Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Filip Verbeke

Informatie kustvaartschepen

Bericht door Filip Verbeke »

Beste leden,

Als binnenvaart transportdeskundige begeleid ik de bedrijven van belgische provincies antwerpen en limburg in hun analyses en implementatie van overstap naar de binnenvaart. 4 jaar nu al, met succes. Palletvervoer is op deze wijze operationeel geworden. Shortsea is voor mij nog wat onbekend en vandaar de vraag: weet iemand misschien of er nog boeken bestaan die een recent overzicht geven van shortseaschepen? Ik zoek een mogelijkheid tot roro, droge lading, tot op het Albertkanaal. Air draft is daar sowieso beperkt tot 6,40 m maar misschien kan een boek zoals we hadden in 2001 (heb het recent ergens gezien): 'Sea Riverships Registry' van Fairplay me helpen. Dit boek is niet meer geupdated.
Groetjes en alvast bedankt!

Filip
Jaap de Waard
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 aug 2008 19:50
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Informatie kustvaartschepen

Bericht door Jaap de Waard »

Hallo,

Ik ben Jaap de Waard, scheepsbouwkundig tekenaar, en heb als hobby scheepvaart en dan met name kruiplijn coasters. Ik heb daar best wel veel documentatie over en heb ook een vriend in Engeland die de door U genoemde boeken geschreven heeft. Dat is namelijk Chris Cheetham en hij is te bereiken via riversea@eclipse.co.uk of via www.teignmouthshipping.fotopic.net en www.europeanriverseaships.fotopic.net/. Misschien dat ik je ook wel ergens mee verder kan helpen. Mijn eigen e-mail adres is: familiedewaard@tiscali.nl of via mijn werkgever:
jaap@tsd-engineering.nl . Kijk gerust ook eens op de website van ons bedrijf via www.tsd-engineering.nl .

Groet,

Jaap de Waard
Niets mooier dan een schip
Filip Verbeke

Re: Informatie kustvaartschepen

Bericht door Filip Verbeke »

Dag Jaap,

Bedankt voor je reactie. Ondertussen heb ik Chris leren kennen via de website van SeaRiverShips, daar heb ik nu een mooie database van kruiplijncoasters.
Misschien toch even aangeven wat ik zoek: een roro project van Genk (BE) naar Purfleet (UK) via Vlissingen (NL) loopt eigenlijk wat vast op doorlooptijd maar vooral op hoge shunting kosten van barge naar ferry. Lading is er genoeg, H/T tot 100 opliggers per dag. Gezien deze prijs elementen en doorlooptijd vroeg ik me af of er geen oplossing met een coaster zou zijn. Rechstreeks Genk -> Purfleet of Genk -> Gullingham, stel je voor! De barge die ontworpen was neemt 58 opliggers mee op twee dekken. Ballast (beton en water) zorgt ervoor dat de airdraft onder de 6,40 m blijft (voorlopig beperking bruggen Albertkanaal).
Eerste contacten brachten me op coasters met zeer geringe afmetingen. Het is me uiteraard bekend dat deze schepen veel dieper steken, maar zouden er geen oplossingen zijn met een voldoende ruim-oppervlakte waar men dan een tweede dek en een lift en een ramp naar de wal kan inbouwen?
Vandaar dat ik het dus handig zou vinden om een overzicht van kruiplijncoasters met hun dimensies te hebben, maar misschien is het nog veel beter om eens met jou rond de tafel te zitten.
We kunnen ook via email communiceren, wat mij betreft op filip.verbeke@essencial.be (mijn bedrijf) of f.verbeke@descheepvaart.be (opdrachtgever op dit moment).

Uiteraard kan ik ook eens langskomen!

Groeten, Filip Verbeke.
Justin5

Re: Tharsis, zee-riviervaart.

Bericht door Justin5 »

Hallo experts, ;D

Ik heb even een kort vraagje: welke papieren heb je nodig om op een coaster schipper te kunnen worden?
Heb je daar ook binnenvaartpapieren voor nodig?
Ik hoor hetwel van jullie experts :D

MVG,

Justin,
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Wie weet???

Bericht door Marco007 »

Sowieso heb je als je op een kruiplijncoaster vaart, moet je voorbij de Erasmusbrug in het bezit zijn van papieren die voorzien dat je zelfstandig naar Duitsland mag varen.
Anders moet je een loods meenemen.
Hoe dat allemaal heet, weet ik niet, maar er zijn zeker mensen die daar wél antwoord op kunnen geven. :wink:
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Wie weet???

Bericht door Harrie »

Ha Justin.

Hoewel geen expert kan ik je wel een paar dingen meedelen.

Om te mogen schipperen op een coaster heb je tenminste nodig: Monsterboekje, Vaarbevoegdheidsbewijs voor schepen < 3000 gt; Medical training, advanced fire fighting, radar navigator, en brug management, alles volgens de stcw ,95 code.

En het meest belangrijke, het: Certificaat Ship Security Officer, nawee van G.W. Bush..

Als je redelijk snel wilt varen kan je smbw doen en aanvullend swk. Kan o.a op t scheepvaart en transport college.

Op Loodsvaarwater mag men , als men aan de bepalingen voldoet, zonder loods varen.

Wanneer ga je beginnen met de studie?

Groeten, Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding
Justin5

Re: Wie weet???

Bericht door Justin5 »

Bedankt voor deze informatie. Maar weten jullie ook de preciese namen? :oops:
Ik ga de opleiding SWK4 doen, dat is voor schepen minder dan 3000 GT, dat zijn toch kruiplijners?
Heb je bij de Erasmusbrug en DU je binnenvaartpapieren nodig?
Ik ga het volgende schooljaar met mn SWK4 beginnnen ;)

Justin,
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Wie weet???

Bericht door Harrie »

Hallo Justin,

De opleiding SWK ,(dus zonder getal erachter) Stuurman en Werktuigkundige Kleine schepen leidt op voor schepen <3000 GT en 3000 kW
S4 en W4 waren de vroegere opleidingen voor de kleine handelsvaart, die hedentendage bij voldoende vaartijd een onbeperkte vaarbevoegdheid geeft. NU is dat Maritiem Officier MBO niveau. Alhoewel je tegenwoordig ook weer alleen voor stuurman of werktuigkundige kan studeren.

Gr Jolanda
No woman no cry.
Afbeelding
ferdiR

Project

Bericht door ferdiR »

heren en/of dames

ik ben een student op het scheepvaart en transport college. Nu heb ik een vraag over de modernisering van de schepen. tegenwoordig is het mogelijk om je schip te installeren met een `joystick` hiermee kan je alle kanten op met je schip.

weet iemand precies hoe dit werkt en hoe dit wordt aangebracht, hoe het wordt samengevoegd in een computer?

ik zou het graag willen weten hoe dit systeem werkt.

met vriendelijk groet,

Ferdi Roth
steunbeer

Kustvaart Brazilië

Bericht door steunbeer »

Is er misschien iemand die weet welke schepen op de kustvaart zaten op de zuid amerikaanse kust waaronder Rio, sao paulo. voornamelijk schepen die uit rotterdam vertrokken.
BVD.
Plaats reactie