Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie weet???

Bericht door A Vriend »

Afbeelding

Dit schip laad white ships.Dat spul wordt waarschijnlijk Edoy genoemd.
Wie weet wat het is. Heb al gezocht maar nog geen antwoord gevonden. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet???

Bericht door p.arendz »

Moi Ab,

Waar is de foto gemaakt? Weet je dat?

Hartelijke Groet,
---Peter.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet???

Bericht door Theo Horsten »

Dit schip laad white ships
Je bedoelde waarschijnlijke "white chips".
Dat is een vorm van limestone - kalksteen in goed Nederlands.
Wordt - onder andere - gebruikt om zuur te neutraliseren.
Een van de oudste middelen om water te behandelen en geschikt te maken voor industriële processen.
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie weet???

Bericht door A Vriend »

Theo, dat is de juiste benaming. Het is dus kalksteen.
De foto is gemaakt ergens in Noorwegen. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet???

Bericht door R.Konigers »

Hier nog een omschrijving :...
The White chip comes from the East coast and is formed by very old seashells. It is over 120 million years old and is extremely hard. Great for paths, driveways, tops of pots and to mix with 20 mm pebbles to brighten the grey pebbles up.
Mvrgr
Roelof
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet???

Bericht door Evert Sikkema »

Vanmorgen las ik een artikel over Tiny Mulder die vorige week donderdag op 89 jarige leeftijd is overleden (Tiny Mulder (Beetsterzwaag, 2 april 1921 - Jellum, 4 november 2010).
In de oorlog deed deze vrouw o.a. mee aan de zogeheten Zeemanspot, waaruit gezinnen van zeelui werden betaald die buitengaats waren toen de oorlog uitbrak en voor de geallieerden gingen varen.
Ik heb wel eens gelezen dat deze uitkeringen LENINGEN waren.
Dat betekent dat het na de oorlog terug betaald moest worden.
Mijn vraag is:
Zijn die bedragen ook inderdaad terugbetaald?
En als de bedragen inderdaad terug betaald werden, wat is daar dan mee gebeurd?
Ik heb bij Schuttevaer gelezen dat ruim fl 5.000.000,- betaald was uit de Zeemanspot.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet???

Bericht door Theo Horsten »

Dat heb je verkeerd begrepen, Evert. De bijdragen die aan de Zeemanspot werden geleverd, dus het geld om het fonds draaiende te houden, dát waren leningen en niet het geld dat aan de 4700 koopvaardijgezinnen en 1400 gezinnen van marinepersoneel plus 300 gezinnen van landmachtpersoneel werd uitbetaald. De Zeemanspot heeft drie jaar bestaan en keerde in die tijd ruim 5,2 miljoen gulden uit, een voor die tijd zeer groot bedrag. Het was "de grootste legale bankroof uit de geschiedenis". Om de werking van een en ander goed te begrijpen, kun je het beste het boek van Erik Schaap lezen: Walraven van Hall - Premier van het verzet. Stichting Uitgeverij Noord-Holland, Wormer ISBN 90 7 1123 952.

Toen de Duitse bezetter in april 1941 bekend maakte dat de betalingen aan de gezinnen van koopvaardijmensen die voor de geallieerde zaak voeren, zou worden beperkt, reageerde de Londense regering onmiddellijk via Radio Oranje. Bij monde van Max Steenberghe, minister van Financiën, stelde de regering in ballingschap zich "garant voor alle betalingen welke zijn of nog zullen worden gedaan aan de naaste familieleden van Nederlandse zeelieden. Voor zover door dit optreden van de vijand minder uitbetaald mocht worden dan waarop de familie recht heeft, doe ik een beroep op de landgenoten in het bezette gebied om de betrokkenen op de boven aangegeven voet te steunen of te blijven steunen. Gij kunt ervan verzekerd zijn dat de bedragen welke gij hieraan ten koste legt u te zijner tijd volledig zullen worden terugbetaald."

Dat was dus een garantie aan mensen, bijvoorbeeld reders, die uit eigen vermogen een bijdrage leverden aan de Zeemanspot. Dat was een kwestie van vertrouwen, want een goede boekhouding kon uiteraard niet worden gevoerd. Als een dergelijke boekhouding in handen van de bezetter zou zijn gevallen, zou dat wel erg makkelijk zijn geweest. Maar dat waren dus die leningen en die zijn na de oorlog door de regering inderdaad allemaal met rente terugbetaald.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet???

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt, Theo voor je antwoord.
Ik had dus wel de klok horen luiden, maar ik was de klepel kwijt.
Het is me nu duidelijk hoe het gegaan is.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Werflijst Baan Hofman

Bericht door Simon Marrink »

Wie heeft een werflijst van schepen die in de Tweede Wereldoorlog, in de periode 1943-1945, door de werf Baan Hofman in Gorinchem zijn gebouwd?

Groeten,

Simon
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet???

Bericht door hank »

Embla en Fes.

De 2 bovengenoemde schepen worden niet meer in Equasis vermeld.
Hopelijk heeft iemand meer informatie van sloop of schrappen in LR.

Asad Addin imo:5103065. ex Embla van 1961.
Gulf Salamah imo:5114480. ex Fes van 1962.

Hank.
Plaats reactie