Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In de zomer van 1967 lagen de Drie - Gebr's en daarachter de Draka opgelegd in de Sonthaven.

Afbeelding
Foto: B.Th. Gernaat.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Inger van W & B wordt met behulp van twee sleepboten op weg geholpen naar Delfzijl. De boot die aan de kop heeft vastgemaakt is de Johanna van Jan Sissing. De andere boot is denk ik de Esperance maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. 't Is ook al weer vijfentwintig jaar geleden dat ik deze foto maakte... Toen stroomde het koelwater van de electriciteitscentrale nog door de havens, iets waar ik de pest aan had want je kon nooit mooie ijsfoto's maken in en rond Groningen. Of de schippers er ook zo over dachten? Misschien hadden ze wel net zo'n hekel aan de nevel als ik.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Viscount is waarschijnlijk een van de laatste, zoniet de laatste, grote coasters geweest die in Groningen in de Oosterhaven heeft gelost. De lading van de Viscount wordt overgeslagen in de m/s Bonnie, een opslagschip van de firma Dol als ik het goed heb. Waar die spits is gebleven zou ik wel willen weten...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Kustvaarders in de stad Groningen kon je in 1973 nog genoeg zien, al kwamen de meesten toen voor een enkeltje werf. Toch werd er ook nog gebouwd en stormde het er ook wel eens. Net zoals afgelopen nacht.
In november 1973 lag de Tubinar aan de afbouwkade bij scheepswerf Niestern in het Eemskanaal. Door een zware herfststorm sloeg het schip los van de trossen en verdaagde op de loswal aan de overkant waar het mbs. Noorderkroon van Heino Ouwerkerk lag afgemeerd. Die heeft geloof ik een nieuwe stuurhut aan deze rampspoed overgehouden terwijl een kraan van het havenbedrijf in het water belandde.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
Alle Groninger sleepkracht werd gemobiliseerd om de Tubinar weer op zijn plaats te krijgen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een oud landingsschip opgelegd in de Hanzehaven. Ik ben hier geen krantenartikel van. Wel schiet mij te binnen, dat hij wel eens aangekocht kon zijn door van Simmeren, die hem later in Lemmer gesloopt zou hebben.

Afbeelding
Foto: B.Th. Gernaat.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Nostalgia uit MIJN plakboek

Bericht door Wrijfhout »

Laat ik in een oud plakboek nou wel een artikel over deze landingsbak vinden. Het schip lijkt een jaar in Groningen te hebben gelegen, wat er daarna mee is gebeurd blijft vooralsnog onduidelijk.
Zelf kan ik me dit schip niet herinneren, in die tijd werkte ik in Delfzijl en ook daar heb ik hem niet voorbij zien komen.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Amasus eind 1970, vlak voor haar verkoop naar Denemarken als Tokido:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Ook in 1972 lagen er weer een paar kustvaarders opgelegd, de Anna Drent, Karel en de ??:

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ook in 1972 lagen er weer een paar kustvaarders opgelegd, de Anna Drent, Karel en de ??:
Setas dus...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Zo vaak zag je in de zeventiger jaren Beck schepen in Groningen niet. Toch een keer gelukt de Vanguard te fotograferen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie