Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Hallo Anne en Jan,

Dank voor de reacties.
De bovenste foto is wel degelijk de KRALJEVICA, slecht leesbaar, dat wel, de Jugo vlag wappert boven de kont.
De middelste is ook het zelfde schip, sorry voor mijn schrijffout in de naam, M=D, Daydawn.
De laatste hoort er ook bij, de eerste LOCH DON van MacLay & McIntyre was al verloren gegaan toen deze van stapel liep. In 1954 kochten ze de DAYDOWN en herdoopten haar in in LOCH DON.

Groeten--Hans.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Hans, ik geloof je onmiddelijk. Sommige van deze schepen hebben enorme verbouwingen ondergaan. Mooi voorbeeld is de Ceram van de S.M.N.. Maar er zijn er nog meer. Leuk toch.
Grt.
Anne
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Jan van der Doe »

Dank voor je uitleg Hans.
Heeft mij een uurtje bezig gehouden en weer eens wat boeken opengeslagen die anders alleen maar stof vergaren.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Maar gelijk door met de latere.
KRALJEVICA (stadje aan de baai van Bakar met een oude werf die failliet ging en in afgeslankte vorm, zonder grote nieuwbouw, een doorstart maakt).
Bouw bij Italcantieri te Monfalcone, bouwnummer 1907. Stapelloop 30.03.1968 Oplevering Mei 1968. Aankomst 27.08.1992 te Alang voor sloop.
Zusters: BAKAR (eerder geplaatst), KASTAV (recent geplaatst) en de laatste komt morgen.
Kraljevica.jpg
Kraljevica.jpg (118.72 KiB) 2139 keer bekeken
Kraljevica 2.jpg
Kraljevica 2.jpg (133.42 KiB) 2139 keer bekeken
Kraljevica1968.jpg
Kraljevica1968.jpg (45.23 KiB) 2139 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Inhakend op het statement van Anne m.b.t. verbouwingen aan de "Ceram" van de Nederland, later "Amsteltoren" / "Amstelbrug" van hun bulkdochter de Reederij A'dam.
In die tijd werden wel meer war baby's verbouwd. Denk maar eens aan de Liberty "Amstelland van De Zuid.
Er zijn trouwens meerdere Liberties en Victories aan maatschappij wensen aangepast. Kijk b.v. maar eens naar de diverse schoorsteen lengtes. Ook de stuurhutten verschilden in de loop der tijden vrij sterk van elkaar.
Wat schoorsteen lengten aangaat; kijk b.v. maar eens naar de "Arendsdijk" en ""Akkrumdijk", beide slow Vic's van De Lijn.
Ach ja, er valt zoveel over die war baby's te vertellen............. :wink:

m.v.g., Roy
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Mooi schip die Kraljevica. In 1968 werd er hier nog niet gekeken op een laadboompje meer of minder. Dit was echt een overgangsperiode, wat dat betreft. De kraantjes doen hun intrede. Er wordt in die tijd ook veel geexpirementeerd met aandrijvingen. De gelijkstroom systemen worden geleidelijdelijk aan vervangen door draaistoom. Thyristor gestuurde systemen waren er nog nauwelijks, die techniek stond voor deze systemen nog in de kinderschoenen. Als ik me goed herinner had de Koudekerk of de Kloosterkerk een gemengd systeem. Een deel van de winches wissel/draaistroom en ander deel hydraulisch. De hydraulische systemen waren ook geen onverdeeld succes. Met name de koeling gaf problemen. Al snel kwamen er betere systemen voor de besturing en regeling van draaistroom systemen.

Grt.

Anne
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Goeie avond Roy,

Ook een interessant onderwerp. Bij mij zijn het meest bekend, de verbouwingen van de Liberties en de Victories. Het meest opvallend waren de wijzigingen van de stuurhuizen en de schoorstenen. Ik heb zelf nog op Victories gevaren, allemaal speed victories met lange schoorsteen. Maar alle combinaties kwamen voor slow/speed turbines korte/lange schoorstenen. Als je naar de bouwfoto's kijkt zie je ook lange en korte schoorstenen !. Verder zijn bij de meeste Nederlandse rederijen, de korte schoorstenen vervangen door lange. Behalve bij de S.M.N. en een aantal van de H.A.L. . Ik heb me altijd afgevraagd waarom bij de H.A.L., die schoorstenen niet bij allemaal zijn verlengd zijn. Voortschrijdend inzicht of een andere reden. Typisch is dat de schoorsteen van de Enngano, ook S.M.N. wel is verlengd. Hetzelfde geld voor de Liberties van Nigoco en Hillegersberg. Ongetwijfeld ben ik nog iets vergeten. Het is slechts bedoeld als voorzetje voor Roy. :D :) :D . Ik dwaal weer af, sorry Hans.
Grt.
Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Van deze serie de laatste.
PAZIN (hoofdstad van Istrië met mooi kasteel-museum boven kloof).
Bouw bij Italcantieri te Monfalcone, werfnummer 1910. Stapelloop oktober 1968 - aankomst 03.06.1993 te Alang voor sloop.
PAZIN 1.jpg
PAZIN 1.jpg (59.69 KiB) 2077 keer bekeken
Pazin.jpg
Pazin.jpg (46.08 KiB) 2077 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Een eenling nu.
BUZET (Mooi heuveltop vestingstadje in Noordelijk Istrië).
Bouw bij Weser Seebeck te Bremerhaven, werfnummer 1020.
Op stapel als HOLSTEN CLIPPER, stapelloop 01.12.1978 als SEAWAY CLIPPER, oplevering April 1979.
1980 herdoop weer naar HOLSTEN CLIPPER.
1982 verkoop aan Jugolinija als BUZET.
2002 ASMAS - 2003 NORDINA G - 2010 sloop te Alang.
Buzet1979-VLenac.jpg
Buzet1979-VLenac.jpg (47.57 KiB) 2053 keer bekeken
Buzet.jpg
Buzet.jpg (118.58 KiB) 2053 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Weer een serie van 4, nu de KUMROVEC (geboorteplaats van Tito).
Bouw bij 3Maj te Rijeka, werfnummer 512 - Stapelloop Sept 1967.
Verkocht 1993 als Pearl of Ras al Khaimax - 07.07.1994.
Onderste foto bij de Viktor Lenac werf te Rijeka.
Twee zusters, de Kranjčević en de August Cesarec heb ik al geplaatst, de laatste komt morgen.
Er was ook een oudere Kumrovec, uit 1928 bij Jugolinija, de gegevens zijn voorhanden, de foto niet.

Goed weekend--Hans.
Kumrovec.jpg
Kumrovec.jpg (175.6 KiB) 2038 keer bekeken
Kumrovec 2.jpg
Kumrovec 2.jpg (148.36 KiB) 2038 keer bekeken
Plaats reactie