Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Het zou ook een z.g. gasscrubber kunnen zijn.
Dit soort extra aanbouwen zien we de laatste tijd wel meer.
Mogelijkheidje ?.

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Die box achterop de COTE D'IVOIRIAN STAR is er bij de laatste refit in 2014 op gezet.
Dit schip zit sindsdien in de bananenvaart tussen Afrika en Europa en vervoert 100% reefers (koelcontainers).
Ik zie geen groot leidingwerk lopen tussen de box en de rest van het schip, dus een scrubber is het niet. Wel zie ik een uitlaatpijp roken, dus er staat een hulpmotor in die box te draaien. Ik neem aan dat het een extra generatorset is om de koelcapaciteit op te schroeven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet?

Bericht door R.Konigers »

Wie weet de eigenaar van de Espero I ? Het schip werd in 1979 gebouwd in Pasajes als de Punta Sugur. In 1987 verkocht als Lozoya...
In 1990 kwam het onder Cypriotische vlag als Espero I en in 1992 weer verkocht als Lozoya en in 1993 als Mieke...in 1995 is het schip vergaan.
De voorgaande Espero I (ex River Herald '88) was van Stortemelk Shipping Ltd , Cyprus....waarschijnlijk dezelfde eigenaar als de latere Espero I..
maar Stortemelk Sh.Ltd. zegt mij ook niet zoveel...zo aan de rederijnaam te zien , vast een Fries...maar wie ?
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Er was ook een schip dat Stortemelk heette.
IMO 6723719.
Was van 1984 tot 1990 van Stortemelk Shipping.
Zou tussen 1990 & 1992 van ene Veltman zijn geweest.
https://scheepvaart.startpagina.nl/forum ... tortemelk/
Volgens ons forum waren de twee zusters Espero I & Urkerland bij Amasus in bevrachting
viewtopic.php?f=1&t=328&p=282558&hilit=espero#p282558
De firma Stortemelk Shipping zou hebben bestaan van 1984 tot 1998.
Intername & Interdeal van 1989 tot 1994
Misschien helpt dit
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet?

Bericht door R.Konigers »

Bedankt Peter, ik weet alleen dat de Urkerland van L.Hakvoort , Urk was..de Espero I blijft mij voorlopig even een raadsel.
Je zou haast zeggen dat die laatste ook van Hakvoort was...maar ik denk eerder dat een opkoper/tussenpersoon de beide schepen had gekocht , vandaar de op elkaar lijkende rederijnamen.
Groeten Roelof
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Misschien is het een idee om uit te vissen wie er achter de Stortemelk ex Anda zaten.
MVG,
---Peter.
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

& misschien weet ben ook wel iets meer over die Stortemelk
https://forum-schiff.de/phpBB3/viewtopic ... elk#p39723
seasnake
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 sep 2014 14:23

Re: Wie weet?

Bericht door seasnake »

De Stortemelk en de Espero s waren van Wessel Feenstra uit Harlingen
Later had deze rederij Bosgat Robbengat Rifgat
De urkerland was het eerste schip van de gebroeders Danser die nu de Hollandia hebben

mvg Flipje V
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Wie weet?

Bericht door R.Konigers »

Hartelijk dank Flipje...over die Espero I had ik een vermoeden , omdat Wessel later een nieuwe Espero heeft laten bouwen.
Over de Urkerland was nieuw voor mij...ik was abuis met de volgende Urkerland..
De Gebr. Danser hebben de eerste Urkerland verkocht en via Ferus Smit hebben ze toen de Venus (Gebr.Waker) gekocht aanvankelijk onder Cypr. vlag
Urkerland Shipping Ltd...omgedoopt in Batavier.

De Stortemelk is verkocht aan Schurink als Dolfijn en daarna weer via Wessel Feenstra doorverkocht aan Gebr.Veltman...
Wessel kennende is het een echte handelaar..ik denk dat hij ook degene is geweest die de 2 scheepjes heeft gekocht die gezamelijk op de foto staan (Urkerland en Espero I)...waarvan 1 van de 2 doorverkocht is aan de Gebr.Danser.
Mvrgr ,
Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

Roelof, de historie op een rijtje: in 1967 gebouwd voor duitse rekening bij Deutsche Industrie Werke AG, Berlin-Spandau als Anda.
1979 aan R. Schurink als Dolfijn, 1979 herdoopt in Dolfijn I, 1984 aan W. Feenstra als Stortemelk en in 19.. aan Gebr. Veltman, niet herdoopt.
Foto en meer info volgen, maar "mijn "hoofdcomputer" is kapot.
Plaats reactie