Shell tankers.
Re: Shell tankers.
Ben er in die tijd wel eens op de brommer geweest. We laadden toen met de Alioth bij de Gulf en hielden weekend aan de Brielsche Maasdam. Toen ik me een aantal jaren geleden verdiepte in de geschiedenis van de BP Raffinaderij kwam ik op GaHetNa deze foto's tegen. Gr. Klaas.
Re: Shell tankers.
Hallo allen,
Het tankertje is de Shell 7, gebouwd op dezelfde werf (Hakvoort) als de Albert, wellicht daardoor de verwarring.
De Shell 7 vaart volgens mij door de verbinding tussen de Mississppihaven en het Oostvoornse meer. Ik vermoed dat ze de zandzuigers gaat bunkeren welke in het Oostvoornse meer liggen.
In die tijd lag er bij de huidige Suurhoffbrug een dam in het Hartelkanaal. De Mississippihaven, nog zonder scheidingsdam van het latere verlengde Hartelkanaal, had via het Beerkanaal, Calandkanaal en wat nu het Breeddiep is, een open verbinding met de zee én de Nieuwe Waterweg. De Shell 7 zal dus deze route gevaren hebben, de Rozenburgsesluis bestond nog niet.
Ten behoeve van de realisatie van Maasvlakte I lagen er in het Oostvoornse meer enkele zandzuigers welke het opgezogen zand naar de Maasvlakte persten. Deze zandzuigers zijn er ooit gekomen via de verbinding waar de Shell 7 vaart. Na realisatie van MV I hebben deze zuigers via dezelfde verbinding het Oostvoornse meer verlaten. Deze verbinding is vervolgens gedempt. De restanten van dit stukje vaarweg zijn jaren later nog zichtbaar: de Hudsonhaven waar het brandweeroefencentrum was gevestigd vormde onderdeel van deze verbinding.
Groet,
Kees
Het tankertje is de Shell 7, gebouwd op dezelfde werf (Hakvoort) als de Albert, wellicht daardoor de verwarring.
De Shell 7 vaart volgens mij door de verbinding tussen de Mississppihaven en het Oostvoornse meer. Ik vermoed dat ze de zandzuigers gaat bunkeren welke in het Oostvoornse meer liggen.
In die tijd lag er bij de huidige Suurhoffbrug een dam in het Hartelkanaal. De Mississippihaven, nog zonder scheidingsdam van het latere verlengde Hartelkanaal, had via het Beerkanaal, Calandkanaal en wat nu het Breeddiep is, een open verbinding met de zee én de Nieuwe Waterweg. De Shell 7 zal dus deze route gevaren hebben, de Rozenburgsesluis bestond nog niet.
Ten behoeve van de realisatie van Maasvlakte I lagen er in het Oostvoornse meer enkele zandzuigers welke het opgezogen zand naar de Maasvlakte persten. Deze zandzuigers zijn er ooit gekomen via de verbinding waar de Shell 7 vaart. Na realisatie van MV I hebben deze zuigers via dezelfde verbinding het Oostvoornse meer verlaten. Deze verbinding is vervolgens gedempt. De restanten van dit stukje vaarweg zijn jaren later nog zichtbaar: de Hudsonhaven waar het brandweeroefencentrum was gevestigd vormde onderdeel van deze verbinding.
Groet,
Kees
Re: Shell tankers.
kees de shell 7 was toch een heel ander model met een sloep op het roefje en is niet op het forum vertoond althans ik heb er naar gezocht maar niet gevonden
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 9010
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Shell tankers.
Volgens Klaas, kk, is dat tankertje de Albert van Hoekman uit Urk.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Shell tankers.
De Shell 7 uit : "Bij en Bij"
Groeten
Jan
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- shell 7147.jpg (169.56 KiB) 1525 keer bekeken
Re: Shell tankers.
daar ben ik niet zeker van als naar binnenvaart kijk stuurhut oke incl H pijp voor de kachel maar roef heeft 3 ramen.
maar andere kees kan toch gelijk hebben de shell 7 van 1963 het schip is nu of was later de olieservice III in dordt deze bedoel je dan kees dan is wel de pijp ingekort
maar andere kees kan toch gelijk hebben de shell 7 van 1963 het schip is nu of was later de olieservice III in dordt deze bedoel je dan kees dan is wel de pijp ingekort
- Bijlagen
-
- shell 7 bwj'63.jpg (98.9 KiB) 1525 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Shell tankers.
Hallo Kees, Klaas,
Het zijn verschillende scheepjes, beiden staan op de site van DeBinnenvaart. Van de Albert vind ik wel dat het stuurhuis hoger staat. Van de Shell 7 staat de voorboeiing achterover.
Groet,
Kees
Het zijn verschillende scheepjes, beiden staan op de site van DeBinnenvaart. Van de Albert vind ik wel dat het stuurhuis hoger staat. Van de Shell 7 staat de voorboeiing achterover.
Groet,
Kees
Re: Shell tankers.
Ja, dat heb ik wel gesteld, maar vlak falcon zijn geheugen ook niet uit. Een plaatje van die Albert gevonden bij binnenvaart.eu. Gr. Klaas.
Was met die linken bezig, maar via de tablet lukt het niet.
Was met die linken bezig, maar via de tablet lukt het niet.
Re: Shell tankers.
Ha, ha, ha! Het geheugen van Falcon!
Hier komt nog meer: De naam van de schipper van de Albert was eind jaren 60 Asselman en woonde met vrouw (en kind?) aan boord. Voer voor de BP en loste nogal eens in de Vliethaven en Laakhaven in Den Haag.
Groet,
Kees
Hier komt nog meer: De naam van de schipper van de Albert was eind jaren 60 Asselman en woonde met vrouw (en kind?) aan boord. Voer voor de BP en loste nogal eens in de Vliethaven en Laakhaven in Den Haag.
Groet,
Kees
Re: Shell tankers.
Kees, De naam Asselman komt me ook bekend voor. Dacht dat op Urk Hoekman Shell deed en Klaas de Boer BP. Maar met het klimmen der jaren wordt het vergeten steeds beter. De foto van Jan Stolp van de Shell 7 geeft voor mij de doorslag. F op de brug en dezelfde hoge schoorsteen. Jouw geheugen wint dus! Gr. Klaas.