Chemgas

Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

de Norte 2315898
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Chemgas

Bericht door Binnenvaart »

Maarten Bron schreef:Wat betreft de Chemgasduwbak die in Godorf is uitgebrand, dat is, als het over dezelfde gaat, in 1968 of 1969 geweest. Ik voer toen zelf op de Arctica van de Chemgas. Daarbij is zeker één collega dodelijk verongelukt. Als ik het goed onthouden heb was de oorzaak het volgende. Uit het leidingsysteem was gas teruggezakt in de machine/pompkamer. Toen de verongelukte man daarin afdaalde en een lichtknop omdraaide veroorzaakte een elektische vonk de ontbranding en ontploffing. Welk gas het was weet ik niet meer. Ik heb de ontplofte bak nog wel gezien maar heb er geen foto van. Toen dit ongeluk bekend werd was er wel die hele dag op de Chemgasvloot een mineurstemming.
Groetjes Maarten.
Foto´s en tekst van Ben Blom,

Hallo bedankt voor de datum .Chemgas 10 was geladen door de Maipo en op de wachtplaats Wij kwamen hem halen en een andere brengen De bak was vorstvrij gemaakt en de brandpomp was de prop er uit om pomp watervrij te houden.Door de regelmatige idioten gedachten van de havenmeester moest er nog al eens iets veranderd worden.Zo moest in de fakkelmast een blindplaat gemaakt worden met een scherpe punt er op.De veiligheden wilden weleen een beetje tranen bij hoge druk.door deze plaat zakte het gas( is zwaar dan lucht door de veiligheidssproeilading in de machinekamer.Na het laden was er getest(toendertijd met pipetjes) niets gemerkt. Na van bak te zijn verwisseld en vaarklaar ging Machinist naar de machine kamer van de bak om het acculaadsysteem te controleren en de koproeren te starten.Jan Boltjes de matroos ging losgooien ,bij de explosie is de machinist De Vries overleden (het was de man zijn laatste reis voor zijn pensioen)De nieuwe machinist-stond aan de wal met zijn vrouw te kijken want zou woensdag nieuw aanboord komen-.Jan Boltjes vloog aan de scheve kade en spoelde met het water weer naar beneden.en sprong drijfnat bij de nieuwe machinist en zijn vrouw in de auto .(machinst is nooit in dienst gekomen)Jan is naar het ziekenhuis onderzocht en heeft alleen een hele tijd last van zijn gehoor gehad .De voorste twee ketels waren kapot 1 ketel heeft 10 dagen liggen branden onder water nevel de 2 de ketel was in 2 uur leeg gebrand.acher op de bak tijdens de brand stikstof aangesloten en de leidingen tussen tank 1 & 2 van de tanks 3-4-5-6 afgeblind en stikstofdruk op 1&2 gezet.door deze druk kon er geen gevaarlijke implosie ontstaan De bak is gespoeld en door mij naar de werft in Rotterdam gevaren.oorzaak is later door mij ontdekt toen alles weer gesloten was en de pompen en sproeier weer gebruikt konden worden.Ik zag toen uit de sproeiers gas dwarelen.Dit direct gemeld.en druk van de leiding afgelaten.De Godorfse maatregel is toen veranderd,tussen de 4 veiligheden per tank en de fakkelleiding is toen een blindplaat gemaakt hier tussen drukmeters konden wij de druk hier tussen aflezen om de druk af te laten. Foto´s en tekst gekregen van B.Blom

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Westerschelde 1963, zeeboot Samos loopt uit zijn roer,en de ankerketting daar vliegt de roest vanaf,op de foto gezet door B.Blom van de Etna

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Op de Bovenrijn invarend in sluis Fessenheim

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Etna , 33,20 x 9,50 x 1,84 , Tonnage: 121 , Bouwjaar: 1967 , Bouwwerf: Lambrechts in Boom (B) , Voortstuwing 1: 2 x 635 pk (467 kW) Stork , Voortstuwing 2: 2 x 635 pk (514 kW) SWD DRO 281K van 1984 , Naam: AURIGA van 31-10-2002 , europanummer 2312334 , Eigenaar: Sertrabex BV

Etna onder het ijs in Pernis,foto´s gemaakt door Ben Blom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Ghibli ( Chemgas ), 95,06 x 9,51 x 3,00 , 1322 ton , Bouwjaar 1974 , Werf Stocnia Rzecr te Plock in Polen , ombouw 1976 , ombouwwerf Vlaardingen Oost , 1000 pk Deutz ,europanummer 2314750 , Gebouwd als drogeladingschip voor onbekende eigenaar.In 1976 voor rekening Braunkohle omgebouwd tot gastankschip Ex naam: UNION V . Eigenaar Braunkohle AG in Keulen . Naam: Ghibli op 10-03-1977 . Sloop: 14-07-1998 . Foto´s gemaakt door Ben Blom,Ghibli in Marschaldok

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hekla , 33,25 x 9,53 x 1,78 , Bouwjaar 1966 , Werf St.Pieter in Hemiksem , 1e motors 2 x 635 pk Stork , 2e motors 2 x 650 pk Mitsubishi ( 1991 ) , europanummer 2312331.

Vatna , 33,22 x 9,50 x 1,91 , Bouwjaar 1966 , Werf Chantier Naval in Rupelmonde , 1e motors 2 x 635 Stork Ricardo , 2e motors 2 x 675 Mitsubishi ( 1983 ) , 3e motors 2 x 675 pk Mitsubishi ( 1984 en 1986 ) in 1994 verkocht en onder de naam Savanna II gaan varen Eigenaar VOF de Bruijn in Terneuzen , daarna verkocht aan WSV ´t Sas , europanummer 2312306.

Etna , 33,20 x 9,50 x 1,84 , Tonnage: 121 , Bouwjaar: 1967 , Bouwwerf: Lambrechts in Boom (B) , Voortstuwing 1: 2 x 635 pk (467 kW) Stork , Voortstuwing 2: 2 x 635 pk (514 kW) SWD DRO 281K van 1984 , Naam: AURIGA van 31-10-2002 , europanummer 2312334 , Eigenaar: Sertrabex BV

Etna , Hekla en de Vatna zijn aan het aflossen bij de BP in Mainz , foto´s gemaakt door Ben Blom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Etna met 3 bakken in de afvaart

Dormagen in de afvaart

Foto´s gemaakt door Ben Blom

Afbeelding

Dusseldorf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Bak aansluiten om te lossen,pintje pakken,en dan weer verder,kan ook andersom geweest zijn,foto´s van Ben Blom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Alaska , 80,40 x 10,62 x 2,83 , 1181 ton , Bouwjaar 1965 , Werf Piet Hein in Papendrecht , 2 x 410 pk Stork Ricardo , europanummer 21040 16 , De Alaska is 08-03-1991 gesloopt , foto Ben Blom , Alaska afvarig in Linz

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie