Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Ben »

@Roelof, bedankt voor je correctie over de Boekanier I. Onderstaande Duitse Uwe die als Grenar voor Gouwens voer.

Afbeelding

IDNo: 5375060 Year: 1961 Name: UWE Flag: DEU Tons: 424 DWT: 830 Length overall: 49.0 LPP: 46.2 Beam: 9.0 Builder: Sietas, Neuenfelde
Subsequent History: 74 GANTON - 81 BUCHANHAVEN - 82 GANTON - 82 GRENAR - Owner Grenar Cia Naviera SA Panama - 84 KAROLI - 86 KIM - 90 ASSEM - 93 FIRAS R. - 00 NASSER
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door R.Konigers »

Mooie foto Ben..uitgeknepen bootje voor die tijd...zonder laadbomen en ik zie ook geen winches aan dek hiervoor..zag je niet zoveel in die tijd..in Nederland had je alleen AC.Hoff met de Goodwill.

Ik zie trouwens dat ik mij een jaartje heb vergist..ik had voor de aankoop van de Grenar in 1981..
Mvrgr. Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Ben »

2 x de Grenar:

Afbeelding

Afbeelding
Foto: ©C. Hill.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Ook in 1982 kwam de door Dego Marine Ltd , Cyprus (Gouwens) aangekochte Tourmaline , ex Diana '65 de vloot versterken en werd omgedoopt in DEGO.
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Dick »

In de diverse bijdragen over Gouwens komen ook de namen Van Zandvoort en L. de Koster (Boekanier) voor. Weer iemand of dit misschien de oprichters/eigenaren van Zadeko Shipping waren? Zadeko is uiteindelijk opgegaan in het huidige RollDock maar over de geschiedenis van Zadeko is niet veel bekend.

Dick
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door maarpol »

R.Konigers schreef:Ik ben over de Fa.Gouwens nog niet veel wijzer geworden.....
De naam Gouwens is een bekende naam voor mij . Hun vader Han Gouwens had een maschiene fabriek voor motor reparaties toen der tijd . Begin jaaren 60 sloeg hij zich samen met een oom van me en starte de firma Hego ( Heuvelman & Gouwens) Deze firma had een deel binnen scheepen en sleepboten in de vaart . Maar er werden in groote stijl scheepen uit Duitsland en Zwitserland aangekocht voor de handel . Veel Geele Schweitz - Haniel scheepen etc etc en ook veelen tankers. (Eva tankers div Specht tankers etc etc Ook een deel Monopool sleepboten , die Monopol booten die toen in Nederland aangekocht werden was een sloop clausule op . De bouten tussen de schroefas en vliegwiel waren er uit geslaagen voor ze naar Holland gingen . In Holland de bouten er weer in en vaaren. Zo ver ik weet was er een sloopclausule op alle Monopool booten die toen verkocht werden ongeacht eigenaar . Gouwens had ook een zeer goeie monteur voor scheepsmotoren en had buiten om de Firma Hego een firmaatje die met krukassen schillen bezig was . Dit betekent dat als er een lager uitliep op een binnenvaart schip of een kuster in het buitenland en de kruk beschadicht was deze monteur er naar toe ging met een apparaat wat rond deze kruk bevestigt werd en de kruk werd gesleepen zonder heel de moter te demonteren . Kop er af zuiger er uit en carter deksel open was genoeg. Begin jaaren 70 stopten Heuvelman & Gouwens met deze reederij Hego en gingen voor zich zelf verder . Gouwens had 2 zonen den ene naam herrinnerer ik nog dat was Piet

Misschien dat Roy zich ook nog wat herrinnert van deze story
Groeten Martin

Roest rust nooit.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door R.Konigers »

Bedankt Martin..weer een stukje geschiedenis rijker..
@ Dick...Zadeko was een voortzetting van v.Zandvoort Shipping..of daar verder nog compagnons in zaten kan ik je niet vertellen. Zadeko kwam eigenlijk pas naar boven bij aankoop van de Jessica en zusterschepen.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door R.Konigers »

In 1982 waren er ook verkopen :
De Mersey werd verkocht.
De Trent werd verkocht als Olinda 1..maar bleef aan kantoor.
De in 1980 opgelegde Fiona W werd in 1982-1983 gesloopt
De Belle Heloise ging onder goedkope vlag..maar zonk een maand later.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Ben »

Olinda I ex Trent ex Clarissa W ex Albert S ex Komet, 1964 gebouwd bij scheepswerf Sietas.

ShipSpotting.com
Afbeelding
© PWR

ShipSpotting.com
Afbeelding
© PWR
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Gouwens Engineering & Shipping, Krimpen ad IJssel.

Bericht door Roy »

In antwoord op wat Martin verhaalde.
Dat machinefabriekje was van Aard van Weelden op Gouderak. Daar heb ik in mijn prille jeugd geleerd om aan pompen en motoren te sleutelen. Zo ook aan in ieder geval één schip van Gouwens & Heuvelman. Deze twee namen komt men veel langs de Hollandse IJssel tegen. Heuvelman is verder gegaan in het vervoer van zwavel en had o.a. de "Astrid" in de vaart. Hij had ook interesse in de W.G.L., ( WijGuLa uit Druten ).
De combinatie HeGo heeft ook nog een sleepboot in de vaart gehad onder de naam "Hego". Verder weet ik niets van deze sleepboot af maar het zou een enkelschroefs Monopool boot geweest kunnen zijn.
Het bevreemd me een beetje dat ik, voor dit topic geopend werd, nooit iets gehoord heb van activiteiten in de zeevaart van de heer Gouwens. Maar goed, een mens weet nu eenmaal meer niet dan wel.............

O ja, Aard van Weelden heb ik een jaar of 4 geleden nog in Gouda gesproken. Hij was toen iets van 85 jaar oud en ging er elk seizoen nog steeds op uit met z'n Doerak jachtje.
Een prima kerel waar ik veel van geleerd heb en heel veel gelachen.

m.v.g., Roy
Plaats reactie