aan het opzetten.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Re: Alvracht
[url=https://nl.picturepushcanal%20d'Alsace.com/public/7997579][/url]
Alvracht 54, 53, 55 samen in de 2e eemhaven Rotterdam.
Alvracht 54, 53, 55 samen in de 2e eemhaven Rotterdam.
Re: Alvracht
Het is wel de eerste keer dat ik zoiets vind overNigerie , geen olie diefstal deze keer.Volgens het kranten artiekel werd het schip bevrijd door de Nigeriaanse Marine nadat het gekidnapt was door 4 piraten . In het kranten artiekel tot en meteen video met de Ex Alvracht 17
De Ex Alvracht 17 i Nigerie 20-08-2013
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4323/
https://news.msn.com/world/nigeria-shows ... from=email
De Ex Alvracht 17 i Nigerie 20-08-2013
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4323/
https://news.msn.com/world/nigeria-shows ... from=email
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.