Dit even terzijde

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Evert Sikkema »

In het voorgaande stukje ben ik vergeten te zeggen dat deze gezellige dagen in Groningen georganiseerd worden door Anne Mulder. Hij verzet heel veel werk om zoveel oud zeevarenden (sommigen met partner of dochter) 2 keer per jaar in de Witte Zwaan te ontvangen.

De KPM vereniging van oud opvarenden bestaat al 92 jaar. Tijdens de proefvaart van de Plancius in 1924, waarvoor oud personeelsleden waren uitgenodigd, ontstond de idee om een vereniging op te richten van oud employees der KPM.
Plancius - foto uit Indische albums.jpg
Plancius - foto uit Indische albums.jpg (493.83 KiB) 2113 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe »

Flinter ontslaat alle zeevarenden in vaste dienst

Rederij Flinter heeft collectief ontslag aangevraagd voor het complete vaste personeel dat nu nog op de schepen vaart. De 33 zeevarenden zijn nu nog in dienst van dochterbedrijf Flinter Shared Services. Omdat Flinter geen eigen schepen meer heeft, wordt het voor de rederij te gevaarlijk vast personeel in dienst te houden.

Schuttevaer (Nieuws brief)
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan van der Doe »

CBS May 26 2016

HIGHLANDS, N.J. (CBSNewYork/AP) — Workers raising a waterfront home in New Jersey made a nautical discovery: a 44-foot wooden boat from the 19th century.

The 12-foot wide vessel, its rudder fully intact, was found beneath Eileen Scanlon’s bungalow on 5th Street in Highlands on Wednesday, the Asbury Park Press reported. The boat likely was used to transport coal and other goods along local waterways, and pieces of coal were found scattered along the floor.

Rumors of the vessel’s existence had circulated for years. Scanlon got a peek of what looked like a rudder through the home’s crawlspace shortly after buying it in 2010, but she didn’t anticipate the size and scope of the boat. It’s built from 3-inch-thick wooden plants and is held together with 18-inch iron nails.

“I saw a complete boat,” she told CBS2’s Steve Langford.

Scanlon temporarily stopped construction under the house and called Russell Card of the Historical Society of Highlands.

“It was beyond amazing,” said Card, who posted pictures of the vessel on Facebook. “I’ve heard about it before and the first time I ever saw it was yesterday. I never realized it was so big. I was amazed at the craftsmanship of it.”

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan Stolp »

De vraag welke meermalen in mij opkwam is deze;
Hoe ging het eigenlijk met de bemanningen van schepen die gevorderd werden voor de evacuatie van het B.E.F. bij Duinkerken en ook andere plaatsen aan de Franse kust .
Zoals het op mij overkomt waren ze nog maar koud in Engeland en bij de oorlog direct betrokken of het schip werd gevorderd en het schip voer weg met een Engelse Marine bemanning.
Hoe werd de bemanning opgevangen ,bleef er nog een deel aan boord?

Ik ben daar nooit iets van tegen gekomen.
Groet
Jan
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Dit even terzijde.

Bericht door peelander »

Jan,
Misschien vindt je op Kombuispraat https://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=3228 een antwoord op je vraag. Wel 46 pagina's doorwerken.
Je kan natuurlijk ook Theo Horsten raadplegen.
groeten
jan van der Pluijm
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan Stolp »

Ja Jan, dat geeft een hoop informatie maar niet dat specifieke wat ik vroeg.Niet dat ik nu net even die 46 pagina's heb gelezen maar dat is zo'n topic wat ik wel volg.

Groeten
Jan
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Dit even terzijde.

Bericht door peelander »

Ken je dit boek uit 1996 Jan?
DSCN4250 (Kopie).JPG
DSCN4250 (Kopie).JPG (124.32 KiB) 2061 keer bekeken
ISBN 90 557 7002 7
NUGI 645
groeten
Jan van der Pluijm
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan Stolp »

Dank voor het meedenken Jan .
Het boek heb ik.
groeten
Jan
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Theo Horsten »

[quote="Jan Stolp""]Hoe werd de bemanning opgevangen ,bleef er nog een deel aan boord?[/quote]
Ik zie deze vragen nu pas!

Nee, er bleef niemand van de Nederlandse bemanning aan boord. Het schip kwam onder bevel van een Brits marineofficier en voerde in plaats van de Nederlandse vlag nu de white ensign. De opvang van Nederlandse bemanningsleden werd verzorgd door de "Shipping" zoals de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in de wandeling werd genoemd. Die commissie was al in 1939 door de Nederlandse gezant in Londen ingesteld, op last van de minister van Economische Zaken en de minister van Defensie - ik denk dat die toen nog minister van Oorlog werd genoemd. Men ging echt niet helemaal onvoorbereid de oorlog in; men zag de bui immers hangen. Vandaar dat in 1939 de Zeeschepenvorderingswet en de Wet Behoud Scheepsruimte van kracht waren geworden. Op die twee wetten was de Shipping gestoeld.
Toen die Nederlandse gezant in Londen de opdracht kreeg zo'n commissie te vormen, leek het hem het beste om die samen te stellen uit een aantal Nederlandse reders die min of meer toevallig in Londen waren. Die hadden kennis van zaken; hij niet. Na 10 mei 1940 werd de commissie uitgebreid met enkele reders die vanuit Nederland in Engeland aankwamen.

Maar het was dus de Shipping die de taken overnam die normaal door een rederij werden vervuld: het bemannen van de schepen. In dit geval kwam daar dan ook nog de huisvesting bij, want ook zeelieden die na het uitbreken van de oorlog in Engeland aankwamen, moesten worden gehuisvest, moesten worden gevoed en gekeurd. Het Vaarplichtbesluit werd dan wel pas in 1942 van kracht, maar direct vanaf 1940 bestond er al een vaarplicht. Dat hield in dat de Nederlandse zeevarenden die in Engeland arriveerden of die even zonder schip zaten, opgevangen moesten worden. Men moest vooral ook weten waar iemand was, zodat hij kon worden opgeroepen.

Maar zo werden dus ook de bemanningen van de kustvaarders die voor de Operatie Dynamo waren gevorderd, door de Shipping opgevangen.

Wie eens een ongekleurd verslag wil lezen van hoe het de zeevarenden tijdens de oorlog verging met betrekking tot de vaarplicht, kan ik het proefschrift aanbevelen waarop mr. Anne-Marie Smit in 1989 aan de Universiteit van Nijmegen promoveerde ...

Afbeelding

Mr. Anne-Marie-Smit- Varen, vechten of berechten - Nederlandse maritieme rechtspraak op het grondgebied van Groot-Brittannië gedurende de Tweede Wereldoorlog.
Gouda Quint BV 1991
ISBN 909 6000 799 9

Het is nog steeds te koop op Boekwinkeltjes. Zoals ik al zei: ongekleurd, dus puur feiten en cijfers. Buitengewoon interessant voor wie geïnteresseerd is in de lotgevallen van de Nederlandse zeelieden tijdens de Tweede Wereldoorlog - of gewoon in maritieme historie. Ook de Buitengewone Raad voor de Scheepvaart wordt daar uitgebreid in behandeld. Aanbevolen!
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Dit even terzijde.

Bericht door Jan Stolp »

Als gezagsgetrouw forumlid heb ik het gelijk besteld Theo.
Het meeste van wat jij schrijft is mij wel bekend .Het het lijkt me echter zo apart als je daar ligt als kapitein- eigenaar met je eigen ,dus niet die van b.v. je tante, potje met je hele hebben en houden aan boord en je kan eraf stappen en daar gaat ie ,het zeegat uit.
Niet gevorderd door de vijand maar door mensen aan wiens zijde je staat.
Maar goed zo zijn er natuurlijk veel meer zaken die in een oorlog gebeuren die voor iemand die het niet mee heeft hoeven maken onvoorstelbaar zijn.

Groeten
Jan
Plaats reactie