C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

@Hank, in 1967 was de Hada II in beheer bij N.V. Handel- & Scheepvaart Mij. "Pioneer", Rotterdam.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Daarvoor heeft de Hada II ook nog gevaren voor Nicholson..toen het schip nog van J.Sint Scheepvaartbedrijf , Rotterdam was.
Mvrgr
Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef: kocht deze nieuwe maatschappij ook de Hada II '57 van mevr. K.E.M. Sint-Andersson, Rotterdam
Afbeelding

De Hada en Hermes II werden samen de Gloria-Siderum

Afbeelding
Willem den boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:01
Locatie: Heerjansdam

Hada 2-Hermes

Bericht door Willem den boer »

:D :D :D
Hay Ben,
Mooie foto,s zijn dat van de Hada en de Gloria-Siderum.
Die foto van de Hada is genomen van af de toenmalige werf de Groot e/v Vliet te Slikkerveer. varend op de Noord. Dat is het 3 rivierenpunt ,Noord- Maas- Lek.
Die villa op de achtergrond is nog over van J. en K. Smit Scheepswerven te Kinderdijk. Vandaag de dag is het IHC .
Links op de achtergrond de Watertoren van Krimpen a-d Lek.
Ik heb Hada nog te water zien lopen.
MVG, Willem.
:roll: :roll: :roll:
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Ben en Roelof bedankt voor het antwoord op mijn vraag over de Hada II .Deze namen komen mij niet zo bekend voor maar in die tijd zullen er best een aantal kleine bevrachtingskantoren zijn geweest.

Hank.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Graag gedaan Hank...maar ik moet er wel bijzeggen dat je Nicholson waarschijnlijk ergens in Scandinavië moet zoeken...ik geloof niet dat die in Nederland zat...zoeken we op...
In 1977 liet Holscher bij de Duitse werf C.Lühring een nieuwe zware ladingschip bouwen...met alle opgedane ervaringen met de Gloria Maris en de Gloria Siderum...de nieuwe werd de Gloria Virentium ...met 2 zware spieren van elk 400 ton...toch fors voor die tijd...
red.Gloria Virentium BV Rotterdam
Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

In 1980 was er nog een "papieren verkoop" de Gloria Maris '57 ging naar Cia.de Navigation Gloria Maris SA , Panama (100% Holscher).
In 1982 ging het erg slecht met Holscher , de Gloria Siderum werd zo rond de zomer opgelegd te Valencia. Iets later werd de Gloria Maris te Vlaardingen aan de ketting gelegd wegens achterstallig loon van de bemanning. Ook de Gloria Virentium kwam in Vlaardingen stil te liggen.
Op 12 oktober kwam een eind aan het 43 jaar oude kantoor...Holscher werd failliet verklaard....8 dagen later sloeg de Gloria Siderum bij Valencia op de rotsen , omdat het anker ging krabben . Na reparatie is het schip verkocht aan Atlantic Offshore Service & Shipping Co. Willemstad NA..als Multi Service 300..
De Gloria Virentium werd verkocht aan Robo Shipping , Curacao asl Starman Asia....en tenslotte de Gloria Maris werd verkocht aan Panamese eigenaren als Gloria Carib...maar kort daarop door verkocht aan Caribbean Heavy Lift NV , Ned.Antillen als Multi Service 125...
Afbeelding
met excuses voor de matige kwaliteit van het knipsel..
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Gloria Virentium ging bij de tewaterlating op de Werft C. Lühring, Brake met de boeg als eerste het water in, iets wat tot rond 1850 in Nederland en Duitsland normaal was.

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Ik kom even terug op de naam Nicholson , genoemd bij de Hada II..
deze had begin 60e jaren een handjevol Nederlandse coasters in bevrachting , oa de Arbon ,Bern , Carasso ,Hada II , Sea-Wyf
het was trouwens Edward Nicholson te Liverpool ...
Mvrgr Roelof
Inkspot

Re:

Bericht door Inkspot »

R.Konigers schreef:Afbeelding
En de Timo '39 (ex Strijd '50) (foto uit eigen collectie)..ps.let even op het stukje antiek wat op het dek staat....
Wat gaaf dat ik een coaster tegen kom waar ik gevaren heb.
Ik kan me zelf nog wel het een en ander voor me halen, vooral dat ene toen de gasoliebunker of drinkwater lek was..in ieder geval alles smaakte naar gasolie.
Zelfs de scheepshond van de ouwe "Dicky" ging hevig aan de schijt.
Maar het was een juweeltje van een schip en lag als een meeuw op het water.

grtz.
Bert
Afbeelding
Plaats reactie