Rijksvaartuigen

van: www.kustvaartforum.com
Jan-Willem
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21

Rijksvaartuigen

Bericht door Jan-Willem »

Een rijksvaartuig, de Harder van LNV Waddenbeheer op de Eems.

Afbeelding

Gr. Jan Willem
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht van 16 sept. 2005.

Bericht door Ben »

Het betonningsvaartuig Delfzijl, opererend vanuit Terschelling. Later werd zij verkocht aan Wijsmuller als Sepiola. Verdere gegevens als bouwjaar e.d. heb ik niet.
delfzijl.jpg
delfzijl.jpg (46.33 KiB) 3694 keer bekeken
Foto: B.Th. Gernaat.

reactie Maarten Bron:Hallo Ben,

Wat betreft het betonningsvaartuig Delfzijl, de latere Sepiola: Dit schip behoort tot een serie van twee motorloggers die tijdens de tweede wereldoorlog zijn besteld door rederij Arie van der Zwan & Zn in Scheveningen bij scheepswerf A. Vuyk & Zn in Capelle aan de IJssel. Bouwjaar 1940, L 35,45 m, br 6,84 m,
d 2,99 m, bruto 185 ton. Deze schepen zijn door de Duitsers in beslag genomen. Na de oorlog is een van die schepen als tonnenlegger Delfzijl in de vaart gekomen en later als Sepiola, het schip op jouw foto dus. Het schip heeft nooit als visserijschip gevaren. Het zusterschip is na de oorlog wel als visserijschip in de vaart gekomen en wel als SCH 6 Alida voor genoemde rederij. Foto's van dit schip kan je vinden op de site Scheveningen Haven onder Visserijschepen.

Groetjes Maarten.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Verhuisd

Bericht door maarpol »

Ik was vanmiddag even in Stavanger en daar lag deze landgenoot afgemeerd . Ik begreep van de mensen aan boord dat dit een oud betonnings vaartuig is geweest . Zy waaren met vakantie hier en tot Bergen geweest en morgen gingen ze naar Egersund.

Afbeelding
Waddenzee

Afbeelding
Waddenzee
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Gegevens van deze Zeefakkel worden door mij gezocht. Wie :?:

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Daar gaat ie ;

Hr Ms Zeefakkel (A 903)
in dienst 16 Maart 1951
Gr lengte 45,5m breedte 7,5 Gem Diepgang 2,2 m
640 apk Snelh 12 mijl
1 kanon 7,6 cm en een mitrailleur 40 mm
26 man bem.
Hydrografisch vaartuig.

Dit alles volgens een kleine Alk die ik al sinds mensen heugenis heb.
ed ijzendoorn

Bericht door ed ijzendoorn »

De Zeefakkel is gebouwd als Rijksopnemingsvaartuig bij J. & K. Smit te Kinderdijk. De Zeefakkel is op 21 juli 1950 te watergelaten. Voor de eerste keer werd het schip in dienst gesteld op 16 maart 1951 als Hr.Ms. Zeefakkel. De taak van de Zeefakkel in die tijd was zeekaarten maken van de Noordzee. Na ruim 21 jaar werd de Zeefakkel op 26 oktober 1972 uitdienst gesteld als Rijksopnemingsvaartuig. Na groot onderhoud werd het schip in dienst gesteld als Rijksinstructievaartuig voor de adelborstopleiding van het Koninklijke Instituut voor de Marine in Den Helder, kortweg het KIM en de school voor scheepsonderofficieren.

In 1980 en in 1995 is de Zeefakkel geheel gerenoveerd. Er kwamen twee nieuwe hoofdmotoren in van het merk Stork Werkspoor samen goed voor 800 pk. In 1982 werden de dieselgeneratorsets vervangen door twee DAF motoren met generatoren die 440 volt wissel spanning 60 Hz verzorgen. Het schip werd van binnen brandvrij gemaakt en voorzien van een nieuwe verflaag. Tevens werd het schip voorzien van een girokompas en werd de mast klapbaar gemaakt. Het eet en slaapverblijf werden ook totaal verbouwd.

In 1998 werd er besloten de Zeefakkel te vervangen door een nieuwe instructievaartuig die van Kinsbergen zal gaan heten. Op 2 november 1999 kwam de van Kinsbergen in dienst en de Zeefakkel werd reserve schip tot 1 januari 2000. Op 12 januari 2000 verliet de Hr.Ms. Zeefakkel de haven van Den Helder op weg naar haar nieuwe thuishaven Hellevoetsluis waar de Zeefakkel op 15januari 2000 om 13.00 uur aankwam. Vanaf die periode doet het schip dienst als Opleidingschip voor het Zeekadetkorps Hellevoetsluis.

Feiten
De Zeefakkel is 45,38 lang en 7.50 meter breed en heeft een diepgang van 2.50 meter. De Zeefakkel beschikte over twee hoofdmotoren van het merk Stork Werkspoor 6 cilinder diesels samen goed voor 800 pk, en twee dieselgeneratorsets voor de stroomvoorziening. De Zeefakkel heeft 50 slaapplaatsen voor officieren, onder officieren, burgerinstructeurs en natuurlijk kadetten.

Bron site zeekadetkorps Hellevoetsluis

gr Ed
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Rijksvaartuigen (voorheen Kustwacht).

Bericht door Frans de Lijster »

Vanmiddag op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland:

Afbeelding

Afbeelding
Corvus

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Rijksvaartuigen (voorheen Kustwacht).

Bericht door brander »

VOLANS.
Afbeelding
Afbeelding
Rykers

Re: Rijksvaartuigen (voorheen Kustwacht).

Bericht door Rykers »

De Volans voer niet voor de kustwacht maar voor Rijkswaterstaat Noordzee.
Ik heb met haar heel wat reisjes gemaakt.
Iemand een idee wat er van de Volans geworden is?
Jan-Willem
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21

Re: Rijksvaartuigen (voorheen Kustwacht).

Bericht door Jan-Willem »

De Volans van Seaworx:
Volans.jpg
Volans.jpg (140.14 KiB) 5226 keer bekeken
Vaart volgens mij nog steeds ergens onder dezelfde naam rond.

Gr. Jan Willem
Plaats reactie