Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen
Geplaatst: 24 aug 2013 19:37
Motorspitsen:
In 1929 wilde v/d Peijl een ook serie motorspitsen laten bouwen en plaatste een opdracht hiervoor bij Conrad in Haarlem, die toen ook al de kempenaars zou gaan bouwen. Omdat dit type spits toch niet zo goed beviel, werd deze van de hand gedaan en werd een andere werf gezocht. Dit leidde tot de bekende serie nieuwe motorspitsen die in 1930 en 1931 door Joost Bodewes/De Hoop in Pannerden werden gebouwd. Ze werden allemaal uitgerust met een “Blauwe Deutz”, een tweecilinder tweetakt motor van 70/77 pk, type OMZ-130.
Ik kom op 12 stuks. Maar er waren ook nog 2 andere spitsen die niet in Lobith werden gebouwd:
VICTOR (3140048)
motorspits, 38,65 x 5,05 x 2,43 – 348 ton, gebouwd 1930 bij Gebr Sander in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 8 mei 1930. in 1937 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam VICTOR van J.H. Wey (1961). Nieuwe motor 150 pk Cummins (1963) Verkocht, nieuwe naam VICTORIA (1973). Eind jaren ’80 afgevoerd.
LUCIE (2002341)
Motorspits, 38,75 x 5,03 x 2,43 – 350 ton, gebouwd in 1930 bij Conrad te Haarlem voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”, 1e meting 30 jul 1930. Conrad bouwde in 1930 opeens maar liefst 23 motorspitsen en 6 sleepspitsen. Daarvan is alleen bij de LUCIE geen eigenaar genoteerd. Een schip met deze naam zou goed in de v/d Peijl vloot passen, maar het is dus niet helemaal zeker of dit hem is. Omdat de spits niet voldeed is het casco niet aan de eigen vloot toegevoegd en door v/d Peijl doorverkocht aan Du Coffre in Heer Agimont (België), die het INTERNOS noemde en er een 45 pk, 2 cyl Moës gloeikopmotor inzette. In 1937 werd het schip te Condé betrapt met ruim 5 ton smokkelwaar, door de bank aan de ketting gelegd en in 1939 verkocht. Daarna werd het de WILVINA (2002341) van Bondewei, die er in 1949 een nieuwe 120 pk Kromhout, type 3H3 inbouwde. Rond 1975 werd het verkocht aan een veevoerfabriek, nieuwe naam NOOITGEDACHT 3 van Otto & Ambagtsheer, onder die naam is het gesloopt.
BETSY (3220077)
motorspits, 38,63 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 6 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam ALVERNA van J.J. de Geus met nieuwe motor 90 pk MWM (1949), IRENE van W. Kuilder met nieuwe motor 140 pk Kromhout (1960), CLEOPAS van Veninga (ca. 1970). Staat nog in IVR 1979, maar niet meer in IVR 1991.
EVA (3220078)
motorspits, 38,65 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
MARTHA (3220079)
motorspits, 38,63 x 5,09 x 2,42 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1956 nog in bezit. Verkocht, nieuwe naam DA CAPO van J.W. v/d Hoff (1956). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
FRIDA (3220080)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 12 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Staat nog in IVR 1963, maar niet meer in IVR 1972.
AGATHA (3150159)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 342 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1936 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam RINGVAART 2 van NV de Ringvaart (1960). Laatste vermelding in IVR 1963.
GRETA (3150163)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 341 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1934 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam GRETA van T. Pilon te Terneuzen. (1972) Latere namen: ANNERO, MUTATIE (1975) tot 1978 mee gevaren 1979 gesloopt.
PAULA (3150168)
motorspits, 38,62 x 5,05 x 2,43 – 340 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 feb 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht en nieuwe motor 165 pk GM, nieuwe naam FAUNA van Janse (ca. 1965). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
HILDA (3150164)
motorspits, 38,73 x 5,07 x 2,44 – 339 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 4 jul 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
ROSA (3150165)
motorspits, 38,58 x 5,06 x 2,44 – 345 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 5 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam ROSA, van F. de Nijs (ca 1960), RIO van C. Pols met nieuwe motor 165 pk GM (ca 1970), CORRIE van A. Dane (1978), niet meer vermeld in IVR 1991.
LIENA (3150166)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,44 – 346 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 18 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Nieuwe motor 80 pk ABC (1952). Verkocht, nieuwe naam LIENA van A.J. Faasse (ca. 1965), niet meer vermeld in IVR 1979.
WANDA (3150169)
motorspits, 38,76 x 5,05 x 2,42 – 336 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam JAGEAD (1958) van Hagenaar. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
IDA (3150167)
motorspits, 38,70 x 5,05 x 2,44 – 337 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 16 okt 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Andere motor 70 pk Bolnes uit 1947 (ingebouwd in 1960). Na verkoop latere namen: ESPERANCE van J. v/d Dussen met nieuwe motor 205 pk Scania Vabis (1970). MARGRIET van Viking Int. Leasing (1979), ADRI-G, TRIADE van Bathoorn, In 2012 nieuw achterschip met experimentele voortstuwing (O-foil) ingebouwd, op basis van een horizontale vleugel.
Dit was de laatste lijst. V/d Peijl heeft na de oorlog ook nog een nieuwe vloot opgebouwd, maar dat zou ik nog helemaal moeten gaan uitzoeken.
In 1929 wilde v/d Peijl een ook serie motorspitsen laten bouwen en plaatste een opdracht hiervoor bij Conrad in Haarlem, die toen ook al de kempenaars zou gaan bouwen. Omdat dit type spits toch niet zo goed beviel, werd deze van de hand gedaan en werd een andere werf gezocht. Dit leidde tot de bekende serie nieuwe motorspitsen die in 1930 en 1931 door Joost Bodewes/De Hoop in Pannerden werden gebouwd. Ze werden allemaal uitgerust met een “Blauwe Deutz”, een tweecilinder tweetakt motor van 70/77 pk, type OMZ-130.
Ik kom op 12 stuks. Maar er waren ook nog 2 andere spitsen die niet in Lobith werden gebouwd:
VICTOR (3140048)
motorspits, 38,65 x 5,05 x 2,43 – 348 ton, gebouwd 1930 bij Gebr Sander in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 8 mei 1930. in 1937 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam VICTOR van J.H. Wey (1961). Nieuwe motor 150 pk Cummins (1963) Verkocht, nieuwe naam VICTORIA (1973). Eind jaren ’80 afgevoerd.
LUCIE (2002341)
Motorspits, 38,75 x 5,03 x 2,43 – 350 ton, gebouwd in 1930 bij Conrad te Haarlem voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”, 1e meting 30 jul 1930. Conrad bouwde in 1930 opeens maar liefst 23 motorspitsen en 6 sleepspitsen. Daarvan is alleen bij de LUCIE geen eigenaar genoteerd. Een schip met deze naam zou goed in de v/d Peijl vloot passen, maar het is dus niet helemaal zeker of dit hem is. Omdat de spits niet voldeed is het casco niet aan de eigen vloot toegevoegd en door v/d Peijl doorverkocht aan Du Coffre in Heer Agimont (België), die het INTERNOS noemde en er een 45 pk, 2 cyl Moës gloeikopmotor inzette. In 1937 werd het schip te Condé betrapt met ruim 5 ton smokkelwaar, door de bank aan de ketting gelegd en in 1939 verkocht. Daarna werd het de WILVINA (2002341) van Bondewei, die er in 1949 een nieuwe 120 pk Kromhout, type 3H3 inbouwde. Rond 1975 werd het verkocht aan een veevoerfabriek, nieuwe naam NOOITGEDACHT 3 van Otto & Ambagtsheer, onder die naam is het gesloopt.
BETSY (3220077)
motorspits, 38,63 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 6 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam ALVERNA van J.J. de Geus met nieuwe motor 90 pk MWM (1949), IRENE van W. Kuilder met nieuwe motor 140 pk Kromhout (1960), CLEOPAS van Veninga (ca. 1970). Staat nog in IVR 1979, maar niet meer in IVR 1991.
EVA (3220078)
motorspits, 38,65 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
MARTHA (3220079)
motorspits, 38,63 x 5,09 x 2,42 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1956 nog in bezit. Verkocht, nieuwe naam DA CAPO van J.W. v/d Hoff (1956). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
FRIDA (3220080)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 12 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Staat nog in IVR 1963, maar niet meer in IVR 1972.
AGATHA (3150159)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 342 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1936 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam RINGVAART 2 van NV de Ringvaart (1960). Laatste vermelding in IVR 1963.
GRETA (3150163)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 341 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1934 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam GRETA van T. Pilon te Terneuzen. (1972) Latere namen: ANNERO, MUTATIE (1975) tot 1978 mee gevaren 1979 gesloopt.
PAULA (3150168)
motorspits, 38,62 x 5,05 x 2,43 – 340 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 feb 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht en nieuwe motor 165 pk GM, nieuwe naam FAUNA van Janse (ca. 1965). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
HILDA (3150164)
motorspits, 38,73 x 5,07 x 2,44 – 339 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 4 jul 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
ROSA (3150165)
motorspits, 38,58 x 5,06 x 2,44 – 345 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 5 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam ROSA, van F. de Nijs (ca 1960), RIO van C. Pols met nieuwe motor 165 pk GM (ca 1970), CORRIE van A. Dane (1978), niet meer vermeld in IVR 1991.
LIENA (3150166)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,44 – 346 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 18 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Nieuwe motor 80 pk ABC (1952). Verkocht, nieuwe naam LIENA van A.J. Faasse (ca. 1965), niet meer vermeld in IVR 1979.
WANDA (3150169)
motorspits, 38,76 x 5,05 x 2,42 – 336 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam JAGEAD (1958) van Hagenaar. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.
IDA (3150167)
motorspits, 38,70 x 5,05 x 2,44 – 337 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 16 okt 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Andere motor 70 pk Bolnes uit 1947 (ingebouwd in 1960). Na verkoop latere namen: ESPERANCE van J. v/d Dussen met nieuwe motor 205 pk Scania Vabis (1970). MARGRIET van Viking Int. Leasing (1979), ADRI-G, TRIADE van Bathoorn, In 2012 nieuw achterschip met experimentele voortstuwing (O-foil) ingebouwd, op basis van een horizontale vleugel.
Dit was de laatste lijst. V/d Peijl heeft na de oorlog ook nog een nieuwe vloot opgebouwd, maar dat zou ik nog helemaal moeten gaan uitzoeken.