Veerboten op de Waddenzee.

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Willem Barentsz , 33,50 x 10,00 x 1,70 , Bouwjaar 1997 , Werf Lindstøl werf Risør Noorwegen , 2 x 2040 pk MTU , eigenaar rederij EVT

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
janvandewitte
Berichten: 138
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:20
Locatie: Oosterbierum Friesland
Contacteer:

Bericht door janvandewitte »

Zoals ik al had gemeld was de Brakzand op 17 juli aangekomen in Bluefields Nicaracua. Ik heb afgelopen week weer even met een bemanningslid gesproken. En hij had het volgende voor mij meegenomen.

Afbeelding

De Brakzand gaat op het meer van Nicaragua varen dit is een meer diep in het land. Ze hebben de Brakzand al een eind de rivier opgevaren tot ze niet verder konden vanwege het te lage water.
Daarom is er nog 1 van de nederlandse bemanning achter gebleven om haar op een later tijdstip door te varen. De bevolking was zeer blij met het nieuwe schip waar ze de eilandjes aan gaat om spullen te halen en brengen.

Foto's gaan hopelijk volgen de fotograaf is daar dus nog.

Groetjes Jan
https://www.janvandewitte.nl
Nautische fotografie
The Lighthouse
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 jan 2005 23:32

Veerboten op het Wad

Bericht door The Lighthouse »

Hey Jan-Willem,

ik wil je even wat complimenten geven voor die serie van de Duitse veerboten. Ik vind het erg leuk om naar te kijken. Weer even wat anders dan de andere leuke en mooie veerboten die hier in Nederland rondvaren.
Vriendelijke groet,
Arn Hagen

www.arnsfotografie.com
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Sinds enkele weken is er een nieuwe speler op de markt voor de verdienst tussen Harlingen en Terschelling. Naast rederij Doeksen opereert ook rederij EVT.

Zondagmiddag ontmoette ik de WILLEM BARENTSZ bij Terschelling in het Schuitengat.

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Robert
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Bericht door PiebeJanMan »

Kwam het volgende bericht tegen op internet: https://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwn ... f947a6fa3f

Nederlandse veerboot begint tweede leven in Nicaragua


Afbeelding

de Brakzand bij aankomst in Nicaragua
Copyright: Wim Schalenbourg/IPS

MANAGUA, 16 september 2008 (IPS) - Met een veerboot de oceaan oversteken? De Brakzand, een 41 jaar oude ferry die jarenlang de verbindingen Holwert – Ameland en Lauwersoog – Schiermonnikoog verzorgde, bewijst dat het kan. Na een reis van 46 dagen over de Atlantische oceaan is de Nederlandse veerboot in Nicaragua aangekomen. In dat Midden-Amerikaanse land gaat de Brakzand op het grote zoetwatermeer Cocibolca van en naar het vulkanisch eiland Ometepe varen.

Burgemeester Crecencio Ruiz van de gemeente Altagracia op Ometepe was al jaren op zoek naar een grote veerboot, als oplossing voor de transportproblemen van de eilandbewoners. Drie vierde van het eiland Ometepe is grondgebied van de gemeente Altagracia, maar de huidige haven ligt in de kleinere gemeente Moyogalpa. Houten bootjes en twee kleine ferry’s varen op en af naar het vasteland. Veel te weinig om aan de noden te voldoen. Landbouw is de belangrijkste economische activiteit van de meer dan 30.000 inwoners van Ometepe. Tijdens de bananenoogst van september tot maart rotten de bananen in de vrachtwagens die dagenlang op een plaats in de veerboot moeten wachten.
Toeristische troef

Ook voor het toerisme is de nieuwe veerboot een grote troef, vindt de Nederlander Hans Meeuwes die de aankoop van de Brakzand mee in goede banen heeft helpen leiden. “Veel toeristen blijven weg omdat ze bang zijn om op een gammel bootje de oversteek te maken.” De Brakzand heeft naast ruimte voor acht vrachtwagens ook 600 zitplaatsen. En toeristisch potentieel heeft Ometepe wel, als paradijselijk eiland met twee vulkanen en nevelwouden met unieke fauna en flora.

Toch is niet iedereen even blij met de nieuwe ferry. De veerboten in Moyogalpa zijn eigendom van privé-ondernemer Milton Arcia. Je betaalt 60 córdoba of twee euro voor een oversteek van amper 17 kilometer. Door het monopolie te doorbreken hoopt de gemeente Altagracia de prijzen te kunnen drukken. De gemeente zal zelf de veerdienst uitbaten, vertelt Alberto Flores, secretaris van de gemeenteraad. “We willen geen winst te maken, maar de veerdienst moet wel zelfbedruipend zijn.”

In 2005 al kwam de pas verkozen burgemeester Ruiz op het idee een veerboot te kopen. Via de Nationale Ingenieursuniversiteit kwam hij bij een vriend van Meeuwes terecht. Meeuwes heeft zelf een boerderij in Nicaragua en nodigde Ruiz uit om naar Nederland te komen. “Na een zoektocht tot in Litouwen en Duitsland, vonden we de Brakzand in Delfzijl, op vijftien kilometer van huis,” herinnert Meeuwes zich. Met een diepgang van slechts 1,30 meter en Amerikaanse motoren waarvan de onderdelen makkelijk te vinden zijn, is de Brakzand een ideale boot voor het Nicaraguaanse zoetwatermeer.
Verzet

In 2006 had de Brakzand al in Ometepe moeten zijn, maar Altagracia stootte op hevige tegenkanting. “Milton Arcia is een heel invloedrijk persoon,” zucht Flores. Een banklening die toegezegd was, werd plots ingetrokken, en dus kon de Brakzand niet vertrekken. “Spijtig dat Arcia de Brakzand als een bedreiging ziet,” merkt Meeuwes op. “Het is juist een uitdaging samen te werken om het eiland beter toegankelijk te maken. Daar wordt iedereen beter van.” Tegelijk weigerde de Europese Unie een subsidieaanvraag voor het transport van de veerboot naar Nicaragua. “Europa vond het zinloos een oude veerboot in een grote cargoboot naar de andere kant van de wereld te sturen.”

Voor een lagere prijs kon de Brakzand zelf de oversteek maken met het Nederlandse bedrijf Shallow Shipping. Ook dat was een grote papierwinkel. “In juni dit jaar waren nog niet alle certificaten in orde, maar we wilden niet langer wachten,” vertelt Meeuwes. “We waagden het erop onverzekerd de oversteek te maken, als plezierboot onder de vlag van Sierra Leone.”

Met dichtgemaakte ramen, een verhoogde reling en een reserve van 12.000 liter water en 45.000 liter brandstof vertrok de veerboot op 2 juli uit Harlingen. Kapitein Henk Visser leidde de Brakzand probleemloos tot in Nicaraguaanse wateren. Daar kon hij de Río San Juan opvaren, de rivier die de Atlantische kust met het zoetwatermeer Cocibolca verbindt. De Brakzand wacht nu tot het waterpeil in de rivier stijgt om de laatste kilometers naar Ometepe af te leggen.

Flores is erg blij dat de veerboot eindelijk in Nicaragua is. “Bij de boeren zijn de verwachtingen hooggespannen,” zegt hij. Na een korte revisie en wat aanpassingen om makkelijker aan te meren aan de bestaande kaaien, zal de Brakzand aan zijn tweede leven beginnen. “Zo snel mogelijk,” hoopt Flores, “want de bananenoogst is al begonnen.”
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
janvandewitte
Berichten: 138
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:20
Locatie: Oosterbierum Friesland
Contacteer:

Brakzand in Nicaragua

Bericht door janvandewitte »

Zoals ik al had verteld was een maat van mij met de Brakzand naar Nicaragua gegaan. Hij is net terug en heeft voor mij een hele hoop foto's gemaakt. Waaronder deze.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat ze nog steeds op de rivier ligt, te wachten op wat meer water, zijn de lokale bewooners alvast begonnen met het ontdoen van de houten platen voor de ramen en het aanbrengen van de reklame.
Ze zal de naam Brakzand behouden.

Afbeelding

Groetjes Jan
https://www.janvandewitte.nl
Nautische fotografie
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Veerboten op het Wad

Bericht door Binnenvaart »

Tiger , 52,00 x 11,80 x 1,40 , Bouwjaar 1996 , werf FBMA Marine, gevestigd te Cebu in de Filipijnen, Twee dieselmotoren (16V MTU M61) van elk 2000 kW, gekoppeld aan twee LIPS waterjets , 415 personen.
Foto's genomen op 25-06-2008 in Harlingen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd

Bericht door maarpol »

Hier is nog een oudje.

Afbeelding
Dokter Wagemaker, Texel.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Roy-

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd

Bericht door Roy- »

Mooie nostalgische plaat Martin !.
De "Dokter Wagemaker" verlaat hier de haven van Oudeschild.
Volgens de insiders het mooiste schip dat de TESO in haar vloot gehad heeft. Na haar motorisatie en verlenging verloor zij helaas wel haar grandeur, maar paste wel beter in haar tijdgeest.
Het toeval wil dat ik een paar tekeningen uit het archief van de N.V.M. modelbouwers aan het veranderen ben. Deze tekeningen zijn gebasseerd op dit schip, maar voldoen niet helemaal. De zeeg en de kromte is komen te vervallen. Dat breng ik weer terug en verander het schip nog een beetje.
O ja, de schaal is 1: 87. Dit t.b.v. een modelspoorbaan dus. De tekening kreeg ik door de welwillende medewerking van Spijkspoor uit Spijkenisse. Aardige mensen daar in de Rijnmond...........
Wat een verhaal weer bij een foto !.

m.v.g. Roy
Mark

Re: Veerboten op het Wad

Bericht door Mark »

Recente foto's uit de Kerstvakantie...
Afbeelding
Dokter Wagemaker voor Den Helder
Afbeelding
De Willem Barentsz van EVT

Afbeelding

Afbeelding
Vlieland op Vlieland
Plaats reactie