De foto van blz. 22 en daaronder het hekwerk van de foto waar alles mee begon.Da Silva schreef: ↑24 okt 2017 23:01
....... Ik heb net nog in dat boek van C. Oliemans "De Victory schepen" gekeken. Daar staan een aantal kleuren foto's van Victory schepen van de "mottenballen vloot". .......Op bladzijde 22 zie ik nu een foto staan, die wel wat weg heeft van de foto op dit forum. Ook diezelfde koker en dat hekwerk op de verschansing.
Rotterdam "toen"
Re: Rotterdam "toen"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rotterdam "toen"
Het kan zijn, dat het schip bij de VS marine was ingedeeld en daar als overal ter wereld
hebben de schepen een nummer.
En de opening in de huid onder het nummer, wat heeft dat voor betekenis.
HG
Jan.
hebben de schepen een nummer.
En de opening in de huid onder het nummer, wat heeft dat voor betekenis.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rotterdam "toen"
Heb de lijst van "vrachtschepen" bij de VS marine nagekeken van de gedurende de oorlog gebouwde schepen, maar het nummer is te hoog.
Allemaal een nummer van 3 cijvers of twee en dan de letters waarvoor de schepen werden gebruikt.
Hier een foto als voorbeeld.
Allemaal een nummer van 3 cijvers of twee en dan de letters waarvoor de schepen werden gebruikt.
Hier een foto als voorbeeld.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Rotterdam "toen"
Ook in het boekje "Oceans, Forts and Parks" is niets over een nummer als voorgenoemd te vinden.
Bovendien; we zijn het er inmiddels wel over eens dat het alleen maar een Victory schip betreft.
m.v.g., Roy
Bovendien; we zijn het er inmiddels wel over eens dat het alleen maar een Victory schip betreft.
m.v.g., Roy
Re: Rotterdam "toen"
Ben, dat is inderdaad de foto die ik bedoel. Het is maar een detail. Stel, dat alles wat er tot nu toe opgemerkt is, klopt. Dan hebben we dus, een Victory onder Nederlandse vlag en volgens de scheepstijdingen de Alpherat in Rotterdam. Dan zou het dus de Alpherat kunnen zijn. Dan ben ik toch wel benieuwd (nog steeds) of dat nummer in verband gebracht kan worden met de Alpherat.
Verder vraag ik me af, of het gebruikelijk was, dat er op die Standaardschepen, op die plek letters waren opgelast. Het kan natuurlijk zijn, dat in de loop der jaren op de meeste van die schepen die cijfers verwijderd zijn. Op de vele foto's van die schepen heb ik dit nooit opgemerkt. (Wat niet betekent, dat ze er niet opstonden). Misschien was dit per werf verschillend. Het is echter de vraag of de werven, die vrijheid hadden. Maar verschillen waren er genoeg.
Als je alleen kijkt, naar de Victories onder Nederlandse vlag zijn er bijna geen twee 100 % identiek. Zowel bij de slow- en speed varianten zijn er met korte- en lange schoorsteen opgeleverd. Er zijn foto's van de Alwaki met korte en lange schoorsteen, dus later verlengd. De Aagtedyk had een lange schoorsteen, maar die was aan de bovenkant schuin. Die korte schoorsteen zag je alleen bij de H.A.L en de S.M.N. ( bij de Lombok en de Lawak hebben ze er later weer een enorme "kachelpijp" opgezet). Bij de V.N.S, K.R.L., N.S.M.O., K.N.S.M., NIGOCO, zag je alleen lange schoorstenen.
Oorspronkelijk hadden ze een onder- en bovenbrug. Bij veel is die bovenbrug later verwijderd. Aantal en vorm van de brugramen was niet identiek. Het zelfde geld voor het achterste dekhuis boven de stuurmachinekamer. De plaatsing van de geschuts-bordessen idem. En zo zijn er wellicht nog meer dingen, die me nu even niet te binnen schieten.
Grt.
Mario.
Verder vraag ik me af, of het gebruikelijk was, dat er op die Standaardschepen, op die plek letters waren opgelast. Het kan natuurlijk zijn, dat in de loop der jaren op de meeste van die schepen die cijfers verwijderd zijn. Op de vele foto's van die schepen heb ik dit nooit opgemerkt. (Wat niet betekent, dat ze er niet opstonden). Misschien was dit per werf verschillend. Het is echter de vraag of de werven, die vrijheid hadden. Maar verschillen waren er genoeg.
Als je alleen kijkt, naar de Victories onder Nederlandse vlag zijn er bijna geen twee 100 % identiek. Zowel bij de slow- en speed varianten zijn er met korte- en lange schoorsteen opgeleverd. Er zijn foto's van de Alwaki met korte en lange schoorsteen, dus later verlengd. De Aagtedyk had een lange schoorsteen, maar die was aan de bovenkant schuin. Die korte schoorsteen zag je alleen bij de H.A.L en de S.M.N. ( bij de Lombok en de Lawak hebben ze er later weer een enorme "kachelpijp" opgezet). Bij de V.N.S, K.R.L., N.S.M.O., K.N.S.M., NIGOCO, zag je alleen lange schoorstenen.
Oorspronkelijk hadden ze een onder- en bovenbrug. Bij veel is die bovenbrug later verwijderd. Aantal en vorm van de brugramen was niet identiek. Het zelfde geld voor het achterste dekhuis boven de stuurmachinekamer. De plaatsing van de geschuts-bordessen idem. En zo zijn er wellicht nog meer dingen, die me nu even niet te binnen schieten.
Grt.
Mario.
Re: Rotterdam "toen"
Mario
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Rotterdam "toen"
Prachtig om te lezen hoeveel mensen er nu bezig om een schip te achterhalen door het plaatsen van een foto uit een boekje van de rommelmarkt voor ca € 1.
Het forum begint op deze manier weer leuk te worden.
mvg
Geert
Het forum begint op deze manier weer leuk te worden.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Rotterdam "toen"
Geert,
Ik vind dat geweldig. Dit maakt veel los bij mij. In 1940 geboren in Rotterdam geboren. Ik heb op verschillende plaatsen in zowel noord als zuid gewoond. Met een Agfa Click (geloof ik) de havens afstruinen, opzoek naar Liberties en Victories. Op de één of andere manier had ik een tik voor Victories. Bij de Wilhelminakade en de Rijnhaven lag er meestal wel een van de HAL of de VNS. Bij het tunnelgebouw op Zuid kon je de Lloydkade goed zien. Die aanvulling van Roy over mijn opmerking over dat gebouwtje bij de Sint-Jobshaven bracht ook weer heel wat boven. Ik ben nu weer opzoek naar de historie (foto, eigenaren. functie enz) van dat gebouwtje. Als het weer, de gezondheid en de spoorwegen het toelaten, ga ik daar binnenkort nog eens rondkijken. Misschien vind ik wel iets bij de Slegte aan de Hoogstraat. Ben gisteren hier bij de Slegte in Antwerpen geweest, maar daar niet gevonden wat ik zocht. Maar van bijdrages als van jou, ben ik weer terug in die tijd. Super, bedankt. Ga zo door.
grt.
Mario
Ik vind dat geweldig. Dit maakt veel los bij mij. In 1940 geboren in Rotterdam geboren. Ik heb op verschillende plaatsen in zowel noord als zuid gewoond. Met een Agfa Click (geloof ik) de havens afstruinen, opzoek naar Liberties en Victories. Op de één of andere manier had ik een tik voor Victories. Bij de Wilhelminakade en de Rijnhaven lag er meestal wel een van de HAL of de VNS. Bij het tunnelgebouw op Zuid kon je de Lloydkade goed zien. Die aanvulling van Roy over mijn opmerking over dat gebouwtje bij de Sint-Jobshaven bracht ook weer heel wat boven. Ik ben nu weer opzoek naar de historie (foto, eigenaren. functie enz) van dat gebouwtje. Als het weer, de gezondheid en de spoorwegen het toelaten, ga ik daar binnenkort nog eens rondkijken. Misschien vind ik wel iets bij de Slegte aan de Hoogstraat. Ben gisteren hier bij de Slegte in Antwerpen geweest, maar daar niet gevonden wat ik zocht. Maar van bijdrages als van jou, ben ik weer terug in die tijd. Super, bedankt. Ga zo door.
grt.
Mario
Re: Rotterdam "toen"
Mario, mogelijk vind je op de foto het gebouwtje aan de Jobshaven.
Vijf jaar jonger als jij, maar mijn roots liggen ook in die buurt, Kapelstraat tussen Westzeedijk en Willem Buijtenweghweg, en met zicht op de Zeevaartschool en de Plukmekaalstraat.
groeten
Jan van der Pluijm
Vijf jaar jonger als jij, maar mijn roots liggen ook in die buurt, Kapelstraat tussen Westzeedijk en Willem Buijtenweghweg, en met zicht op de Zeevaartschool en de Plukmekaalstraat.
groeten
Jan van der Pluijm