Op de vraag van Roy het volgende.
Burmeister & Wain heeft wel degelijk 4 tact motoren gebouwd hierbij twee voorbeelden.
In de Selandia van 1912 stonden 2 x 8 cil. enkelwerkende met luchtverstuiving 530 x 650 mm bij 140 o/m totaal 1750 pk.
In de Gripsholm van 1925 stonden 2 x 6 cil.dubbelwerkende met luchtverstuiving 840 x 1500 mm bij 125 o/m 13500 pk.
Groet. Hendrik Steen
De machinekamer, incl. welke motor?
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Anne en Hendrik, hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden.
Hier hebben we wat aan en kan het 4 takt principe bij deze schepen opgenomen worden.
Ik werd aan het twijfelen gebracht door het feit dat P.Smit rond dezelfde tijd ook B.& W. motoren van het 2 takt type bouwde. Dit gebeurde i.o.v. de Mij. Vrachtvaart en ook voor de H.A.L., ( "Noordam" ). Ook in Denemarken werden rond die tijd de "Sommelsdijk" en "Sloterdijk" met 2 takt B.& W. motoren als voortstuwing gebouwd.
Vandaar allemaal !.
Nogmaals; hartelijk dank voor deze info.
m.v.g., Roy
Hier hebben we wat aan en kan het 4 takt principe bij deze schepen opgenomen worden.
Ik werd aan het twijfelen gebracht door het feit dat P.Smit rond dezelfde tijd ook B.& W. motoren van het 2 takt type bouwde. Dit gebeurde i.o.v. de Mij. Vrachtvaart en ook voor de H.A.L., ( "Noordam" ). Ook in Denemarken werden rond die tijd de "Sommelsdijk" en "Sloterdijk" met 2 takt B.& W. motoren als voortstuwing gebouwd.
Vandaar allemaal !.
Nogmaals; hartelijk dank voor deze info.
m.v.g., Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
goede middag,
wat betreft die onbekende vier cilinder, ik denk dat het een SKL 4 NVD 24 is.
groet Puck
wat betreft die onbekende vier cilinder, ik denk dat het een SKL 4 NVD 24 is.
groet Puck
Re: machinekamer, incl. welke motor?
Nog eens testen hoe het met de kennis van onze machinisten gesteld is, een hoofdmotor van het merk ??? op de proefstand in de werkplaats.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik twijfel een beetje tussen een M.A.N. en een Werkspoor-Lugt..........
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
@Roy, ik neem je twijfel weg, geen van beiden is het . Misschien helpt deze dwarsdoorsnede .
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Dan gaan we maar voor een Sulzer.
We gaan dus over op het 2 takt systeem. De koppen van een M.A.N. waren toch even anders...........
m.v.g., Roy
We gaan dus over op het 2 takt systeem. De koppen van een M.A.N. waren toch even anders...........
m.v.g., Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Dit schiet voor geen meter op, daarom maar de oplossing.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Tja, zo'n kar heb ik ook nog nooit gezien.
Mare, waar is deze motor in geplaatst, of is dit niet bekend ?.
Wel jammer dat er maar zo weinig forummers mee, ( durven ? ), te doen. Er zou m.i.z. op dit topic wel wat meer swing in mogen komen.
m.v.g., Roy
Mare, waar is deze motor in geplaatst, of is dit niet bekend ?.
Wel jammer dat er maar zo weinig forummers mee, ( durven ? ), te doen. Er zou m.i.z. op dit topic wel wat meer swing in mogen komen.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Hallo Roy,
Er is in elk geval in 1932 zo'n Stork-AEG-Hesselman van 6700 apk terechtgekomen in de MOLDANGER van Westfal Larsen & Co A/S in Bergen. In 1933 gevolgd door de TRODANGER en de BERGANGER.
Er is in elk geval in 1932 zo'n Stork-AEG-Hesselman van 6700 apk terechtgekomen in de MOLDANGER van Westfal Larsen & Co A/S in Bergen. In 1933 gevolgd door de TRODANGER en de BERGANGER.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.