Pagina 10 van 23

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 05 jul 2017 23:20
door karelzijpe
Werf I.S. Figee heeft aardig wat bunkerbootjes gebouwd met het typische kottermodel waaronder dit fraaie exemplaar.
shell 55.jpg
shell 55.jpg (76.76 KiB) 2775 keer bekeken
Zelf nog mee gevaren in de jaren '70 . Gebouwd 1947, 26.45 x 4.50 78 ton 80 pk 2 cil Industrie ( heerlijk geluid).

Karel.

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 06 jul 2017 00:07
door karelzijpe
Bij de vraag van Piet over deze Shell bunkerboot
shell welke.jpg
shell welke.jpg (78.6 KiB) 2766 keer bekeken
Misschien deze
shell 50 in mook.jpg
shell 50 in mook.jpg (113.01 KiB) 2766 keer bekeken
of deze
shell-53.jpg
shell-53.jpg (122.05 KiB) 2766 keer bekeken
Daarvan zijn er 4 gebouwd bij werf Vooruit Spaarndam in 1929.
Afm. 14.98 x 3.72 te weten de 50, 51,52 en 53 De 53 in de Vliethaven Rotterdam( Petra) later de Petra V en ISO II .

Karel

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 06 jul 2017 12:46
door piet42
karelzijpe schreef: 06 jul 2017 00:07 Bij de vraag van Piet over deze Shell bunkerbootshell welke.jpg Misschien dezeshell 50 in mook.jpg of dezeshell-53.jpg Daarvan zijn er 4 gebouwd bij werf Vooruit Spaarndam in 1929.
Afm. 14.98 x 3.72 te weten de 50, 51,52 en 53 De 53 in de Vliethaven Rotterdam( Petra) later de Petra V en ISO II .

Karel
Karel dat zou best eens kunnen :oops: de uitlaat loopt ook aan bb langs zijn stuurhut door de boeiing naar buitenboord zit bij de onbekende shell ook aan bb in de boeiing onder dat kapje komt ook stoom uit dus natte uitlaat ivm adnr :D tankhoofd ziet er ook hetzelfde uit beting is niet goed te zien bij de shell 50 . het mastje heeft geen zaling maar dat kan later aangebracht zijn voor de shell vlag

shell 35 heeft de uitlaat duidelijk aan dek staan

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 06 jul 2017 18:21
door piet42

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 06 jul 2017 21:19
door karelzijpe
Transport Pernis-Den Haag onder koude omstandigheden. De s'Gravenhaagse en Vlaardingse Stoomsleepdienst had daar een patent op bij de Shell.
Geladen heen en leeg weer terug. Torentje van Overschie !

Nog wat uit het verleden [attachment=0]shell convooi schie 1950.jpg

Karel

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 17 jul 2017 20:47
door piet42
Karel een mooi konvooi zo 6 ss ijsbreker met 3 tanker.

shell 11 uit duitsland leverancier staat er bij met dank aan voor vele bekend denk ik uit 1969

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 28 jul 2017 14:31
door piet42
een beetje te groot voor binnenvaart en hoor hier dan eigenlijk niet thuis maar shell is toch shellmaar niet waar, wel opmerkelijk de shell tanker 2 schroeven voor een zeeschip zie je wel meer maar dubbele roeren en dan een beetje scheef gezet is wel opmerkelijk.

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 28 jul 2017 20:35
door k-k
Zusje van de Bellamus Piet. Ze losten indertijd wel bij de MOT op de Maasvlakte. Wat opvalt is de aparte vorm van de romp buiten de schroeven. Schuin staande roeren had de Duitse kruiser Bismarck ook al. Maar die roeren zaten net achter/naast de middelste van de 3 schroeven. Zie link voor de vorm van de Bellamya. Gr. Klaas.

https://www.helderline.nl/tanker/263/bellamya/

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 29 jul 2017 12:00
door piet42
Hoi Klaas het geeft wel een mooi beeld van het roersysteem waar de bismarck zwevende roeren heeft zijn (was dan ook zijn achillespees en is er uiteindelijk aan ten onder gegaan) ze bij de shell helemaal in gebouwd je kan niet goed zie of he balansroeren zijn .

Deze tanker zijn dan ook helemaal niet MOOI wel heel groot en het moet een miljoenen verslindend object zijn geweest
Completed 1976 as Batillus for Shell France. Laid-up at Vestnes 22-8-1983 to 8-11-1985. 28-12-1985 arrived Kaohsiung for scrap
Completed 1976 as Bellamya for Shell France. From 26-1-1984 to 6-11-1985 laid-up at Vestnes Norway. 6-1-1986 arrived Ulsan for scrap.
ze hebben in die tijd wel wat liters vervoerd natuurlijk maar economische hou je als schipper eigenaar het zo niet lang vol :roll:

zo je ziet hebben beide schepen maar 7 jaar rond gevaren de bismarck nog korter 1 reisje. Op 18 mei 1941 vertrok de Bismarck voor zijn eerste en tevens laatste reis.

bismarck met dank aan wipedia

Re: Shell tankers.

Geplaatst: 29 jul 2017 17:49
door k-k
Er is door de jaren heen al heel wat bedacht, Piet. Maar vaak blijkt de praktijk toch net weer iets anders dan de theorie. De ULCC's hadden maar een beperkte inzetbaarheid en pasten niet in het later bedachte delivery on demand concept. Helemaal niet meer met de stijgende olieprijzen. Vroeger had je een grote voorraad ruwe olie en maakte daar prouct van. Nu probeert men op termijn product te verkopen en zoekt daar de meest efficiente ruwe olie bij om het te maken. Is voor de planners een stressig bestaan. En niet alleen voor de olieboeren moeilijk om voor de toekomst een strategie uit te stippelen. Gr. Klaas.