De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

van: www.kustvaartforum.com
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Tinus Brand »

Op de foto van Ben gisteren,

De achterste aan de kade is de Unitas daarvoor de Henk (zie de krantenfoto op het vorige blad) en de sloep dwars op het achterdek.
En op diezelfde foto ligt naast de Henk m.i. de Wilda (T.hut)
Maar de 2 wegvarende hebben beide een hoog sloependek, de voorste is een gladdekker, dan moet de 2e in de rij de Erna zijn.
Maar de Wilda had geen hoog sloependek, dus blijft het ongewis welke dan de eerste is.
De Beta is op de foto niet te zien.

Benieuwd of we erachter komen.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Hourticot
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2013 13:25
Locatie: Waddinxveen

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Hourticot »

De achterste kustvaarder aan de kade is de Unitas, mijn vader staat aan de railing en op de kade staan mijn moeder en mijn ome Mink.

Groetjes Hans
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

Tinus Brand schreef:Op de foto van Ben gisteren,
De achterste aan de kade is de Unitas daarvoor de Henk (zie de krantenfoto op het vorige blad) en de sloep dwars op het achterdek.
En op diezelfde foto ligt naast de Henk m.i. de Wilda (T.hut)
Maar de 2 wegvarende hebben beide een hoog sloependek, de voorste is een gladdekker, dan moet de 2e in de rij de Erna zijn.
Maar de Wilda had geen hoog sloependek, dus blijft het ongewis welke dan de eerste is.
De Beta is op de foto niet te zien.
Benieuwd of we erachter komen.
Laten we het eens op een rij :wink: zetten, er vertrokken zes: Baltic, Beta, Erna, Henk, Unitas en Wilda.
Op de foto hieronder, een grotere staat op pag. 1, zien we aan de kade de Unitas en daarvoor de Henk, wegvarend onderin de Baltic, daarvoor twee onbekende.
Dan mist er één van de zes uit het rijtje die overblijven, de Beta, Wilda en Erna, die een raised quarterdekker was.
Het is moeilijk te zien maar ik zie geen raised quarterdek bij de twee nog naamloze vertrekkende.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Wrijfhout »

Beetje een vreemd geval: 3 schepen bekend: Unitas, Baltic en Henk. Mijn inziens mist de Beta want die heeft geen sloependek, zie foto op vorige pagina. De Erna is een raised quarterdekker dan moet dat nummer twee zijn. Maar wie is dan nummer één want de Wilda heeft ook geen sloependek....

Harry

PS

ik lees nu dat Tinus dezelfde conclusie's trok

Afbeelding

Bij de Erna is de naam op de kont te lezen als je de foto donkerder maakt, dus daarover geen twijfel.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Allen »

Geen idee of dit knipsel hier thuis hoort.

Afbeelding



NABRANDER: had vergeten onderstaand knipsel te plaatsen.

Afbeelding
Grtn @Allen
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Allen »

Onderstaande knipsels ook maar geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding
Grtn @Allen
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Tinus Brand »

Hee, in het onderste krantenartikel d.d. 13 april 1948 van Allen de Helvetia ook op de terugreis.
Da's nieuw :D :mrgreen:

met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Wrijfhout,

Grappig dat de Helvetia nu ook in beeld is.

Nog even terugkomend op de Wilda; op de foto in het krantenartikel op eerste blad ligt de Wilda naast de Henk en voor de Erna waarvan de kuil duidelijk te zien is.
Als ik die foto goed bekijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik achter het stuurhuis wel degelijk davits zie staan.
Alle 6 de scheepjes werden voor deze reis aangepast, het is natuurlijk mogelijk dat de Wilda tijdelijk in de Oost met een verhoogd sloependek heeft gevaren.

Maar zolang er geen goede foto opduikt blijft het gissen.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Wrijfhout »

Tinus, dat moet de verklaring zijn, de Wilda heeft tijdelijk een sloependek gekregen. Ik heb de foto's nog eens goed bekeken en idd zijn de davids goed te zien, en van achteren zie je nauwelijks iets van de stuurhut.
Dan mist alleen convooileider Beta op de grote foto.

gr. Harry

PS

tijdens mijn zoektocht in de archieven kwam ik ook een artikeltje tegen dat de regering een schip had gecharterd om ca. 200 Mekkagangers te vervoeren. Nu heb ik vroeger ooit contact gehad met Cornelis Eefting die mij vertelde dat hij met de Uni-E of Uni-F hadji's had vervoerd. Weet iemand daar iets vanaf?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hourticot
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2013 13:25
Locatie: Waddinxveen

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Hourticot »

Heb ik het goed dat er twee afzonderlijke reizen zijn geweest met twee keer zes schepen of heb ik het mis, ik kan via het monsterboekje van mijn vader precies zien wanneer hij heeft aangemonsterd
Plaats reactie