Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
arendnet

Bericht door arendnet »

Hier nog wat data gegevens van de Jenwel.
Afbeelding
Freerk

Poinciana foto gezocht.

Bericht door Freerk »

In verband met het schrijven van een persoonlijke belevenis, dat in Cornelis Douwes (kwartaalblad oud-leerlingen zeevaartschool Willem Barentsz) wordt gepubliceerd, zoek ik een goede foto van de POINCIANA.

De POINCIANA werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven en heeft gevaren tussen Baltimore/New York/Bermuda in de zestiger jaren.

Mijn dank voor uw reactie.
Freerk
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Afbeelding

Stapelloop bij de NNNS te Groningen.

Afbeelding

Proefvaart op de Eems te Delfzijl.

Gr Bert.
Peter Jager

Poinciana

Bericht door Peter Jager »

Dag Freerk,

zag jouw oproep t.a.v. de "Poinciana". Heb jij iets aan een foto van deze boot na kapseizen, rechtzetten en opgelegd liggend in de Miami River te Miami in december 1986?

Gr. Peter Jager
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Via Koos Goudriaan ontving ik een interessante bijdrage van Peter Jager over de Poinciana. Het zijn 3 mails, die ik in volgorde van binnenkomst plaats.

Afbeelding
Foto: ©P.P. Jager.
Locatie: Miami River, downtown Miami, Florida. Datum: 9 december 1986.

mail 1:
De "Poinciana" bestaat nog altijd, maar ligt sinds september 1987 op 110 voet diepte op de zeebodem, 4 mijl noord van de Port Everglades Cut, Florida, net buiten het derde rif op de positie Lat 26 09.520 Lon 80 04.760. Het schip werd afgezonken als kunstmatig rif, waarbij het voor die gelegenheid werd omgedoopt in "Jim Atria". Jim Atria was een plaatselijke projectontwikkelaar, duiker en sportvisser. Hij speelde een belangrijke rol bij het laten afzinken van dit schip. Het was zijn manier om zijn dank te betuigen aan de plaatselijke gemeenschap van Broward County die jarenlang goed voor hem was geweest. Deze Jim Atria was bekend met de "Poinciana", want al in 1964 werd hij met het schip achter hem gefotografeerd toen de "Poinciana" in dok lag bij Dry Dock in Hoboken, New Jersey. Eén van de bemanningsleden was een zekere Evert Seuter die in de beginjaren zestig gedurende twee jaar op de "Poinciana" voer. Dezelfde Evert Seuter zag zijn vroegere schip weer terug toen hij in april 2004 als sportduiker naar het wrak afdaalde. Ondanks dat in 1992 de orkaan Andrew over de kustwateren trok waar de "Poinciana" ligt heeft het wrak het natuurgeweld wonderwel doorstaan. Wel is het door de orkaan ruim een kwart zeemijl van zijn oorspronkelijke plaats verplaatst. Het schip ligt met onbeschadigde romp rechtop op de zeebodem op een diepte van 132 voet. Beide masten reiken tot 70 voet hoogte. De luikhoofden zijn niet meer afgedicht met luiken. Na ruim 20 jaar is het wrak behoorlijk begroeid en vinden vele soorten vis er een rijk bestaan. Voor veel lokale sportduikers schijnt dit een van de beste wrakken te zijn om naar te duiken.

mail 2:
Gebouwd in 1961 door de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen als "POINCIANA" voor S.M. Oostzee te Willemstad, Curacao. (krijg het tekentje onder de c er niet onder). Voor zover ik begrijp heeft het schip in eerste instantie nog onder Nederlandse vlag gevaren (Schpvrt.mij Hillegersberg).
Dit fraaie schip trof ik op 9 december 1986 met slagzij over bakboord aan in de Miami River te Miami langszij een 1000 GT grote voormalige Duitse coaster, "MADONNA S" genaamd. Dat schip was in 1969 gebouwd door J.J. Sietas te Hamburg. De "POINCIANA" was duidelijk verlaten en, naar later bleek, te zijn opgelegd. Het kwam mij over als een schip met mooie lijnen, mooie zeeg en een nog strakke romp. Compleet met haar drie originele masten en laadbomen. Op het sloependek waren zowel aan stuurboord als bakboord nog de originele davits en sloepen aanwezig. Zelfs de naam was na al die jaren niet gewijzigd. Het schip was laatstelijk geregistreerd op de Cayman Islands met als thuishaven George Town.
Pas twintig jaar later kwam ik dankzij internet er achter dat dit schip al in 1982 zware slagzij had opgelopen en aansluitend was gekapseisd en gezonken in de Miami River. Uiteindelijk had men haar weer rechtgetrokken en leeggepompt; ongetwijfeld werd de Miami River geheel of gedeeltelijk versperd. Maar na het leegpompen was er klaarblijkelijk niets meer met het schip gebeurd. Het is gemakkelijk voor te stellen dat het schip door de plaatselijke US Coast Guard aan de ketting was gelegd. En door het vier jaar lang simpelweg laten liggen, zonder enig onderhoud, gaat de conditie al snel achteruit. Vandaar dat ik dit eens fraaie schip in desolate staat aantrof. Wat er zich precies rond deze boot heeft afgespeeld is mij helaas niet bekend, maar wellicht zijn er tijdens het laden of lossen versneld stabiliteitsproblemen opgetreden. Naar verluid zou het schip veel lokale bekendheid door dit ongeval hebben verkregen.
Uiteindelijk kwam de "POINCIANA" in aanmerking voor het Broward County Artificial Reef Program. Voorafgaand aan het afzinken werd het schip door de South Florida Divers Club geheel 'gecleaned' oftewel werd alles van boord gehaald wat schadelijk kan zijn voor het maritieme leven in zee en wat gevaarlijke situaties kan opleveren voor duikers. Zo waren de luiken van beide luikhoofden verwijderd. Hierna heeft het schip de naam gekregen van Jim Atria, een in Broward County zeer bekende projectontwikkelaar, duiker en sportvisser. Deze Jim Atria speelde dan ook een belangrijke rol dat leidde tot het afzinken van het schip. Het was zijn manier om de plaatselijke gemeenschap te bedanken voor alle jaren dat deze goed voor hem was geweest. De "POINCIANA" was voor Jim Atria zeker niet onbekend, want reeds in 1964 werd hij op scheepswerf Dry Dock in Hoboken, New Jersey, gefotografeerd met dit schip naast hem in dok.
Uiteindelijk is de voormalige "POINCIANA" op 23 september 1987, onder de naam "JIM ATRIA", als kunstmatig rif afgezonken voor de kust van Florida, 4 mijl ten noorden van Port Everglades Cut, even buiten de derde riflijn aan de oceaanzijde (Lat 26 09.520 Lon 80 04.760). Zij kwam op bakboordzij in ruim 33 meter diep water terecht. Voor duikers een erg ongunstige positie waardoor men, eenmaal in het schip rondzwemmend, snel gedesoriënteerd raakte.
In 1992 raasde hurrycane Andrew over dit gebied wat tot interessante 'scheepsbewegingen' van diverse scheepswrakken op de zeebodem heeft geleid. Zo kwam de "JIM ATRIA" ruim een kwart mijl van haar oorspronkelijke plaats terecht waarbij zij ook nog eens rechtop kwam te liggen. De voormalige "POINCIANA" ligt sindsdien op ruim 40 meter diepte. Haar twee laadmasten zijn nog altijd intact en rijzen tot 21 meter hoogte, het hoogste punt van dit scheepswrak, gemeten vanaf de zeebodem. Sportduikers (wrakduikers) komen via de open luikhoofden gemakkelijk in de ruimen. Ook het stuurhuis op ruim 28 meter diepte nodigt hen uit daarin rond te zwemmen. Interessant is wellicht dat voormalig bemanningslid Evert Seuter, die in de beginjaren zestig ruim twee jaar op de "POINCIANA" heeft gevaren, in april 2004 tezamen met een aantal wrakduikers afdaalde naar zijn vroegere schip. Zeventien jaar na de ingebruikname als kunstmatig rif bleek het schip behoorlijk begroeid en zwom er vele verschillende soorten vis in grote hoeveelheden in rond. Het schip zit vol met zeeleven en vooral nu het rechtop ligt blijkt het bij de lokale duikers erg favoriet en één van de beste scheepswrakken te zijn.

mail 3:
Ik kwam van de week nog enige informatie tegen over genoemd schip, waarover ik in eerdere berichtgeving enigszins vaag was omdat ik niet meer wist dat ik een boek had waar e.e.a. in staat vermeld (teveel boeken?). Dit betreft de beginjaren na het in de vaart brengen.
De "POINCIANA" werd gebouwd in opdracht van N.V. Stoomboot-Maatschappij 'Hillegersberg' te Amsterdam, waarbij het beheer (de directie) werd gevoerd door Vinke & Co te Amsterdam. Op 14 april 1961 werd zij overgedragen aan de rederij en onder Nederlandse vlag ingezet op de lijndienst New York - Bermudas (de New York-Bermuda Lijn). Thuishaven schip was Amsterdam of Rotterdam??
In 1966 kwam een einde aan het bestaan van de N.V. Stoomboot-Maatschappij 'Hillegersberg' als rederij. Met als direct gevolg dat de schepen werden overgedragen aan de Stoomvaart-Maatschappij 'Oostzee'.
Op 20 januari 1966 werd de "POINCIANA" overgedragen aan Stoomvaart-Maatschappij 'Oostzee' te Amsterdam. Vlag Nederlands, thuishaven Amsterdam of Rotterdam?? Later werd het bedrijfsvermogen van de 'Hillegersberg' in haar geheel overgedragen aan de 'Oostzee'.
Inmiddels was nog in het zelfde jaar 1966 de N.V. Stoomvaart-Maatschappij 'Oostzee' op Curacao opgericht. Het eigendom (aandelen) lag bij de Stoomvaart-Maatschappij 'Oostzee' te Amsterdam.
Op 31 augustus 1967 werd de "POINCIANA" om operationele redenen verkocht aan de Stoomvaart-Maatschappij 'Oostzee' te Curacao, waarbij het schip werd geregistreerd te Curacao, N.A.
In 1972 volgde verkoop aan Poincianos Shipping Corp. Ltd. op de Cayman Islands zonder naamswijziging. (Noot: zelf vermoed ik dat hier sprake is van een schrijffout van Poincianos Shipping i.p.v. Poincianas Shipping vanwege het feit dat de scheepsnaam toch ook op een a eindigde.) Enige tijd later zou de scheepsnaam zelfs zijn gewijzigd in "POINCIANAS".
In september 1982 heeft het schip schade opgelopen waarbij een lek in de machinekamer ontstond. Dit heeft het kapseizen in de Miami River tot gevolg gehad. Op dat moment heeft het schip overigens toch echt weer haar originele naam "POINCIANA", wat blijkt uit een erg duidelijke kleurenfoto op internet, recht in de kont genomen. En onder die naam trof ik haar ook aan in december 1986.
Mvrgr Peter.
cedaresk

Poinciana

Bericht door cedaresk »

[Hallo Bert]

Via mijn zoon kwam ik in aanraking met de twee fotoos van de toen pas gebouwde Poinciana die jij op het kustvaartforum had geplaatst.

Tijdens de proefvaart op de Eems deed ik dienst aan boord van de Poinciana als tweede stuurman. De kapitein was toen de heer R. Kreule.

Ik heb daaropvolgend 384 dagen dienst gedaan op dit schip in de lijndienst New York - Bermuda. (29-04-1961 tot 18-05-1962)

Jaren later was ik kapitein op deze Poinciana. In deze periode die 238 dagen duurde (19-06-1970 tot 12-02-1971) maakten we charterreizen vanaf de Amerikaanse oostkust naar ondermeer Santo Domingo en New Foundland.

De namen van vele collega-opvarenden herinner ik me nog goed. Ook de vele gebeurtenissen, voorvallen en ontberingen staan me nog bij.

Met het kustvaartforum ben ik nog niet zo bekend. Misschien komt er via dit forum nog eens een reactie van iemand.

Met dank voor de beide fotoos. Groeten m. horjus
cedaresk

poinciana

Bericht door cedaresk »

]Huug,

Met belangstelling gekeken naar de twee stukjes krantenknipsel
die je publiceerde in dit forum waarin vermeld wordt dat de Poinciana
ooit werd vermist.

Kan je de datum van deze berichten achterhalen?

Ik monsterde af op 18 mei 1962 als tweede stuurman van dit schip.

Volgens mijn herinnering is het niet zo lang na die datum voorgevallen

Ik meen dat Gerrit Idenburg toen kapitein was.

Ben bezig met het op schrift stellen van mijn werkzame leven op de Koopvaardij en zou graag dit gegeven hierin vermelden

vr.gr m. horjus
Gert-jan

Bericht door Gert-jan »

Van Freerk nooit meer wat gehoord. Maar er is wel weer een stukje geschiedenis over een schip "boven water gekomen" :D

Groet, Gert-jan.
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Hallo Horjus,

Graag gedaan hoor , en zeker nadat je vermeld dat je op de proefvaart aan boord was als tweede stuurman.
Mooi scheepje.

Groeten Bert.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Sorry voor het late reageren op deze berichten maar een aantekening bij de krantenknipsel zegt dat dit de eerste week van februari van 1966 geweest is.

De krantenknipsels werden mij beschikbaar gesteld door Piet van ,t Zet toenmalig vetputtenees op de Poinciana.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Plaats reactie