Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Theo Horsten »

------------------
-----------------------------------------Afbeelding

Dat is geen lelijk schilderij en een mooi bezit. zomaar bij de kringloop.
Die signatuur is ook interessant. De was van Klaas Koster uit Kampen en dus zou je al gauw denken dat Klaas niet alleen van kusters wist, maar ook van schilderen. Toch denk ik eerder dat het geschilderd is door DEZE Klaas Koster. Alleen woonde die in Hilversum en hier staat Zaandam. Misschien schilder hij het daar, of het is weer een andere Klaas Koster. :?

Nog even wat dieper gespit: het is inderdaad een andere Klaas Koster en wel DEZE.

Merkwaardig dat de familie Koster een dergelijk schilderij niet zelf heeft gehouden. De Steady heeft tot aan het eind van zijn dagen dezelfde naam gehouden. In 2008 werd hij uit Lloyd's Register geschrapt omdat het bestaan erg twijfelachtig was geworden. Voor de levensloop klik HIER.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Blommersdyk 20180120.jpg
Blommersdyk 20180120.jpg (133.86 KiB) 2858 keer bekeken
Blommersdyk 1922 - 1957 / 1959
De Blommerdyk was een schip van bijna 7.000 bruto ton met de volgende afmetingen (L x B x H in meters) 126,93 x 16,55 x 11,89.
Gebouwd bij Van der Giessen en Zonen in Krimpen a/d IJssel.
De voortstuwing gebeurde door 2 stoomturbines van het merk John Brown-Harland & Wollf uit Belfast gekoppeld op 1 schroefas. Dit leverde een snelheid op van 12,5 kn.
Bij aanvang bestond de bemanning uit 51 'koppen' en was er plaats voor 3 passagiers. In 1934 is de passagiersaccomodatie verhoogd naar 7.
Het schip heeft tot 1957 voor de HAL gevaren, waarna het verkocht is. De sloop volgde in 1959.

De Blommersdyk was er één uit een serie van 8 schepen en het enige schip dat de Tweede Wereldoorlog overleefd heeft.
De andere schepen waren:
Beemsterdyk 1922 - 1941 (in kanaal van Bristol op mijn gelopen)
Bilderdyk 1922 - 1940 (op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de U 47)
Binnendyk 1921 - 1939 (in Engelse Kanaal op een mijn gelopen)
Blijdendyk (of Blydendyk?) (in 1930 in brand in de Rode Zee)
Boschdyk (op 10 mei 1940 te Rotterdam in brand geraakt)
Breedyk ( op 14 september 1942 door U 68 getorpedeerd ongeveer 150 mijl bezuiden kaap Palmas)
Burgerdyk (op 10 februari 1940 60 mijl zuidelijk van Bishop Rock door U 48 getorpedeerd)

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Le Maire en Paloh.jpg
Le Maire en Paloh.jpg (195.01 KiB) 2724 keer bekeken
Beide aparte schepen, die ik voor iemand geschilderd heb die aan deze 2 schepen heel goede herinneringen had over gehouden.

Paloh: gebouwd in 1921 als 3 mast schoener voor een Duitse rederij, met een hulpmotor van 61 pk. In 1924 ging dit scheepje naar de firma Buyn & Co in Batavia, die het scheepje (dat toen Paloh heette) in 1937 aan de KPM verkocht. Er werd toen een Brons motor in gebouwd. In 1942 werd het in de haven van Tandjong Perak (Soerabaja) door de bemanning tot zinken gebracht, maar door de Japanners gelicht. Na het beëindigen van de oorlog werd het schip terug gevonden in Makassar op Celebes (Sulawesi). Het schip heeft tot 1958 voor de KPM gevaren en werd toen verkocht naar Singapore, waarna het tot 1970 onder de naam Hong Hai heeft gevaren. Vervolgens heeft ze nog tot 1985 gevaren onder de naam Dragon Horn. Wat er daarna is gebeurd is niet bekend.

Een aardige anekdote over dit schip: De Brons motor haperde nog wel eens, maar het schip was voorzien van hulpzeilen. Toen de motor het weer een keer begaf, liet de kapitein de zeilen hijsen en zo kwamen ze de haven binnen. De KPM was 'not amused' en heeft daarna de mast en zeilen laten verwijderen van het schip.

Het scheepje werd in de tijd van de KPM voor allerlei vracht ingezet, kolen, olie, rotan en zelfs een keer allerlei gammelan instrumenten.

Dan de Le Maire. Ook al zo'n apart schip. Gebouwd in 1944 in opdracht van de Russische Marine als 'zeelichter'. Ik heb geen idee wat dat is, maar op internet vond ik: duwbak die is gebouwd om aan boord van een zeeschip te kunnen worden vervoerd en om de binnenwateren te bevaren.
Maar voor de kiellegging namen de Duitsers de bouw over en werd er een 'nettenlegger' van gemaakt, maar heeft nooit als zodanig dienst gedaan. Uiteindelijk kwam het schip in 1947 in Noorwegen terecht en voer tot 1951 als Norvest.
In laatst genoemd jaar kocht de KPM het schip en gaf het de naam Le Maire. In 1959 werd het schip weer verkocht en kreeg het de naam Dartford. In 1968 is het schip gesloopt.
Dit schip heeft in de KPM tijd steeds gevaren tussen Noord Sumatra en Japan met olienoten en vaak ging er ook cement mee als ik me goed herinner.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door k-k »

Evert, Zeelichters waren in die tijd ongemotoriseerde zeeschepen en werden gesleept door een sleepboot. Er zat heel weinig personeel op. Weet dat Van Ommeren er een paar had en de Duitse Esso ook. Verder ben ik in de zeevaart niet zo thuis. De duwbak waar jij het over hebt was een zogenaamde LASHbak. Die werden aan dek gehesen door een grote rijdende kraan. Op onderstaande link een paar plaatjes van zo'n ding in de Rotterdamse Waalhaven. De Holland Amerika Lijn had dacht ik de Bilderdijk. Zusterschip München van de Duitsers is met man en muis vergaan. Bij Vereniging De Binnenvaart in Dordt ligt nog een LASH bak. Gr. Klaas.

https://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... sh/start/9
maarpol
Berichten: 7266
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door maarpol »

Precies 1 jaar geleeden beland zo n schip te met bij me voor de voordeur het was de Tide Carrier die volgens de papieren naar een scheepswerf zou gaan . Maar nadien kwam er te boven dat die verzeekerd was voor een enkel reisje naar Allang . Bij mij voor de kust kregen ze moter problemen en ging in drift . Vlak voor die op het strand ging hielden de ankers en was een fraai schouwspel te zien . Nu is het schip naar Farsund gesleept want mag het zeegat niet uit . De Noorse staat wil dat een Noorse rederij naar een goed gekeurde sloopwerf in het buitenland sleept . Maar voorlopig geen rederij die het wil doen maar zitten nog steeds 12 man aanboord. Maar staat nu Harrier op

https://gfx.nrk.no/UpHTLhhctLbwu1esGCLC ... nxNKX586vQ


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Kota Inten 1927 - 1957.jpg
Kota Inten 1927 - 1957.jpg (150.35 KiB) 2658 keer bekeken
Kota Inten 1927 - 1957 van de Rotterdamsche Lloyd, hier varend in de Pacific Java Bengalen Lijn (PJBL).
De Kota Inten was een schip uit een serie van 8 min of meer gelijke vracht-passagiersschepen. Misschien waren er wel meer verschillen, maar in ieder geval waren de Kota Baroe en de Kota Radja uitgerust met zogenaamde 'doelpalen masten', terwijl de andere schepen 'normale' masten hadden.
De serie bestond uit de volgende schepen:
Kota Agoeng 1930 - 1958
Kota Baroe 1929 - 1957
Kota Gedé 1928 - 1958
Kota Inten 1927 - 1957
Kota Nopan 1931 - 1943
Kota Pinang 1930 -1941
Kota Radja 1927 - 1942
Kota Tjandi 1930 - 1943

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

De "Kota Inten" ziet er mooi gedetailleerd uit hoor.
Wederom een aanwinst aan de schilderijen serie van Evert's hand.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb nog een aanvulling bij de aquarel van de Kota Inten.
Dat betreft in de naoorlogse jaren, toen ze troepen vervoerde naar Indonesië en repatrianten mee terug nam. Het schip had een speciale inrichting voor het verschepen van ernstig zieke personen. Er waren namelijk 156 hospitaalbedden aan boord en er konden tegelijk 1.600 militairen mee vervoerd worden.
In 1927 was er plaats voor 28 hutpassagiers en ongeveer 2.000 pelgrims.
In de oorlog is het schip omgebouwd voor het vervoer van 1.753 militairen per keer. Tijdens zo'n troepentransport werd het schip voor kust van het eiland Io Shima (voor de kust van Japan) in een duikvlucht bestookt door een Japans vliegtuig. Nauwelijks had men op de brug dekking gezocht of er volgde een hevige ontploffing. Wrakstukken van het vliegtuig vlogen overal naar toe en de brug werd overstroomd met vliegtuigbrandstof en olie. Het bleek dat de grote bom die het vliegtuig vervoerde op 20 meter afstand van het schip door luchtafweergeschut op het schip tot ontploffing was gebracht. Delen van het vliegtuig lagen over het hele schip verspreid, tot in de machinekamer aan toe.
Een bijzondere tocht na de oorlog vond plaats in 1950, toen ze op Ambon ongeveer 250 gezinsleden van Nederlandse en Amerikaanse zendelingen ophaalde na het uitroepen van de Zuidmolukse onafhankelijkheid.
Ook is het schip nog ingezet voor het vervoer van emigranten.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Puerto La Guaira Venezuela.jpg
Puerto La Guaira Venezuela.jpg (157.03 KiB) 2441 keer bekeken


Van mei 1978 tot half april 1979 voer ik als 4e wtk op de Trident Rotterdam van de KNSM. Vaste prik op deze reizen was een verblijf van een dag of wat in de Venezolaanse haven La Guaira. Ik maakte deze aquarel van mijn schip terwijl ze voor de kant ligt in La Guaira.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooie aquarel, Pieter, van de Trident Rotterdam. Ik zag dat het al 24 jaar geleden is dat je het schip schilderde. Schilder je nu nog wel?

Ik keek nog even op het KNSM enz. onderwerp of je ooit foto's geplaatst had van die reizen en op 20 januari 2008 kwam ik deze tekst van jou tegen waar ooit een foto bij gestaan heeft, maar die ondertussen "ins blaue hinein" is verdwenen:

De "Trident Rotterdam" liggende te La Guaira, Venezuela. Meestal lagen we daar wel een week, en er zat dus ook altijd een zondag in, de ideale gelegenheid om de trip naar Caracas te ondernemen. 3e stuurman Jan Verduyn en assistent wtk Dick Quaadgras gaan de wal op, ondergetekende staat aan de andere kant van de camera.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie