Koftjalk Tromp / Soli Deo Gloria.

van: www.kustvaartforum.com
Gast

Koftjalk Tromp / Soli Deo Gloria.

Bericht door Gast » 12 mei 2005 00:21

De tjalk Soli Deo Gloria staat hier te koop https://tinyurl.com/auhey

Hier verder de gegevens van deze tjalk

m.s. SOLI DEO GLORIA- PHPM (1954 - 1967)

5.1912 Scheepswerf Gebr. J.& G. Verstockt, Martenshoek ( - ) 140 b, 84 n, 210 d - L x B x H = 26,75 x 6,24 x 2,45 meter Stalen koftjalk

t.w. 7 maart 1912; o. 7 mei 1912

Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 340 Z. GRON. 1927

1912: 'LAMMECHIENA II', Harmannus Schling, Groningen

1914: (7 januari) 'LAMMECHIENA II'. Nicolaas Wijnstok, Hoogezand/Groningen

1915: (18 november) 'TROMP', Gebr. D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden

1927: (18 mei) 'TROMP'. Oege Schuitema, Groningen

1934: (maart) in Groningen bij de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven verbouwd en voorzien van een 4-tew 3-cil dieselmotor van Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, type SV3M336 (nr. 296789/91) (195 x 315), 65 r.p.k.

1936: (26 september) 'TROMP', Jannes Pattje, Waterhuizen

1936: (9 oktober) 'TROMP', Geert Timmer, Slochteren

1940: (2 maart) aan de ketting gelegd

1940: (7 mei) 'TROMP', N. V. Zeelichter'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam

1941: (4 augustus) onder Duits toezicht geplaatst en voer tot 1944: op het traject Groningen - Kiel v.v.

1944: in Groningen opgelegd in de Oosterhaven

1945: (15 april) door de Duitsers tot zinken gebracht nabij het botenhuis van de studentenvereniging in het verbindingskanaal: het schip zonk maar gedeeltelijk en kon de eerste week na de bevrijding van Groningen worden geborgen; in Groningen gerepareerd bij Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zoon

1947: (15 april) 'MARAAT-V', N.V. Zeelichter 'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam

1950: (april) in Rotterdam hij N.V. Scheepswerf H. de Hoog gehermotoriseerd: 4 tew 3 cil dieselmotor van Humboldt- Deutzmotoren AG, Koln (220 x 375), 125 r.p.k.

1954: (24 februari) 'SOLI DEO GLORIA', Wopke Kalkhuis, Groningen

1958: (oktober) in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer verlengd: 165 b, 98 n, 255 d - L x B x H = 31,86 x 6,24 x 2,45 meter

1962: (16 april) `SOLI DEO GLORIA', Willem Oudman, Thesinge/Groningen

1965: (maart) in Delfzijl bij Deutz gehermotoriseerd: 4 tew 4 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, 125 r.p.k. (afkomstig van de vuurtoren van Vlieland waar de motor als reserve-aggregaat stond opgesteld)

1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company Inc., Manila (in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer gehermotoriseerd: 2 tew 3 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, K6ln (220 x 360), 150 r.p.k., voorzien van het oorspronkelijk zeiltuig en verbouwd tot opleidingschip. Het vertrok in maart 1967 voor een tocht van ca. 10.000 mijl naar Manila. Het schip zou via de Middellandse Zee varen, maar kon door de blokkade van het Suez-kanaal na de zesdaagse oorlog niet verder dan Gibraltar; verkocht en in de vaart als vissersvaartuig, later als stenenvisser vanuit Gibraltar. '

1996: (12 april) als `GRAZIA' in de vaart als zandzuiger met als thuishaven Palermo


Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 12 mei 2005 15:59

1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company Inc., Manila
Ik weet nog dat hij in Harlingen bij de werf lag na die verkoop met al een deel van de Filipijnse bemanning aan boord. Ik lag daar toen met een Wagenborg-schip, welke weet ik niet meer.
Nooit geweten dat hij nooit in Manila is gekomen.

.

Ben
Berichten: 10405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 30 mei 2005 13:15

Het schip wordt te koop aangeboden wegens ziekte van de huidige eigenaar. De restauratie werkzaamheden zijn gestopt.
Een mogelijke koper zou volgens mondelinge berichten een stichting uit Groningen zijn.

Wrijfhout
Berichten: 8830
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout » 23 jun 2005 14:30

De Soli deo Gloria met een deklast hout terug van de Oostzee.
Het is te hopen dat iemand het herstel weer ter hand neemt...
Heeft iemand nog nieuws?

gr. Harry
Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Ben
Berichten: 10405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Soli Deo Gloria

Bericht door Ben » 12 nov 2005 12:41

De Soli Deo Gloria ligt nog steeds in Leeuwarden, maar er wordt niet meer aangewerkt. Het laatste nieuws is, dat zij aan een stichting in Elahuizen (Fr.) is verkocht.

Ben
Berichten: 10405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 08 feb 2006 11:32

Nog steeds ligt zij in Leeuwarden, alleen de kop is nog maar gerestaureerd.

Afbeelding
©B.Th. Gernaat
Hier (Soli Deo gloria, waarom is die g een kleine letter?) in het van Starkenborgkanaal in Groningen.
Laatst gewijzigd door Ben op 16 sep 2007 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ben
Berichten: 10405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 14 mar 2006 17:56

De Tromp ex Soli Deo Gloria is vanmorgen met een sleepboot ervoor vertrokken uit Leeuwarden naar Osingahuizen (Fr.). Bij de werf Talsma wordt het niet-oorspronkelijke tussenstuk van 5 meter verwijderd. Ook het stuurhuis en de beun gaan eruit. Daarna gaat zij weer terug naar Leeuwarden.

.
Laatst gewijzigd door Ben op 14 mar 2006 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Stolp
Berichten: 1925
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 14 mar 2006 18:16

Hij is aangekomen in Osingahuizen.
Ik zal wel foto's maken als hij wordt ingekort.Er ligt nu nog een tjalk , de Harmina ons oude schip,die een gedeeltelijk nieuw vlak krijgt ,daarna zal hij wel omhoog gaan.
groet Jan

Jan Stolp
Berichten: 1925
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 29 mar 2006 17:15

Afbeelding

Net een foto gemaakt van de ingekortte Soli Deo Gloria ex Tromp etc.

Jan Stolp
Berichten: 1925
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 01 apr 2006 10:00

Afbeelding

De foto's ook even hierbij gezet ,op verzoek van Ben,om het verhaal bijelkaar te houden.Jelle Talsma vertelde mij dat de roef en het achteronder betimmerd worden en ook het vooronder maar dat hij verder kaal blijft als vrachtschip dus niet voor charter wordt ingericht.Ik hoop vurig dat dat gerealiseerd kan worden,dan is het echt uniek .



Plaats reactie