C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

van: www.kustvaartforum.com
georgevan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2011 07:23

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door georgevan »

Ko de Bruijn schreef:Ik heb in 1973 zes maanden op de Gloria Siderum gevaren. Er werd wacht gelopen op de sb brug.
Er was ook nog een stuurhokje tussen de twee bruggen in, maar een meter of vijf hoger, om over de zware lading heen te kunnen kijken. We deden twee of drie reizen met vissersbootjes van Wismar naar Algiers, drie stuks aan dek. Dan voeren we door de Sont met de stuurman (ik) of de kapitein in het stuurhuis van het voorste vissersbootje, en een spaanse matroos op de brug achter. En een hele lange kabel met een remote stuurcontrole gadget. Het was een prima zeeschip. Spaanse matrozen, van de ouwe garde, Gallegos, prima harde werkers. Die catamaran liep toch nog acht mijl. Wil je meer info, geef maar een brul.

Hallo Stuurman, dat reisje heb ik als kok meegemaakt. Ik meen, dat jij met Nicaraguaanse getrouwd was, die met je meevoer.
Enkele dingen herinner ik me anders, als jij, maar dat zal wel aan mij liggen...
Wij maakten slechts een reis met drie van die vissersbootjes aan dek, maar andere twee gingen met de Gloria Maris mee. En die moesten wij erop zetten. Zodat wij enkele dagen in Wismar hebben moeten wachten, totdat die Maris arriveerde.
In de eerste weken aan boord heb ik een redelijke hekel aan jou en die kapitein gekregen, al waren jullie best aardige lui...!!!
Ik was nl. bier drinker, en op dat schip was men toen de tijd al ver vooruit, en stond drank op rantsoen. Een doos bier en een fles vuurwater per week...!
De kapitein had de stuurman verantwoordelijk gemaakt voor de uitgave van de cantine.
Ik wilde de fles inruilen voor een doos bier per week, maar daar wou de stuurman niet aan, verwijzend naar de opdracht, die hij van de kapitein had gehad...
Ik ging onmiddellijk verhaal halen bij de kapitein, maar die verwees mij terug naar de stuurman, die die uitgave verder naar eigen idee mocht inrichten, volgens hem...-Dat riep weerstand op...!!!
Tot op die tijd had ik sporadisch sterke drank gedronken, en dan nog alleen in miksies, maar bij gebrek aan beter werd het toch bacardi coke, zonder me daar nu mee laveloos te zuipen.
Toendertijd was er in Wismar, waar wij moesten laden, een belasting-vrije winkel, waar je tegen valuta oa drank kon kopen. Daar sloeg ik toen zoveel Poolse wodka in, als ik aan valuta bij elkaar kon schrapen... Wel 12 dozen.... En liep ik aan dek, demonstratief, met een fles wodka aan mijn mond... Geen kip, die er op reageerde... De kapitein zag het niet, want die had zijn verloofde aan boord, en de stuurman wist, dat het geen nut had, als hij commentaar zou leveren...

Ik heb op een vreselijke manier wraak genomen op beide heren...
Enkele weken, nadat ik aan boord was gekomen, bleek ineens de verloofde van de kapitein, en de vrouw van de stuurman zwanger te zijn.... Waarop beide paartjes echt niet op gerekend hadden...
Zij hadden de magische kracht van de vruchtbare voeding van kok George onderschat...
Ik kan over de enkele maanden, dat ik afgelost heb op de Gloria Siderum wel een boek schrijven, zoveel gebeurde er... vr.gr. George
Plaats reactie