Red de Noordborg (crowdfunding actie)

van: www.kustvaartforum.com
Plaats reactie
BronsEnNoordborg2019
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2019 22:21

Red de Noordborg (crowdfunding actie)

Bericht door BronsEnNoordborg2019 »

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/211627/I ... qDTzo6_9VM

Anne Nijboer van het Bronsmotoren Museum wil het schip dolgraag kopen. 'Het is een mooie authentieke boot en de enige die nog in Nederland ligt'. Het Bronsmotoren Museum is sinds een aantal jaren dakloos en de verzameling is op verschillende plekken onder gebracht.

Er zijn tussen 1900 en 2004 werden er zo'n 5.000 dieselmotoren door de Brons-fabriek in Appingedam gebouwd. De fabriek werd gesticht door Jan Brons, uitvinder en selfmade ingenieur die een heel eigen type dieselmotor uitvond. De motoren vonden vooral afrek in Groninger coasters en stonden bekend om hun onverwoestbaarheid.

'Het is de bedoeling dat de Noordborg een deel wordt van onze nieuwe expositie' aldus Anne Nijboer. 'We zijn opzoek naar een loods aan het water waar we onze motorencollectie kunnen laten zien en de Noordborg kan daar dan voor de wal liggen als onderdeel van de tentoonstelling maar we kunnen dan ook met het schip op reis.'

Of het gaat lukken om die 100.000 euro bij elkaar te krijgen? 'Tja', zegt Anne Nijboer. 'Het is maar net hoe je het bekijkt. Aan de ene kant is 100.000 euro een hoop geld maar als we er met z'n alle aan trekken is het bedrag best op te brengen.'

De crowdfundingactie is te steunen via de website van Stichting MS Noordborg.
willem269
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:25

Re: Red de Noordborg (crowdfunding actie)

Bericht door willem269 »

Hier het verhaal uit Schuttevaer:

Brons Motorenmuseum blijft hopen op Noordborg

FARMSUM07 AUGUSTUS 2019, 13:02

Het sinds 2016 dakloze Brons Motorenmuseum, laatstelijk gevestigd in Appingedam, heeft in betrekkelijke stilte gewerkt aan een ambitieus plan om de kustvaarder Noordborg vanuit Ridderkerk naar Delfzijl te halen. Begin juli werd door eigenaar Dick van der Kamp Shipsales nog geprobeerd de Noordborg via een veiling te verkopen maar de minimumprijs werd niet gehaald en er volgde geen gunning.


Crowdfunding moet financiële basis leggen

Nu is de nieuw opgerichte Stichting MS Noordborg aan zet. Die heeft een ligplaats aan het Oude Eemskanaal in Farmsum op het oog. Volgens Anne Nijboer, voorzitter van de Bronsstichting en bestuurslid van de Stichting MS Noordborg zijn diverse stappen gemaakt om het zover te krijgen. Er is overleg gaande met de gemeente Delfzijl, er zijn gesprekken gevoerd met Groningen Seaports. Via de nieuwe stichting is een crowdfundingactie van start gaan om een financiële basis te leggen voor de uitvoering van de plannen.

Anbi-status
Heel belangrijk in verband met de crowdfunding is de verkregen culturele Anbi-status. Anbi staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling en organisaties met deze status genieten belastingvoordelen bij erven, schenkingen en energiebelasting. Er gelden ook belastingvoordelen voor degene die de schenking doet.

Nijboer: ‘Het was belangrijk dat we voordat we met de crowdfunding begonnen de Anbi-status officieel hadden. Die hebben we nu. En dan hopen we dat diegenen die al toezeggingen hebben gedaan, die ook waarmaken.’

Internetfora
Op de Facebookgroep ‘Coasters uit het verleden en heden’ wordt de laatste weken druk gediscussieerd over de Noordborg en de veiling. Een heel aantal van de 3700 leden van de groep zegt wel 10, 25 of 100 euro voor het schip over te hebben. Het schip is ook al bijna 15 jaar onderwerp van gesprek in de posting ‘Red de Noordborg’ op het Kustvaartforum.

Anne Nijboer: ‘Via dat soort kanalen en onze eigen aanhang moet er toch een flink bedrag kunnen loskomen. En echt, elke tien of honderd euro is welkom. Maar we hebben ook al toezeggingen van partijen die er wel een paar duizend euro in willen steken. Het hoeft niet altijd geld te zijn, bijdragen in natura, materialen, zijn ook welkom. Want met de aankoop van het schip zijn we er natuurlijk niet, vooral niet als je er een museum in wilt vestigen. Dan krijg je met veel regels te maken. Dat realiseren we ons wel.

‘Er zal eerst geld voor de inrichting moeten komen en daarna heb je met de jaarlijkse exploitatiekosten te maken. De eerste belangrijke stap is de ligplaats, het liefst in Farmsum, compleet met walstroom, water en riolering. En dan de condities waaronder we daar mogen liggen. Groningen Seaports is de exploitant van de havens in Delfzijl. Ze staan op het formele standpunt dat wie een schip in hun haven legt, havengeld moet betalen. Maar aan de andere kant hebben ze via sponsoring weer mogelijkheden om aan dat havengeld wat te doen. Concreet is op dat punt nog niets, maar er wordt over gesproken.’

Wagenborg
Verder heeft de stichting contact opgenomen met de rederij Wagenborg, in de jaren zestig van de vorige eeuw de eerste eigenaar van het schip. Nijboer: ‘Het bedrijf heeft ooit toegezegd dat als het schip naar Delfzijl kan komen, zij het van Ridderkerk naar Delfzijl zal slepen en een werfbeurt voor haar rekening neemt.’ Die toezegging is nog niet bekrachtigd, maar Nijboer heeft onlangs een gesprek gehad met directeur Egbert Vuursteen van Wagenborg. ‘Het was een goed gesprek’, aldus Nijboer en er komt nog een vervolg.

Bij de gemeente Delfzijl wordt op dit moment naar de mogelijkheden gekeken of de door stichting MS Noordborg gewenste ligplaats, aan het Oude Eemskanaal in Farmsum, past binnen het bestemmingsplan. Wethouder Hans Ronde: ‘De gemeente Delfzijl staat positief tegenover het initiatief om dit historische schip, inmiddels uniek in haar soort, naar Delfzijl te halen. Wel moeten we nu eerst bekijken wat er bestemmingsplan-technisch mogelijk is. In september hebben we contact met de stichting over de mogelijkheden. Intussen zijn we natuurlijk benieuwd naar hun businessplan.`

Als de Noordborg en dus ook het Bronsmotorenmuseum inderdaad in Farmsum terecht komt is de cirkel rond. Ooit begon Jan Brons er rond de eeuwwisseling van 19e en 20e eeuw er met het bouwen van de eerste naar hem genoemde motoren. ‘Zou het niet mooi zijn als Brons en Farmsum weer onlosmakelijk met elkaar verbonden kunnen worden’, sluit Nijboer af.
Plaats reactie