Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Kirkella en Marbella H 99-kerstavond 1991.jpg
Kirkella en Marbella H 99-kerstavond 1991.jpg (176.87 KiB) 2551 keer bekeken
Op 24 december, de dag voor kerst 1991, lagen deze 2 visserschepen (Kirkella H 90 en Marbella H 99), geregistreerd in Hull in de Vissershaven van IJmuiden.
Ze zullen al wel lang geleden gesloopt zijn, neem ik aan of verkocht naar Afrika misschien.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Dat waren er een paar van Marr uit Hull Evert.
Maar, hij had ook trawlers die vanaf Aberdeen en Fleetwood schreven. Na de Cod war in de IJslandse wateren heeft een groot gedeelte van die vloot de kop gekost. Wel zijn er een aantal omgebouwd tot offshore schip, maar of ze toen nog van Marr waren, dat weet ik even niet.

m.v.g., Roy
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Maarten Bron »

Dag Evert, het zijn voormalige Scheveningse hektrawlers en waren eigendom van Cornelis Vrolijk's Visserij Maatschappij in IJmuiden. Ze zijn gebouwd bij Scheepswerf boot in Leiden in opdracht van Sleephelling Maatschappij Scheveningen (SMS). De H 90 Kirkella is de voormalige SCH 90 Onderneming I, bouwjaar 1973 en in 1985 naar Engeland verkocht.
De H 99 Marbella is de voormalige SCH 108 Onderneming II, bouwjaar 1974 en in 1985 naar Engeland verkocht. 1985 H 108 Westella, 1986 FC 627954 Wagram, 1987 H 99 King Jupiter, 1989 H 99 Marbella. De schepen behoorden tot een serie van 10 hektrawlers en zijn ontworpen door de SMS. Er zijn er zowel bij de SMS als bij Boot gebouwd.
Groetjes Maarten.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

ms Servaaskerk

Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.

Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.

Roepletters: PHLR

Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)

Jan
Bijlagen
Servaaskerk_150kB.jpg
Servaaskerk_150kB.jpg (63.33 KiB) 2406 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
doppie
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 sep 2016 23:51

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door doppie »

geweldig
gr alex
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Pamir

De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 39020 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.

Jan
Bijlagen
Pamir2_150kB.jpg
Pamir2_150kB.jpg (131.97 KiB) 2250 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

RMS Queen Mary
Het stoomschip Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de Engelse Cunard White Star Line (later Cunard Line). Samen met haar zusterschip de Queen Elizabeth verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Mary is begin dertiger jaren onder bouwnr. 534 gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 26 september 1934 te water gelaten. Op 27 mei 1936 vertrok ze voor haar eerste reis.

De Queen Mary veroverde in 1936 de Blauwe wimpel voor de snelste trans-Atlantische oversteek. Een jaar later moest ze deze weer afstaan aan de Franse Normandie maar in 1938 wist ze de Blauwe wimpel te heroveren en behield deze tot 1952.
De Queen Mary werd tijdens WO2 ingezet als troepentransportschip. Na afloop van de oorlog werd het schip weer ingezet als passagiersschip en heeft dit tot eind 1967 gedaan. Het schip werd verkocht naar Amerika en ligt als museumschip/hotel afgemeerd te Long Beach (USA).

Inhoud: 81.237 BRT waterverplaatsing: 81.961 ton
Lengte: 311 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 55 m
Diepgang: 11,9 m

Voorstuwing: 24 Yarrow boilers gekoppeld aan 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 33 knopen
Passagierscapaciteit: 2.139
Bemanning: 1.100
Bijlagen
Queen-Mary_150kB.jpg
Queen-Mary_150kB.jpg (99.8 KiB) 2130 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Bert »

Parkeerplaatst in Delfzijl opgevrolijkt met werk van de schildersgroep 'Stalmeesters'.

Stapelloop "ELBEBORG".

Aankomst windjammer in Delfzijl met Chilisalpeter.


Monument op het kerkhof van Oterdum welke onder de zeedijk verdween bij verbreeding dijk.



Bert.Romeling.


Afbeelding
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Amerikaans zeiljacht (naam is mij onbekend)
Bijlagen
Zeiljacht2_150kB.jpg
Zeiljacht2_150kB.jpg (122.88 KiB) 1936 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Peter K. »

Ik heb een aantal prachtige schilderijen o.a van de "Leeuwerik" (zeilschip) en de "TWIN", 1932 (kustvaarder) beide van mijn grootvader Pieter Hindriks, echter wat ik ook probeer, ik krijg iedere keer na het posten de melding "afbeelding te groot"...
Wat doe ik fout?
Plaats reactie