Marja ex Zweedse coaster Siljan.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Ben »

@Kor, inderdaad brand, dit staat bij Miramar Ship Index:
Disposal Data: fire at Brake 17.11.91 & hulked as a floating shop at Groningen late 1992, still there 2008

Op deze foto ligt ze in 1987 nog als SILJAN bij scheepswerf E.J. Smit in Westerbroek.

Afbeelding
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door henk-j »

Hallo Ben,

Ter aanvulling.....

De foto van jou dateert (BB zijde voor) uit de periode dat ze aan de kant lag in het zijhaventje bij E.J.Smit in Westerbroek nadat ze op zee in problemen was gekomen, Hier ligt ze voor reparatie dus niet na de brand! Mijn zwager heeft destijds het schip gekocht omdat er op dat moment goed mee verdiend kon worden, de schade was niet al te groot maar er werd wel besloten een deel van de van het stuurhuis (foto) te vernieuwen alsmede het gehele interieur van het stuurhuis ook de kombuis heeft een opknapbeurt gehad.

De 2e foto ligt ze idd. in het zijhaventje bij Smit waar ze na de storm is heen gebracht. Dat deze foto laat zien dat het relingwerk vernield was door de zee dus kort voor de reparatie.
De Siljan was verkocht voor de sloop maar werd doorverkocht aan mijn zwager die haar vanuit Harlingen als Jan naar Westerbroek.

Na reparatie is ze precies 2 jaar later door brand in de machinekamer in haar geboorteplaats (Brake)verwoest door een lekkende olieleiding terwijl ze in de haven lag. Ze is na die tijd naar Sander in delfzijl gesleept om te kunnen vaststellen of reparatie nog mogelijk was maar de schade was zo groot dat ze verkocht werd.

De naam Jan heeft ze gedragen van Harlingen naar Westerbroek en kwam in de vaart als Marja tot de brand.

Foto's van de binnenkomst in Harlingen door de loodstender en foto's van de reparaties kan ik hier evt. wel op het forum plaatsen.

mvg. Henk-J
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Ben »

@Henk, ik heb nu mijn twijfels of de laatste foto wel bij scheepswerf E.J. Smit in Westerbroek is. Mede door dat slepertje met de rode schoorsteen is dit volgens mij bij Koehoorn in Kiesterzijl (Franeker).
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door henk-j »

Ahoy Ben.......

Ik heb ook even opnieuw naar de foto gekeken, en idd. dit is niet in het zijhaventje in Westerbroek. Het haventjein Westerbroek is niet zo diep (lang) als in Westerbroek daar was er toen de (sil)jan er lag bijna geen ruimte voor het schip, ook de loods er naast staat parallel en er staat(stond) geen loods op die manier aan het haventje.
Ze ligt hier nog als Siljan en wat ik weet voer ze vanuit Friesland naar Westerbroek als Jan.
Nu je Koehoorn zegt klopt het ook wel daar vandaan zou ze naar de sloper gaan.

mvg. Henk-J :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Harrie »

Wij, met de "Elizabeth" de slb. van ome Leo, hebben de Siljan in Harlingen vast gemaakt, en voor de Eems weer losgegooid. Ze is op eigen kracht doorgegaan naar Groningen om daar op gekalefaterd te worden.

Er zaten toen Zeeuwen op dacht ik, vader en 2 zoons.

Ik was er ook al eens wezen kijken toen ze in Brake lag na de brand, Henk? Oerlemans zocht toen een koper/aflosser en ik ben toe samen met Gerben K. daar ab geweest te kijken..

Dit speelde in 87-88.

Groeten,

Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door henk-j »

Hallo Harrie,

Nadat ze in Harlingen lag bij de Firma Koehoorn had Gerben het schip overgenomen van Henk Oerlemans. Nadat ze exact 2 jaar als Marja heeft kunnen varen om vervolgens in haar geboorteplaats Brake als vrachtschip te moeten stoppen door brand. De brand in de machinekamer had zoveel vernield dat het economisch niet meer verantwoord om haar te laten repareren.
Hierna vertrok ze onder begeleiding van een poolse sleper naar Slikkerveer waar ze bij de oude loods van De Groot & van Vliet een plek kreeg. Vervolgens werd alle accomodatie verwijderd en werd het later voor de verkoop aangeboden.
De Haan nam vervolgens het schip over om het te verbouwen tot winkelschip, maar ook deze grote verbouwing net als de meerdere volgende verbouwingen liepen op niets uit.
De ombouw tot winkelschip was niet de eerste grote verbouwing, ze werd nl. als gladdekker gebouwd.
mvg. Henk :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Peter K. »

Zou de motor nu al eens geplaatst zijn...??
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Peter K. »

Van een insider hoorde ik dat er inmiddels een motor geplaatst is, maar....niet op de schroef aangesloten....!!!???
Dus of het ooit nog eens tot varen komt....??
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door henk-j »

Ahoy.......

de schroef is snel genoeg gemonteerd maar........,

Tijdens de ombouw tot "winkelschip" werd de dubbele bodem uit het achterste deel van het schip alsmede alle spantconstructies en dwarsspantconstructies t.b.v. de dubbele bodem verwijderd. In de ruimte van de dubbele bodem werd een betonnen vloer gestort. Kun je me vertellen hoe dit verder is gegaan i.v.m. de stevigheid van het schip? Ik vraag me dit af i.v.m. de zeewaardigheid van het schip zodra het op volle zee is.

Bovenstaande vraag stelde ik aan Leon (woordvoerder Our World) maar kreeg helaas geen antwoord op mijn vraag.
Verder zou er een motor in zitten die van een sluis afkomstig zou zijn, dit hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn maar tis eerder de bodem die wel eens problemen kan geven mits het niet in orginele staat terug gebracht is :

mvg. Henk-J. :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Marja ex Zweedse coaster Siljan.

Bericht door Peter K. »

Die bewuste Leon schijnt tegenwoordig niet meer bij het project betrokken te zijn.
Ik heb begrepen dat een groep kunstenaars "De Noordelingen",het schip (ruim) nu voor culturele zaken gebruikt.
Volgend jaar ( 2014) moet het schip z'n huidige ligplaats verlaten.
Plaats reactie