Hallo,
De Siem N-Sea bouwjaar 2009 , 05-03-2019 onderweg naar de Monnickendamkade.
Groetjes , Marcel
Offshore.
Re: Offshore.
Gezien op het gezichtenboek van Heerema
Het schiet lekker op , maar hij komt voorlopig nog niet hier heen.in niets gaat zoveel tijd zitten
als in nadenken
als in nadenken
Re: Offshore.
Net aangemeld op de site.
Op de foto Derrick barge Narwhal van NOC, ik was op dat moment aan boord van de Penrod 36 en wij van Multimetaal waren bezig met de demolition van allerlei onderdelen van de Penrod 36 en het voorbereiden voor het plaatsen van de nieuwe accomodatie op L10-Alpha. Wij sliepen op de Orca en op het moment dat ze gingen aftoppen om het zwaarste gedeelte op de barge te zetten gingen all toeters en bellen af want de crane kon het niet hebben.
de Narwhal heeft het toen overgenomen.
Op de foto Derrick barge Narwhal van NOC, ik was op dat moment aan boord van de Penrod 36 en wij van Multimetaal waren bezig met de demolition van allerlei onderdelen van de Penrod 36 en het voorbereiden voor het plaatsen van de nieuwe accomodatie op L10-Alpha. Wij sliepen op de Orca en op het moment dat ze gingen aftoppen om het zwaarste gedeelte op de barge te zetten gingen all toeters en bellen af want de crane kon het niet hebben.
de Narwhal heeft het toen overgenomen.
- Bijlagen
-
- Foto genomen vanaf de L10-Delta
- Penrod 36 almost gone.jpg (91.26 KiB) 4890 keer bekeken
-
- The Penrod 36 is gone .jpg (135.5 KiB) 4795 keer bekeken
Re: Offshore.
Lay barge Mulus 1 is lek geslagen enkele kilometers van de Rottummerplaat in de nacht van 04 Juli 1974. de 35 koppige bemanning is er door de Marine met 5 choppers vanaf afgehaald.
De Mulus 1 was bezig met het leggen van de 36" pijpleiding door het gedeelte van de waddenzee naar Uithuizen,na het lekslaan van de Mulus 1 heeft men de Sar 2 van de Fa Sarens uit Belgie opgelijnd en die heeft de 36" leiding richting noordzee afgemaakt. Het diepere gedeelte van de Noordzee naar het riser platform van de L10 / Penrod 36 is door de Orca van NOC gedaan.
WERKEILAND MULUS-I.
Op de ochtend van 4 juli 1974 staat er een krachtige noordoosten wind, windkracht zeven tot acht. Op de Noordzee, vijf mijl noord van Rottumerplaat is men op een werkplatform bezig met het aanleggen van een pijpleiding voor het gastransport van het Groningse Uithuizen naar het Placid-gasveld, bij Den Helder. Het pon-ton Mulus-I, eigendom van het Duitse bedrijf Ulrich Harms en gehuurd door de Nederlandse Pijpleiding Com-binatie (NPC), is 76 meter lang, 24 meter breed en 4.80 meter diep en wordt bemand door 35 Nederlandse en Amerikaanse werknemers. De ponton gaat flink te keer. Plotseling knapt de net aangelegde pijpleiding, het pon-ton botst door de harde wind een paar keer tegen de afgebroken buis, slaat lek en begint water te maken...
Om 10.15 uur gaat de telefoon in het luchtmacht-gebouw aan de Lutineweg op Terschelling: "Werkeiland Mulus-I maakt zware slagzij. 35 mensen aan boord! Positie ongeveer zes mijl oost van Schiermonnikoog...".
De crew reageert onmiddellijk. Wanneer vlieger Boskamp en de redders, adjudant Van Os en sergeant De Groot hollend bij de klaarstaande heli zijn aangeland, wordt in allerijl de brandstoftank tot de nok toe volgetankt, beseffend dat zij straks wel eens elke druppel nodig zullen hebben. Om 10.25 uur, slechts tien minuten na de melding zijn zij in de lucht. Het weer is slecht; in de regen- en hagelbuien is het zicht twee tot vier kilometer. Onderweg wordt de positie in de zeekaart geplot en om 10.55 uur wordt de in nood verkerende ponton bereikt, waarna eerst een verkennend rondje wordt gevlogen. De ponton is door de sterke wind in ondiep water terecht gekomen en ligt nu te beuken tegen een zandbank. Het maakt zware slagzij over bakboord en de opvarenden drommen samen aan de hoge zijde van het schip. De rolverdeling tussen beide boordmonteurs is van tevoren al gemaakt: adjudant Van Os zal als redder optreden en jonge sergeant De Groot de hoist bedienen. Besloten wordt redder Van Os tussen de groep 'gezwemveste' mensen af te zetten. Zodra Van Os de ponton onder zijn voeten voelt, maakt hij zich los uit de sling en helpt achter elkaar twee opvarenden in de sling, die door De Groot op vakkundige wijze worden opgehesen. In verband met het maximale toegestane gewicht wordt onmiddellijk koers gezet naar het vaste land van Schiermonnikoog en de twee geredden worden op het uiterste puntje van het eiland gedropt. Vanaf dit punt wordt nu tijdens de gehele redding heen en weer gevlogen. Ondertussen zijn er diverse helikopters van de marine te hulp gesneld en cirkelt een Neptune patrouillevliegtuig boven het gebied om een en ander te coördineren. Een van deze heli's zet, op aanwijzingen van de KLu-redders, hun dokter af bij het groepje geredden op de oostelijke punt van Schiermonnikoog, om zich daar over de min of meer aan hun 'lot' overgelaten opvarenden te ontfermen.
De situatie op de hellende ponton wordt steeds hachelijker. De losgeslagen giek van een werkkraan zwaait door de stormachtige wind heen en weer en komt telkens gevaarlijk dicht bij de plaats waar de mensen moeten worden opgepikt. Ondanks het totaal van nu vijf reddingshelikopters kan er slechts één tegelijk mensen van boord hijsen. De ponton maakt echter steeds meer water en de golven spoelen al over een groot deel van het dek. Voor redder Van Os is een ding duidelijk: de mensen moeten nog sneller van het schip. Hij overziet de ernstige situatie. Dan heeft hij een briljant idee. Hij verdeelt de grote groep, heel tactisch, in tweeën en laat iedere groep naar de uiterste, hooggelegen hoeken van het werkschip gaan. Zodoende ontstaat er ruimte genoeg om op twee plaatsen te redden! Eén van de marine heli’s dropt hun 'kikker' op de ene hoek, terwijl Van Os de andere hoek bemand. Daardoor kunnen nu twee helikopters tegelijk boven het schip aan het werk. Zo worden uiteindelijk door de KLu-heli vijf man van boord gehaald en de overige dertig personen door de vier marine helikopters. Gedurende een groot deel van deze operatie cirkelt de Neptune op 1.200 voet boven het reddingsgebied, als on-scene-commander. Tijdens de reddingsoperatie wordt door de on-scene-commander voorgesteld nog meer helikopterassistentie van onze oosterburen te vragen. Door de KLu-bemanning wordt hierop negatief gereageerd. Het laatste bemanningslid, de kapitein, moet door redder Van Os met veel overredingskracht worden overtuigd van boord te gaan. Als allerlaatste wordt adjudant Van Os door zijn maten van de inmiddels half gezonken ponton gehaald. Daarna worden, in een gezamenlijke actie, alle opvarenden vanaf het geïsoleerde afzetpunt op het uiterste puntje van Schiermonnikoog, naar het voetbalveld in het dorp gevlogen, alwaar zij door de inmiddels gewaarschuwde eilanderbevolking worden opgevangen. Zij zijn bij dit hachelijk avontuur allen ongedeerd gebleven. Aan het eind van de dag vertrekken alle opvarenden per veerboot naar de vaste wal. Vanaf Lauwersoog worden zij teruggebracht naar hun thuisbasis bij de Eemshaven.
Na bijna twee uur te hebben gevlogen landt de Alouette III op Terschelling; de mannen hebben een waar huzarenstukje uitgevoerd en zijn doodmoe... (uit: “Boven de Wadden, dag en nacht….” Door P.L. Schram)
De Mulus 1 was bezig met het leggen van de 36" pijpleiding door het gedeelte van de waddenzee naar Uithuizen,na het lekslaan van de Mulus 1 heeft men de Sar 2 van de Fa Sarens uit Belgie opgelijnd en die heeft de 36" leiding richting noordzee afgemaakt. Het diepere gedeelte van de Noordzee naar het riser platform van de L10 / Penrod 36 is door de Orca van NOC gedaan.
WERKEILAND MULUS-I.
Op de ochtend van 4 juli 1974 staat er een krachtige noordoosten wind, windkracht zeven tot acht. Op de Noordzee, vijf mijl noord van Rottumerplaat is men op een werkplatform bezig met het aanleggen van een pijpleiding voor het gastransport van het Groningse Uithuizen naar het Placid-gasveld, bij Den Helder. Het pon-ton Mulus-I, eigendom van het Duitse bedrijf Ulrich Harms en gehuurd door de Nederlandse Pijpleiding Com-binatie (NPC), is 76 meter lang, 24 meter breed en 4.80 meter diep en wordt bemand door 35 Nederlandse en Amerikaanse werknemers. De ponton gaat flink te keer. Plotseling knapt de net aangelegde pijpleiding, het pon-ton botst door de harde wind een paar keer tegen de afgebroken buis, slaat lek en begint water te maken...
Om 10.15 uur gaat de telefoon in het luchtmacht-gebouw aan de Lutineweg op Terschelling: "Werkeiland Mulus-I maakt zware slagzij. 35 mensen aan boord! Positie ongeveer zes mijl oost van Schiermonnikoog...".
De crew reageert onmiddellijk. Wanneer vlieger Boskamp en de redders, adjudant Van Os en sergeant De Groot hollend bij de klaarstaande heli zijn aangeland, wordt in allerijl de brandstoftank tot de nok toe volgetankt, beseffend dat zij straks wel eens elke druppel nodig zullen hebben. Om 10.25 uur, slechts tien minuten na de melding zijn zij in de lucht. Het weer is slecht; in de regen- en hagelbuien is het zicht twee tot vier kilometer. Onderweg wordt de positie in de zeekaart geplot en om 10.55 uur wordt de in nood verkerende ponton bereikt, waarna eerst een verkennend rondje wordt gevlogen. De ponton is door de sterke wind in ondiep water terecht gekomen en ligt nu te beuken tegen een zandbank. Het maakt zware slagzij over bakboord en de opvarenden drommen samen aan de hoge zijde van het schip. De rolverdeling tussen beide boordmonteurs is van tevoren al gemaakt: adjudant Van Os zal als redder optreden en jonge sergeant De Groot de hoist bedienen. Besloten wordt redder Van Os tussen de groep 'gezwemveste' mensen af te zetten. Zodra Van Os de ponton onder zijn voeten voelt, maakt hij zich los uit de sling en helpt achter elkaar twee opvarenden in de sling, die door De Groot op vakkundige wijze worden opgehesen. In verband met het maximale toegestane gewicht wordt onmiddellijk koers gezet naar het vaste land van Schiermonnikoog en de twee geredden worden op het uiterste puntje van het eiland gedropt. Vanaf dit punt wordt nu tijdens de gehele redding heen en weer gevlogen. Ondertussen zijn er diverse helikopters van de marine te hulp gesneld en cirkelt een Neptune patrouillevliegtuig boven het gebied om een en ander te coördineren. Een van deze heli's zet, op aanwijzingen van de KLu-redders, hun dokter af bij het groepje geredden op de oostelijke punt van Schiermonnikoog, om zich daar over de min of meer aan hun 'lot' overgelaten opvarenden te ontfermen.
De situatie op de hellende ponton wordt steeds hachelijker. De losgeslagen giek van een werkkraan zwaait door de stormachtige wind heen en weer en komt telkens gevaarlijk dicht bij de plaats waar de mensen moeten worden opgepikt. Ondanks het totaal van nu vijf reddingshelikopters kan er slechts één tegelijk mensen van boord hijsen. De ponton maakt echter steeds meer water en de golven spoelen al over een groot deel van het dek. Voor redder Van Os is een ding duidelijk: de mensen moeten nog sneller van het schip. Hij overziet de ernstige situatie. Dan heeft hij een briljant idee. Hij verdeelt de grote groep, heel tactisch, in tweeën en laat iedere groep naar de uiterste, hooggelegen hoeken van het werkschip gaan. Zodoende ontstaat er ruimte genoeg om op twee plaatsen te redden! Eén van de marine heli’s dropt hun 'kikker' op de ene hoek, terwijl Van Os de andere hoek bemand. Daardoor kunnen nu twee helikopters tegelijk boven het schip aan het werk. Zo worden uiteindelijk door de KLu-heli vijf man van boord gehaald en de overige dertig personen door de vier marine helikopters. Gedurende een groot deel van deze operatie cirkelt de Neptune op 1.200 voet boven het reddingsgebied, als on-scene-commander. Tijdens de reddingsoperatie wordt door de on-scene-commander voorgesteld nog meer helikopterassistentie van onze oosterburen te vragen. Door de KLu-bemanning wordt hierop negatief gereageerd. Het laatste bemanningslid, de kapitein, moet door redder Van Os met veel overredingskracht worden overtuigd van boord te gaan. Als allerlaatste wordt adjudant Van Os door zijn maten van de inmiddels half gezonken ponton gehaald. Daarna worden, in een gezamenlijke actie, alle opvarenden vanaf het geïsoleerde afzetpunt op het uiterste puntje van Schiermonnikoog, naar het voetbalveld in het dorp gevlogen, alwaar zij door de inmiddels gewaarschuwde eilanderbevolking worden opgevangen. Zij zijn bij dit hachelijk avontuur allen ongedeerd gebleven. Aan het eind van de dag vertrekken alle opvarenden per veerboot naar de vaste wal. Vanaf Lauwersoog worden zij teruggebracht naar hun thuisbasis bij de Eemshaven.
Na bijna twee uur te hebben gevlogen landt de Alouette III op Terschelling; de mannen hebben een waar huzarenstukje uitgevoerd en zijn doodmoe... (uit: “Boven de Wadden, dag en nacht….” Door P.L. Schram)
- Bijlagen
-
- Laybarge Sar 2 van de fa Sarens Belgium .JPG (124.61 KiB) 4514 keer bekeken
-
- Mulus 1 23 Juli 1974 .JPG (115.97 KiB) 4492 keer bekeken
-
- Mulus 1 23 Juli 1974 1 .JPG (132.79 KiB) 4491 keer bekeken
-
- Mulus 1 23 Juli 1974 2 .JPG (154.21 KiB) 4491 keer bekeken
Re: Offshore.
Aankomst accomodatie L10-Alpha
Re: Offshore.
PH-POC was eigendom van Placid International oil Ltd en werd gevlogen door een KLM crew. tot en met begin 1980 werd er gevlogen vanaf de heli haven in Den Helder waar nu de Boatex is.
- Bijlagen
-
- PH-POC 1972.JPG (111.4 KiB) 4960 keer bekeken
Re: Offshore.
1966 Ter hoogte van Scheveningen verkeert het Britse booreiland Constellation, met aan boord 33 bemanningsleden, na een zeer zware storm, in grote moeilijkheden. Het booreiland werd gesleept door de Duitse sleepboot Pacific van de firma Bugsier uit Hamburg. De bevoorradingsboot Smit Lloyd 3 is stand-by.
Re: Offshore.
Even een stukje Penrod en Placid Historie.
Op of omstreeks 14-08-1964 komt de WH (BIll) Dordan aan in europa, De zeesleper Clyde van L. Smit en Co heeft het booreiland naar Niehuis en v. d. Berg 's scheepsreparatie bedrijf NV te Rotterdam gesleept waar het klaar gemaakt gaat worden voor boren in de Waddenzee.
De WH (BIll) Dordan is gebouwd bij Levingston Shipbuilding Company in Orange in Texas en kan boren tot een respectabele diepte van 6000 meter.
de Friese koerier 30-10-1964: Grote drukte in haven van Harlingen.
De Amerikaanse maatschappij Placid International Oil Ltd wil met de WH(Bill) Dordan onderzoekingen doen op het Wad ten zuiden van Terschelling. De maatschappij huurde reeds kantooren werkruimte in de Friese havenstad en richtte er tevens een zendmast op. Deze dient voor het radiografisch contact met de schepen op het Wad. Zoals bekend is voor rekening van Mobil oil in Harlingen een helicopterhaven aangelegd.
Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland 26-03-1965
Placid Harlingen basis voor Noordzee „Bill Dordan" zit al op tweeduizend meter
De W.H. (Bill) Dordan van Placid Oil Company te Dallas (Texas) boort nu al weer bijna twee weken op een locatie bij het Molenrak op ongeveer zeven kilometer ten westen van Harlingen. De beitel had gistermiddag al een diepte bereikt van ruim tweeduizend meter. Dit is dan de tweede boring die de „Bill Dordan" in het Waddengebied is begonnen: de eerste (voor Mobiloil) tot dinsdag 9 maart, de tweede (voor eigen risico) startte op vrijdagavond 12 maart.
Placid Oil International, die de „Bill Dordan" naar Nederland liet komen, heeft het hoofdkantoor voor haar Europese werkzaamheden gevestigd in Den Haag, maar Harlingen wordt waarschijnlijk de operatiebasis voor werkzaamheden in de Noordzee.
Nieuwsblad van het Noorden 18-05-1965
Drill barge van Placid Oil Ltd. stopt
Het Amerikaanse boorschip W. H. Bill Dordan heeft, naar de Placid International Oil Limited in Den Haag, een dochtermaatschappij van de Amerikaanse oliemaatschappij Hunt Oil Company, medegedeelt, haar boringen in de Waddenzee gestaakt. Er zijn geen olie- en gasvondsten van commerciële waarde gedaan. Het schip had eerst voor Placid International Oil en de Mobil Oil samen ten zuiden van Terschelling geboord. Sedert maart verrichtte het schip alleen voor de Placid Oil boringen in de Waddenzee.
14-03-1966 Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
Na vergeefse boringen: WH(Bill) Dordan vertrekt vandaag naar Alaska
Het grote Amerikaanse boorschip, dat in 1964 met veel spoed naar Nederland werd gesleept om deel te nemen aan het opsporen van aardolie en gas, zal vertrekken. Het is het zestig meter lange en zeventien meter brede boorschip „W.H. (Bill) Dordan" van „Placid Oil International" dat vergeefse boringen heeft verricht in de Waddenzee en laatstelijk in het IJsselmeer bij Hoorn. De „W.H. (Bill) Dordan" is vrijdag van Amsterdam naar Ijmuiden gesleept en wordt daar nu gereed gemakt voor de langste reis, die het schip ooit heeft ondernomen. Vandaag zal de zeesleepboot „Jakob van Heemskerck". die 5.375 pk sterk is en die onder commando staat van kapitein D. van Dorp, het schip op sleeptouw nemen voor een reis van 11.000 mijl naar Alaska, waar het gaat boren. De zeesleepboot, die behoort tot de vloot van NV Bureau Wijsmuler, zal het eiland via de Atlantische Oceaan, de Golf van Mexico, het Panamakanaal en langs de Amerikaanse westkust over de Stille Oceaan naar Alaska brengen. De reis zal enkele maanden vergen.
23-03-1966 Nieuwsblad van het Noorden
Placid Oil staakt booractiviteiten
Placid Oil International Ltd gaat haar vestiging in Harlingen opheffen. Manager W. Shepperd vertrekt binnenkort weer met zijn gezin naar de Verenigde Staten. Het kantoorgebouw aan de Kimswerderweg wordt geliquideerd en de huur van een gedeelte industrieterrein beëindigd. Placid International verrichte met het booreiland WH (Bill) Dordan diverse proefboringen op de Waddenzee, die echter geen resultaten opleverden. De WH (Bill) Dordan zelf is inmiddels al op weg naar Alaska.
14 maart 1966 vertrok de "Jacob van Heemskerck" vanuit IJmuiden met het booreiland "W. H. (Bill) Dordan"
Half april 1966 arriveerde de "Jacob van Heemskerck" in de haven van Christobal - Panama, met het booreiland "W. H. (Bill) Dordan"
In de haven van Christobal - Panama, werd het booreiland "W. H. (Bill) Dordan" op 11 april 1966 door de "Groningen", overgenomen voor het verdere transport van het booreiland "W. H. (Bill) Dordan" naar Anchorage - Alaska.
in de haven van Curaçao vertrok de "Groningen" naar Cristóbal - Panama, om daar het door de "Jacob van Heemskerck" achtergelaten booreiland "W. H.(Bill) Dordan" verder te verslepen naar Anchorage - Alaska.
Eind mei arriveerde de "Groningen" met de WH (Bill) Dordan in de haven van Anchorage - Alaska.
Op of omstreeks 14-08-1964 komt de WH (BIll) Dordan aan in europa, De zeesleper Clyde van L. Smit en Co heeft het booreiland naar Niehuis en v. d. Berg 's scheepsreparatie bedrijf NV te Rotterdam gesleept waar het klaar gemaakt gaat worden voor boren in de Waddenzee.
De WH (BIll) Dordan is gebouwd bij Levingston Shipbuilding Company in Orange in Texas en kan boren tot een respectabele diepte van 6000 meter.
de Friese koerier 30-10-1964: Grote drukte in haven van Harlingen.
De Amerikaanse maatschappij Placid International Oil Ltd wil met de WH(Bill) Dordan onderzoekingen doen op het Wad ten zuiden van Terschelling. De maatschappij huurde reeds kantooren werkruimte in de Friese havenstad en richtte er tevens een zendmast op. Deze dient voor het radiografisch contact met de schepen op het Wad. Zoals bekend is voor rekening van Mobil oil in Harlingen een helicopterhaven aangelegd.
Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland 26-03-1965
Placid Harlingen basis voor Noordzee „Bill Dordan" zit al op tweeduizend meter
De W.H. (Bill) Dordan van Placid Oil Company te Dallas (Texas) boort nu al weer bijna twee weken op een locatie bij het Molenrak op ongeveer zeven kilometer ten westen van Harlingen. De beitel had gistermiddag al een diepte bereikt van ruim tweeduizend meter. Dit is dan de tweede boring die de „Bill Dordan" in het Waddengebied is begonnen: de eerste (voor Mobiloil) tot dinsdag 9 maart, de tweede (voor eigen risico) startte op vrijdagavond 12 maart.
Placid Oil International, die de „Bill Dordan" naar Nederland liet komen, heeft het hoofdkantoor voor haar Europese werkzaamheden gevestigd in Den Haag, maar Harlingen wordt waarschijnlijk de operatiebasis voor werkzaamheden in de Noordzee.
Nieuwsblad van het Noorden 18-05-1965
Drill barge van Placid Oil Ltd. stopt
Het Amerikaanse boorschip W. H. Bill Dordan heeft, naar de Placid International Oil Limited in Den Haag, een dochtermaatschappij van de Amerikaanse oliemaatschappij Hunt Oil Company, medegedeelt, haar boringen in de Waddenzee gestaakt. Er zijn geen olie- en gasvondsten van commerciële waarde gedaan. Het schip had eerst voor Placid International Oil en de Mobil Oil samen ten zuiden van Terschelling geboord. Sedert maart verrichtte het schip alleen voor de Placid Oil boringen in de Waddenzee.
14-03-1966 Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
Na vergeefse boringen: WH(Bill) Dordan vertrekt vandaag naar Alaska
Het grote Amerikaanse boorschip, dat in 1964 met veel spoed naar Nederland werd gesleept om deel te nemen aan het opsporen van aardolie en gas, zal vertrekken. Het is het zestig meter lange en zeventien meter brede boorschip „W.H. (Bill) Dordan" van „Placid Oil International" dat vergeefse boringen heeft verricht in de Waddenzee en laatstelijk in het IJsselmeer bij Hoorn. De „W.H. (Bill) Dordan" is vrijdag van Amsterdam naar Ijmuiden gesleept en wordt daar nu gereed gemakt voor de langste reis, die het schip ooit heeft ondernomen. Vandaag zal de zeesleepboot „Jakob van Heemskerck". die 5.375 pk sterk is en die onder commando staat van kapitein D. van Dorp, het schip op sleeptouw nemen voor een reis van 11.000 mijl naar Alaska, waar het gaat boren. De zeesleepboot, die behoort tot de vloot van NV Bureau Wijsmuler, zal het eiland via de Atlantische Oceaan, de Golf van Mexico, het Panamakanaal en langs de Amerikaanse westkust over de Stille Oceaan naar Alaska brengen. De reis zal enkele maanden vergen.
23-03-1966 Nieuwsblad van het Noorden
Placid Oil staakt booractiviteiten
Placid Oil International Ltd gaat haar vestiging in Harlingen opheffen. Manager W. Shepperd vertrekt binnenkort weer met zijn gezin naar de Verenigde Staten. Het kantoorgebouw aan de Kimswerderweg wordt geliquideerd en de huur van een gedeelte industrieterrein beëindigd. Placid International verrichte met het booreiland WH (Bill) Dordan diverse proefboringen op de Waddenzee, die echter geen resultaten opleverden. De WH (Bill) Dordan zelf is inmiddels al op weg naar Alaska.
14 maart 1966 vertrok de "Jacob van Heemskerck" vanuit IJmuiden met het booreiland "W. H. (Bill) Dordan"
Half april 1966 arriveerde de "Jacob van Heemskerck" in de haven van Christobal - Panama, met het booreiland "W. H. (Bill) Dordan"
In de haven van Christobal - Panama, werd het booreiland "W. H. (Bill) Dordan" op 11 april 1966 door de "Groningen", overgenomen voor het verdere transport van het booreiland "W. H. (Bill) Dordan" naar Anchorage - Alaska.
in de haven van Curaçao vertrok de "Groningen" naar Cristóbal - Panama, om daar het door de "Jacob van Heemskerck" achtergelaten booreiland "W. H.(Bill) Dordan" verder te verslepen naar Anchorage - Alaska.
Eind mei arriveerde de "Groningen" met de WH (Bill) Dordan in de haven van Anchorage - Alaska.
- Bijlagen
-
- Harlingen 1965 W H (Bill) Dordan Penrod Drilling int.JPG (111.34 KiB) 4766 keer bekeken
Re: Offshore.
Hippo is een van de 11 bevoorradings schepen, eigenom van Penrod drilling campany. heeft samen met de Rhino in 1978/79 de Penrod 58 richting Griekenland gesleept.
Hippo in the GOM .built by Levingston Shipbuilding, Orange TX 30-Jan-1969.
Hippo in the GOM .built by Levingston Shipbuilding, Orange TX 30-Jan-1969.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Offshore.
ARCTIC MALLIK
Ex. NORIDC VI, FEDERAL 6, SEAFED AVALON,
Geb. Star Shipyards Ltd. New Westminster, BC. /1972.
Brt. 718.Net.378 Drv.450 ton.
Afm. 52,13(48,67)x11,89(11,59)x4,07(4,58)meter.
Verm. 2x 4tew 16 Cy GMC (216x254)/3280 PK.
Sn. 13 Kn.
Foto: eig.coll/Stan Wilhight.
Info: LR.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet