Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Er zijn een aantal grote containerschepen (werden ook stekelvarkens genoemd) van Nedlloyd geweest die allemaal frame's hadden, de containers hoefden niet gesjord te worden.
Er zijn verschillende redenen dat men hier van afgestapt is. 1e het schip had een grotere vrijboord, zijwand die boven de waterlijn uitsteekt, hierdoor werd de brt groter. De brt werd / wordt gebruikt om het havengeld te berekenen, gevolg groter brt meer havengeld maar geen groter laadvermogen.
2e het laden en lossen ging iets langzamer dan op de schepen met luiken, de container moest helemaal uit de stack getild worden voordat de loopkat van de kraan kon gaan rijden, gevolg tijdverlies, niet veel maar toch. Er zullen misschien nog wel meer redenen zijn maar dit is wat ik hoorde tijdens mijn inspecties a/b van de containerschepen. Er varen nog wel diverse feeders die midscheeps een open ruim hebben met stacks.
mvg
Geert
Bijlagen
Stekelvarken, hopelijk heeft fotograaf geen bezwaar om zijn foto te tonen
Stekelvarken, hopelijk heeft fotograaf geen bezwaar om zijn foto te tonen
Schermafbeelding 2019-01-13 om 22.54.24.jpeg (107.25 KiB) 2196 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Pieter67
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2017 07:51

hulp gevraagd: identificatie van een schip ca. 1930 gefotografeerd

Bericht door Pieter67 »

Beste lezer,
Wie kan mij helpen met de identificatie van het schip dat hier te vinden is:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/
Meer in detail:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/

Het gaat om een schip dat ongeveer in de jaren '30 een reis maakte van Europa naar Hong Kong.

Ben nieuwsgierig hoe het heet en waar het vandaan komt.

Suggesties zijn welkom.

mvg,
Pieter Lommerse
bezig met het schrijven van het boek "Charles in Shanghai"
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Pieter,

Ik heb de fotoserie bekeken en vind het schip wat klein om van Europa naar Honk Kong te varen. Het lijkt me eerder een ferry, zoals die bijvoorbeeld tussen Hong Kong en Macao voeren.
In de serie zit ook een foto van de "Empress of Asia", met zo'n soort schip zal er vanaf Europa gevaren zijn. Maar de "Empress of Asia" voer niet vanaf Europa, maar vanaf Canada naar Hong Kong.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Iets voor Leslie Lagos 2009
Bijlagen
Lagos 2009.jpg
Lagos 2009.jpg (196.82 KiB) 1995 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Binnenvaarder schreef: 13 jan 2019 22:53 Er zijn een aantal grote containerschepen (werden ook stekelvarkens genoemd) van Nedlloyd geweest die allemaal frame's hadden, de containers hoefden niet gesjord te worden.
Er zijn verschillende redenen dat men hier van afgestapt is. 1e het schip had een grotere vrijboord, zijwand die boven de waterlijn uitsteekt, hierdoor werd de brt groter. De brt werd / wordt gebruikt om het havengeld te berekenen, gevolg groter brt meer havengeld maar geen groter laadvermogen.
2e het laden en lossen ging iets langzamer dan op de schepen met luiken, de container moest helemaal uit de stack getild worden voordat de loopkat van de kraan kon gaan rijden, gevolg tijdverlies, niet veel maar toch. Er zullen misschien nog wel meer redenen zijn maar dit is wat ik hoorde tijdens mijn inspecties a/b van de containerschepen. Er varen nog wel diverse feeders die midscheeps een open ruim hebben met stacks.
mvg
Geert
Geert,
Het nieuwste container schip van Maersk is ook weer een stekelvarken schip.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Bedankt Jan,
Gezien de problemen begin dit jaar boven de Waddeneilanden is het misschien wel zo handig voor de steeds hogere stapels dozen aan dek, vallen ze niet meer zo snel overboord.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Mijn denken ook Geert.
Zal het bouwen van een schip zonder de "stekels"
wel iets voordeliger maken.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Wie weet?

Bericht door Simon Marrink »

Wie weet welk schip er bij Scheepswerf Foxhol voor ombouw ligt. Het zou gaan om een buitenlands koelschip. Jaartal 1965?

https://historischarchief.midden-gronin ... =1&page=28

Groeten,

Simon
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Achterschip lijkt de Gerda Maria (ex Bamse) van P & P uit Katwijk.
Maar die zou in 1979 verbouwd zijn naar koelschip.

Hank.
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Wie weet?

Bericht door Leo »

Simon,
Het zou ook de GRETA van J. Schokkenbroek kunnen zijn. In 1972 is het als BINNA voor Noorse rek. door Storviks M/V te Kristiansand gebouwd. 1978 herdoopt in GRETA.
Greta_ex Binna_bj 1972_Storviks M.V. Nor_J. Schokkenbroek Groningen_IMO 7228429_© Leo Johannes.jpg
Greta_ex Binna_bj 1972_Storviks M.V. Nor_J. Schokkenbroek Groningen_IMO 7228429_© Leo Johannes.jpg (135.33 KiB) 2583 keer bekeken
mvg

Leo
Plaats reactie