Pagina 1 van 20
Chemgas
Geplaatst: 23 nov 2005 23:21
door Binnenvaart
Foto is van Michel Kodde
Embata , 70 x 10,30 x 2,50 , 896 ton , bouwjaar 2003 , Chemgas , Werf Maas te Waterhuizen en Gerlien.v.Tiem te Druten , 2 x 406 pk Caterpillar.
Chemgas
Geplaatst: 24 nov 2005 13:10
door Maarten Bron
Hierbij een paar foto's uit de beginperiode van de Chemgas. Het betreft de zusterschepen Arctica en Alaska. Ik heb in 1968 en 1969 op de Arctica gevaren en tussendoor een paar reisjes op de Alaska. Het waren bijzondere schepen. Ten eerste omdat deze schepen, toen ze in de vaart kwamen, een paar jaar volledig met Van Ommeren personeel bemand zijn geweest. Van Ommeren was toen 50 % eigenaar van de Chemgas, zelf was ik ook in dienst van VO. De Mij Vulcaan, later opgegaan in de EWT, was de andere eigenaar. Ten tweede waren deze schepen ingericht voor het vervoer van vloeibaar ammoniakgas. Dit gebeurde bij een temperatuur van 33 °C onder nul, het gas was dan vloeibaar en drukloos. Er werd gekoeld met Freon. De schepen zijn in 1965 en 1966 gebouwd bij scheepswerf Piet Hein in Papendrecht. Het waren dubbelschroevers en de voortstuwing bestond uit 2 5cilinder Stork Ricardo motoren van 410 pk elk. Als hulpmotoren hadden zij 2 4cilinder Kromhout motoren van 120 pk elk, waaraan gekoppeld generatoren die 380 Volt leverden. Verder hadden zij een duwsteven en koppellieren. Als wij een reisje naar boven deden, BASF Ludwigshafen, werd er wel eens een Chemgas duwbak meegenomen. Meestal voeren wij toen op Antwerpen voor de BASANT (BASF Antwerpen). Geladen werd bij de Albatros op de Oude Maas hoek Waterweg. De schepen zijn dacht ik in 1991 gesloopt. Degenen die wel eens op de website van Van Ommeren hebben gekeken zullen deze foto's wel bekend voorkomen, ik heb de meeste daar al eerder geplaatst.
De Arctica in de sluis in Hanweert.
De stuurhut.
Een van de hoofdmotoren.
De beide hulpmotoren en een generator.
Gedeelte van de freon koelinstallatie.
Met een duwbak opvarend op de Waal.
En hier met een duwbak opvarend op de Rijn/
Het dek van de Arctica, langszij ligt een Chemgas duwbak.
Niet erg scherp maar hier de Alaska opvarend op de rijn, gefotografeerd vanaf de Arctica, afvarend.
Hier de Alaska op de Waterweg. Deze foto komt uit het VO- journaal, het toenmalige personeelsblad van VO.
En een foto van mezelf in mijn hut op de Arctica.
Geplaatst: 13 dec 2005 23:06
door Binnenvaart
Hoi Dieter,
Weet jij iets over een bak van de Ghemgas die in Godorf in de brand heeft gestaan,mijn collega zegt dat hij de foto's hier op het form had gezien,maar volgens mij niet.
groeten Rene
Chemgas
Geplaatst: 14 dec 2005 23:26
door Maarten Bron
Wat betreft de Chemgasduwbak die in Godorf is uitgebrand, dat is, als het over dezelfde gaat, in 1968 of 1969 geweest. Ik voer toen zelf op de Arctica van de Chemgas. Daarbij is zeker één collega dodelijk verongelukt. Als ik het goed onthouden heb was de oorzaak het volgende. Uit het leidingsysteem was gas teruggezakt in de machine/pompkamer. Toen de verongelukte man daarin afdaalde en een lichtknop omdraaide veroorzaakte een elektische vonk de ontbranding en ontploffing. Welk gas het was weet ik niet meer. Ik heb de ontplofte bak nog wel gezien maar heb er geen foto van. Toen dit ongeluk bekend werd was er wel die hele dag op de Chemgasvloot een mineurstemming.
Groetjes Maarten.
Geplaatst: 14 dec 2005 23:43
door Binnenvaart
Hoi Maarten,
Bedankt voor de reactie,ik was toen zel 12 jaar dus heb daar waarschijnlijk niks van mee gekregen,er zitten hier en in St.Andries 3 ouwe gasmannen,vandaar.
groeten Rene
Chemgas
Geplaatst: 15 dec 2005 12:26
door Maarten Bron
Hoi Rene,
Wat betreft foto's van de uitgebrande duwbak. Ga eens naar
www.vanommeren.tk , onder Duwvaart zie je hier foto's van de Hekla waarvan twee met een uitgebrande bak. Of dit de bewuste bak is weet ik niet. Informeer eens op hun forum wie die foto's heeft geplaatst en of dit de bewuste bak is.
Groetjes Maarten.
Geplaatst: 25 dec 2005 13:35
door Binnenvaart
Foto's van Ron Teuben met de nieuwe duwboot Mon-Desir, waar ik werkzaam op ben als kapitein, met de duwbak Chemgas 16 in een zware hagelbui op de Wester-Schelde terecht kwamen.
Mon-Desir , 19 x 11,20 x 1,95 , 2 x 1300 pk Cummins.
Chemgas 16 , 76 x 11,40 x 2,75 ,1402 ton
groeten Rene
Opsporing verzocht.
Geplaatst: 06 jan 2006 10:04
door elstoplo
Als oud van Ommeren man volg ik de scheepvaart nog steeds en dus ook het wel en wee bij Chemgas.
Waar ik zeer nieuwsgierig naar ben is nl het volgende.
Vroeger heb ik gevaren bij VO op de sleepboten en daar was aan boord een machinist genaamd Hans van Hout. Van huis uit een Zeeuw en na de ramp verhuist met zijn ouders naar Zoelen in de Betuwe bij Tiel. Hij stotterde nogal erg maar was wel mijn maatje. Wij woonden naast elkaar en namen altijd samen een slaapmutsje.
Ik ben hem uit het oog verloren en naar verluidt zou hij een move gemaakt hebben naar Chemgas.
Is er iemand die dit kan bevestigen en zo ja hoe kan ik met hem in contact komen.
Graag een reactie van wie dan ook.
Groet,
Elstoplo
Geplaatst: 20 jan 2006 17:24
door Danny
De Brise 2318429 bij zaltbommel
Geplaatst: 21 sep 2006 20:14
door Binnenvaart