Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Prins der Nederlanden

De hopperzuiger ‘Prins der Nederlanden’ is in 1968 gebouwd onder bouwnr. 347 CO 573 bij scheepswerf Gusto (IHC) te Schiedam voor rekening van Koninklijke Boskalis Westminster NV. De tewaterlating vond plaats op 16 december 1967. Het schip zou eigenlijk de naam ‘WD Gateway’ krijgen maar vanwege de geboorte van prins Willem Alexander werd de naam gewijzigd in ‘Prins der Nederlanden’.
Afmetingen:
Lengte (OA): 143.05 m
Breedte:22.05 m
Diepgang: 12.06 m

Voortstuwing:
2 MAN Dieselmotoren met een totaal vermogen van 15235 kW
Max snelheid: 15,5 knopen
Hopper volume: 8960 m³
Baggerdiepte: 40 m
Diameter baggerpijp: 1.2 m
Aantal baggerpijpen: 2

Geschiedenis:
Van 1968 tot 1983 heeft de Prins der Nederlanden gevaren voor de Koninklijke Boskalis Westminster NV.
Van 1983 tot 1993 heeft het schip onder de naam Efficace gevaren voor Baggerwerken Decloedt en Zoon BV.
In 1993 is het schip weer teruggekomen bij Boskalis en heeft opnieuw de naam Prins der Nederlanden gekregen.
In 2002 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
Prins-der-Nederlanden_150kB.jpg
Prins-der-Nederlanden_150kB.jpg (62.69 KiB) 1377 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

SS Leonardo da Vinci

Het stoomschip Leonardo da Vinci is in 1960 gebouwd bij de Italiaanse werf Ansaldo te Genua onder bouwnr 1550. Opdrachtgever was de Italiaanse rederij Italian Line. De tewaterlating vond plaats op 7 december 1958 en het schip begon aan haar eerste reis op 30 juni 1960. Het schip is gebouwd ter vervanging van de verloren gegane SS Andrea Doria.

De Leonardo da Vinci werd samen met haar zusterschip SS Cristoforo Colombo in eerste instantie ingezet op de trans-Atlantische service. Na het beschikbaar komen van de SS Michelangelo en de SS Raffaello in 1965 werd het schip vooral ingezet voor het maken van cruises.

Technische gegevens:
Inhoud: 33.340 brt
Lengte: 232,60 m
Breedte: 28.10 m
Diepgang: 9,55 m
Voortstuwing: 4 x Ansaldo stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 38792 kW
Aantal schroeven: 2
Max snelheid: 25,5 knopen
Aantal passagiers: 1.326 (413 1e class, 342 cabin class, 571 tourist class

Historie
1960 – 1977 Italian Line
1976 opgelegd
1977 – 1982 Italia Crociere
1978 opgelegd te La Spezia
1980 in brand gevlogen
1982 gesloopt te La Spezia
Bijlagen
Leonardo-da-Vinci_150kB.jpg
Leonardo-da-Vinci_150kB.jpg (151.88 KiB) 1377 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Polydorus

Het motorschip Polydorus is in 1952 gebouwd bij Vickers Amstrong Ltd aan de Tyne (Newcastle UK) voor rekening van de Blue Funnel line(UK) . Het schip had toen de naam Alcinous en behoorde tot de z.g. A-klasse Mk III vrachtschepen. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. In 1960 is het schip overgegaan naar de Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan.

Inhoud: 7785 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet)
Voorstuwing: dieselmotor met een vermogen van 7500pk waarmee een dienstvaar van 16 knopen kon worden behaald ( enkelschroefs)

Geschiedenis:
1952 Alcinous - Blue Funnel line
1960 Polydorus - Nederlandse Stoomvaart Mij Oceaan
1976 Johara verkocht naar Jedday en omgevlagd naar Saoedi Arabië
1976 Polydorus – Elder Dempster Lines
1978 Matina – Panama
1978 Gesloopt te Gadani Beach

Jan
Bijlagen
Polydorus_150kB.jpg
Polydorus_150kB.jpg (112.64 KiB) 1376 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Passat

De stalen viermast bark Passat is in 1911 onder bouwnr. 206 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 20 september 1911 en haar eerste reis naar Chili begon op kerstavond 1911. De Passat was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Waterverplaatsing: 6.180 ton
Afmetingen: 115 m x 14,4 m x 8,5 m
Hoogte mast: 54 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 4600 m²

Max snelheid: 18 knopen
Bemanning: 26 – 35 koppen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Iquigue (Chili)
1921 overgevaren naar Marseille en overgedragen aan Frankrijk als oorlogsbuit
Nadat de Franse overheid het schip te koop had aangeboden werd het teruggekocht door rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat
1932 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
1944 Gesleept naar Stockholm en ingezet als voorraadschip
1948 Samen met de Pamir ingezet als graanvrachtschip en in 1949 meegedaan aan de laatste grote graan race.
1951 verkocht voor de sloop naar België maar daarna weer verkocht aan Heinz Schliewen om te worden verbouwd tot vracht/schoolschip.
1957 Uit dienst gesteld
1959 Aangekocht door de gemeente Lubeck om te worden gebruikt als jeugdhotel /museumschip

Jan
Bijlagen
Passat_150kB.jpg
Passat_150kB.jpg (70.24 KiB) 1376 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

ms Straat Hobart

Op 16 december 1965 is opdracht gegeven aan Nippon Kokan K.K. in Shimizu voor de bouw van 4 schepen. Twee schepen, de ‘Straat Holland’ en de ‘Straat Hobart’ werden gebouwd onder de combinatie-overeenkomst en door de KPM gefinancierd. De ‘Straat Hong Kong’ en de ‘Straat Honshu’ werden voor rekening van de KJCPL gebouwd.

Het waren zeer ranke schepen met 4 laadruimen voor het dekhuis en een ruim erachter.
Om de stabiliteit te bevorderen, waren de schepen uitgerust met een anti-slinger systeem. Dit systeem maakte gebruik van dosering van water tussen de tanks, waarbij geen vermogen gevraagd werd om het water te verplaatsen.
Voortbouwend op de ervaringen opgedaan met de "Japanse" F-schepen werden de H-schepen uitgerust met een echte controlekamer, waarbij alle bedieningen, controleapparatuur en registratie waren gecentraliseerd.

Bouwnr.: 261
Tewaterlating: 12 februari 1968
Inhoud: 10.184 brt
Lengte: 161,70 m
Breedte: 22,07 m
Diepgang: 13 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 6 cilinder Mitsui B&W motor met een vermogen van 13.500 pk die de schepen een snelheid van 21,5 mijl gaf.

Roepletters: PHUX

Geschiedenis:
1968: Straat Hoorn
1968: Straat Hobart
1977: Nedlloyd Hobart
1983: gesloopt te Kaohsiung

Jan
Bijlagen
Straat-Hobart_150kB.jpg
Straat-Hobart_150kB.jpg (63.53 KiB) 1376 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi werk Jan !.
Ook goed onderbouwd met een komplete levensloop.
Ik kijk nu al uit naar de volgende.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Ziet er mooi uit, Jan, die Superior Trader.
PS Bij nader inzien zie ik dat ik een pagina en 5 schilderijen achter loop!!!!!!!!!!

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

En nu gelukkig niet in slecht weer, als of dat altijd zo is.
Mooi werk Jan.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Westward

De schoener Westward werd op 31 maart 1910 tewatergelaten bij de werf Herreshoff Manufacturing Co. te Bristol, Rhode Island, USA. Opdrachtgever was de miljonair Alexander S. Cochran. Hij betaalde voor het jacht destijds 118.000 US$. De Westward was een van de meest beroemde race schoeners van de wereld en speciaal gebouwd om te racen in Europa. Ontwerper was Nathanael Greene Herreshoff, de ‘Tovenaar van Bristol’, de ontwerper van de ‘America’s Cup’ verdedigers welke alle 6 uitdagingen van 1893 tot 1920 wonnen.
Westward was in 1910 en de daaropvolgende jaren ongetwijfeld de snelste schoener van de wereld.

Type: Big Class

Afmetingen:
Waterverplaatsing: 323 brt
LOA: 41.14m
LWL: 29.26m
Breedte: 8.12m
Diepgang: 5.15m
Rompnr: 692
Zeiloppervlak: 12,000 sq ft

Geschiedenis:
Onder commando van schipper Charlie Barr won de Westward gedurende haar eerste raceseizoen alle races in Duitse wateren en 8 van de 9 races in Engeland.
Tijdens WW1 werd het schip in beslag genomen door de Engelsen en is later verkocht aan een Zuid-Afrikaanse zakenman T.B. Davis. De dochter van de heer Davis heeft op zijn uitdrukkelijke wens de Westward op 14 juli 1947 laten afzinken in de Hurd Deep voor de kust van het kanaaleiland Jersey.
Jan
Bijlagen
Westward_150kB.jpg
Westward_150kB.jpg (73.49 KiB) 1248 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi, Jan. Ik heb geprobeerd uit te rekenen wat de bouwkosten van zo’n jacht nu zouden zijn. Ik kwam op ongeveer $ 3 miljoen. Dat gaat natuurlijk niet helemaal op omdat een soortgelijk jacht nu uitgerust zou worden met allemaal toeters en bellen die er toen niet waren.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie