Kan mij uitgelegd worden wat nu eigenlijk aan de "Oranjeborg" veranderd is ?.
Ja, het laadgerei plus masten en een Delta mark om dieper af te kunnen / mogen laden. Maar is het schip ook inwendig veranderd en zo ja, wat dan ?. Het schip is toch niet verlengd ?.
Ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar.
B.v.d., m.v.g., Roy
Varen bij Wagenborg
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Varen bij Wagenborg.
Verder was er ook niets veranderd. Het was, dieper afgeladen, niet zo'n plezierig zeeschip meer als voorheen. Dat was toch een hele verandering.
Dik 400 ton meer lading erin, dat merk je. Met 1250 ton zout in de buik was het een log geval.
Ik meen dat ik in de zomer van 1969 met de Oranjeborg voor het eerst gepakketteerd hout voer. Ik weet nog dat ik foto's nam om het stuwageverlies te laten zien. We maakten toen nog verschil tussen "lengtepakketten" en "bezempakketten". Ik deed in twee maanden vijf houtreizen. We rekenden nog steeds in standaards en ik heb bijgehouden hoeveel standaards en hoeveel pakketten we telkens hebben geladen, maar ook de laad- en lostijd in uren. Dat zijn toch wel leuke cijfers als je die na al die jaren nog eens bekijkt. In Mäntyluoto twee keer in 9 uur beladen en één keer in 8 uur. Lostijd in Amsterdam 10 uur. Dat wilden we toen natuurlijk graag weten: wat nam je minder mee aan standaards, maar hoeveel vlugger ging het?
Ach, mensen, als ik toen toch een computer had gehad ...
Dik 400 ton meer lading erin, dat merk je. Met 1250 ton zout in de buik was het een log geval.
Ik meen dat ik in de zomer van 1969 met de Oranjeborg voor het eerst gepakketteerd hout voer. Ik weet nog dat ik foto's nam om het stuwageverlies te laten zien. We maakten toen nog verschil tussen "lengtepakketten" en "bezempakketten". Ik deed in twee maanden vijf houtreizen. We rekenden nog steeds in standaards en ik heb bijgehouden hoeveel standaards en hoeveel pakketten we telkens hebben geladen, maar ook de laad- en lostijd in uren. Dat zijn toch wel leuke cijfers als je die na al die jaren nog eens bekijkt. In Mäntyluoto twee keer in 9 uur beladen en één keer in 8 uur. Lostijd in Amsterdam 10 uur. Dat wilden we toen natuurlijk graag weten: wat nam je minder mee aan standaards, maar hoeveel vlugger ging het?
Ach, mensen, als ik toen toch een computer had gehad ...
Re: Varen bij Wagenborg.
Bedankt Theo, we zijn weer eens helemaal bijgewerkt.
En ik maar denken dat er veel meer aan de "Oranjeborg" verbouwd was.............
m.v.g., Roy
En ik maar denken dat er veel meer aan de "Oranjeborg" verbouwd was.............
m.v.g., Roy
Re: Varen bij Wagenborg.
ms Lindeborg - 'pakketen-bootje':
Bouwjaar 1982, imonummer 8121367, grt 3074
Eigenaar Linde Lloyd Zeeschepen II B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
ieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven B.V., Groningen / 403
LxBxH 82.38 x 15.83 x 8.03 meter
Vermogen 2780 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PFPD
Andere namen:
- Leander (tot juli 2003)
- Beluga Obsession (tot maart 2003)
- Linden (tot maart 1999)
- Lindeborg (tot december 1996)
Vaart nu als ARKAIM 5/Panama
Bouwjaar 1982, imonummer 8121367, grt 3074
Eigenaar Linde Lloyd Zeeschepen II B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
ieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven B.V., Groningen / 403
LxBxH 82.38 x 15.83 x 8.03 meter
Vermogen 2780 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PFPD
Andere namen:
- Leander (tot juli 2003)
- Beluga Obsession (tot maart 2003)
- Linden (tot maart 1999)
- Lindeborg (tot december 1996)
Vaart nu als ARKAIM 5/Panama
- Bijlagen
-
- Lindeborg.jpg (736.29 KiB) 2200 keer bekeken
Re: Varen bij Wagenborg.
Voor de Wagenborg "fans" moet dit een makkie zijn, welke ........borg staat klaar voor doop en tewaterlating.
Re: Varen bij Wagenborg.
Kennelijk is het geen "makkie" dan maar de oplossing:
Re: Varen bij Wagenborg.
De Fivelborg op een ongedateerde foto in een onbekende haven.
Foto: © J.R. Boman - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Foto: © J.R. Boman - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 mei 2016 21:18
Re: Varen bij Wagenborg.
ik kan geen foto ontdekken!! is die verplaatst, en waar heen dan???
Re: Varen bij Wagenborg.
De Amstelborg in Kielercanal jaren`60. Op gevaren als 2e mach. in 1964. Kapt was Swiers.
Heb ook weer foto`s opnieuw geplaatst. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 5319
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Varen bij Wagenborg.
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )