Wie weet?
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Er zijn een aantal grote containerschepen (werden ook stekelvarkens genoemd) van Nedlloyd geweest die allemaal frame's hadden, de containers hoefden niet gesjord te worden.
Er zijn verschillende redenen dat men hier van afgestapt is. 1e het schip had een grotere vrijboord, zijwand die boven de waterlijn uitsteekt, hierdoor werd de brt groter. De brt werd / wordt gebruikt om het havengeld te berekenen, gevolg groter brt meer havengeld maar geen groter laadvermogen.
2e het laden en lossen ging iets langzamer dan op de schepen met luiken, de container moest helemaal uit de stack getild worden voordat de loopkat van de kraan kon gaan rijden, gevolg tijdverlies, niet veel maar toch. Er zullen misschien nog wel meer redenen zijn maar dit is wat ik hoorde tijdens mijn inspecties a/b van de containerschepen. Er varen nog wel diverse feeders die midscheeps een open ruim hebben met stacks.
mvg
Geert
Er zijn verschillende redenen dat men hier van afgestapt is. 1e het schip had een grotere vrijboord, zijwand die boven de waterlijn uitsteekt, hierdoor werd de brt groter. De brt werd / wordt gebruikt om het havengeld te berekenen, gevolg groter brt meer havengeld maar geen groter laadvermogen.
2e het laden en lossen ging iets langzamer dan op de schepen met luiken, de container moest helemaal uit de stack getild worden voordat de loopkat van de kraan kon gaan rijden, gevolg tijdverlies, niet veel maar toch. Er zullen misschien nog wel meer redenen zijn maar dit is wat ik hoorde tijdens mijn inspecties a/b van de containerschepen. Er varen nog wel diverse feeders die midscheeps een open ruim hebben met stacks.
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- Stekelvarken, hopelijk heeft fotograaf geen bezwaar om zijn foto te tonen
- Schermafbeelding 2019-01-13 om 22.54.24.jpeg (107.25 KiB) 2246 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
hulp gevraagd: identificatie van een schip ca. 1930 gefotografeerd
Beste lezer,
Wie kan mij helpen met de identificatie van het schip dat hier te vinden is:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/
Meer in detail:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/
Het gaat om een schip dat ongeveer in de jaren '30 een reis maakte van Europa naar Hong Kong.
Ben nieuwsgierig hoe het heet en waar het vandaan komt.
Suggesties zijn welkom.
mvg,
Pieter Lommerse
bezig met het schrijven van het boek "Charles in Shanghai"
Wie kan mij helpen met de identificatie van het schip dat hier te vinden is:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/
Meer in detail:
https://www.flickr.com/photos/161392673 ... ed-public/
Het gaat om een schip dat ongeveer in de jaren '30 een reis maakte van Europa naar Hong Kong.
Ben nieuwsgierig hoe het heet en waar het vandaan komt.
Suggesties zijn welkom.
mvg,
Pieter Lommerse
bezig met het schrijven van het boek "Charles in Shanghai"
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Dag Pieter,
Ik heb de fotoserie bekeken en vind het schip wat klein om van Europa naar Honk Kong te varen. Het lijkt me eerder een ferry, zoals die bijvoorbeeld tussen Hong Kong en Macao voeren.
In de serie zit ook een foto van de "Empress of Asia", met zo'n soort schip zal er vanaf Europa gevaren zijn. Maar de "Empress of Asia" voer niet vanaf Europa, maar vanaf Canada naar Hong Kong.
Ik heb de fotoserie bekeken en vind het schip wat klein om van Europa naar Honk Kong te varen. Het lijkt me eerder een ferry, zoals die bijvoorbeeld tussen Hong Kong en Macao voeren.
In de serie zit ook een foto van de "Empress of Asia", met zo'n soort schip zal er vanaf Europa gevaren zijn. Maar de "Empress of Asia" voer niet vanaf Europa, maar vanaf Canada naar Hong Kong.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Iets voor Leslie Lagos 2009
- Bijlagen
-
- Lagos 2009.jpg (196.82 KiB) 2045 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Geert,Binnenvaarder schreef: ↑13 jan 2019 22:53 Er zijn een aantal grote containerschepen (werden ook stekelvarkens genoemd) van Nedlloyd geweest die allemaal frame's hadden, de containers hoefden niet gesjord te worden.
Er zijn verschillende redenen dat men hier van afgestapt is. 1e het schip had een grotere vrijboord, zijwand die boven de waterlijn uitsteekt, hierdoor werd de brt groter. De brt werd / wordt gebruikt om het havengeld te berekenen, gevolg groter brt meer havengeld maar geen groter laadvermogen.
2e het laden en lossen ging iets langzamer dan op de schepen met luiken, de container moest helemaal uit de stack getild worden voordat de loopkat van de kraan kon gaan rijden, gevolg tijdverlies, niet veel maar toch. Er zullen misschien nog wel meer redenen zijn maar dit is wat ik hoorde tijdens mijn inspecties a/b van de containerschepen. Er varen nog wel diverse feeders die midscheeps een open ruim hebben met stacks.
mvg
Geert
Het nieuwste container schip van Maersk is ook weer een stekelvarken schip.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Bedankt Jan,
Gezien de problemen begin dit jaar boven de Waddeneilanden is het misschien wel zo handig voor de steeds hogere stapels dozen aan dek, vallen ze niet meer zo snel overboord.
mvg
Geert
Gezien de problemen begin dit jaar boven de Waddeneilanden is het misschien wel zo handig voor de steeds hogere stapels dozen aan dek, vallen ze niet meer zo snel overboord.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Mijn denken ook Geert.
Zal het bouwen van een schip zonder de "stekels"
wel iets voordeliger maken.
Groet,
Jan
Zal het bouwen van een schip zonder de "stekels"
wel iets voordeliger maken.
Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Re: Wie weet?
Wie weet welk schip er bij Scheepswerf Foxhol voor ombouw ligt. Het zou gaan om een buitenlands koelschip. Jaartal 1965?
https://historischarchief.midden-gronin ... =1&page=28
Groeten,
Simon
https://historischarchief.midden-gronin ... =1&page=28
Groeten,
Simon
Re: Wie weet?
Achterschip lijkt de Gerda Maria (ex Bamse) van P & P uit Katwijk.
Maar die zou in 1979 verbouwd zijn naar koelschip.
Hank.
Maar die zou in 1979 verbouwd zijn naar koelschip.
Hank.
Re: Wie weet?
Simon,
Het zou ook de GRETA van J. Schokkenbroek kunnen zijn. In 1972 is het als BINNA voor Noorse rek. door Storviks M/V te Kristiansand gebouwd. 1978 herdoopt in GRETA. mvg
Leo
Het zou ook de GRETA van J. Schokkenbroek kunnen zijn. In 1972 is het als BINNA voor Noorse rek. door Storviks M/V te Kristiansand gebouwd. 1978 herdoopt in GRETA. mvg
Leo