Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Ruud Burgers »

S.S. KERKPLEIN gestrand Egmond aan zee 19-10-1935
Gr Ruud
DSC_0001.JPG
DSC_0001.JPG (79.65 KiB) 2775 keer bekeken
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Ruud Burgers »

ss. FAUSTUS PANAMA Gestrand te hoek va Holland 06-11-1952
Gr.Ruud
DSC_0002.JPG
DSC_0002.JPG (83.46 KiB) 2772 keer bekeken
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Ruud Burgers »

M/s ARTEMUS KRISTIANSAND (NOORWEGEN) Na een aanvaring met een ander Noors schip in brand gevlogen,
DSC_0005.JPG
DSC_0005.JPG (86.26 KiB) 2768 keer bekeken
DSC_0003.JPG
DSC_0003.JPG (113.58 KiB) 2768 keer bekeken
Gr Ruud
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Ruud Burgers »

s.s. GATT NOORWEGEN. Tijdens hevige storm op de zuiderpier van Hoek van Holland gelopen dd. 12-01-1955
DSC_0006.JPG
DSC_0006.JPG (70.63 KiB) 2768 keer bekeken
DSC_0004.JPG
DSC_0004.JPG (60.35 KiB) 2768 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Was die stranding van de Faustus in 1952 niet de reden dat de Nieuw Amsterdam voor ėėn keer uit moest wijken naar de haven van Amsterdam?
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Allen »

@Evert dat klopt.
Hieronder een uitsnede van een krantenartikel.
Faustus-Nieuw Amsterdam001.JPG
Faustus-Nieuw Amsterdam001.JPG (52.87 KiB) 2703 keer bekeken

Het wrak van de FAUSTUS is met dieptebommen opgeblazen.
Faustus.JPG
Faustus.JPG (189.17 KiB) 2703 keer bekeken
Grtn @Allen
Paulpetrowiets
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 22:31

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Paulpetrowiets »

Mijn neef Geert Jan Kiewiet voer destijds op de coaster STIENTJE MENSINGA.
Op 4 december 1961 is de Stienje Mensnga in vliegende storm op de rotsen gelopen op de kust van Ierland. Niet alleen van STIENTJE MENSINGA zijn er vier bemanningsleden verdronken, ook vijf bemanningsleden van de Duitse coaster MARIA SCHULTE zijn verdronken. Zij hebben een reddingspoging ondernomen door een sloep uit te zetten om de mannen van Stientje Mensinga te redden. Helaas is de in die vliegende storm het touw waaraan de sloep vastzat aan de de coaster Maria Schulte gebroken, met alle vreselijk tragische gevolgen van dien.
In Nederland is destijds wel aandacht aan besteed maar nogal matig en zakelijk. In Ierland is er erg veel aandacht aan besteed want de bemanning van beide schepen zijn daar een wal gespoeld. De plaatselijke bevolking heeft de verdronken mannen naar het dorp gebracht en voor zover mogelijk (uiterlijk) verzorgd en gekist en voor transport naar Nederland en Duitsland gereed gemaakt. De zoon van Geert Jan Kiewiet heeft drie jaar geleden de plaats waar zijn vader op het strand is aangespoeld bezocht. De plaatselijke bevolking en notabelen hebben hem in alle details kunnen vertellen hoe dat destijds allemaal gegaan is en wat voor impact dat heeft gehad en nu nog heeft op de gemeenschap. Er zijn krantenartikelen en foto’s uitgewisseld. Een foto van een stoet van 9 lijkauto’s heeft op mij nogal indruk gemaakt. Nadien is de zoon en een zus van Geert Jan Kiewiet nogmaals naar deze plaats geweest.

De gemeenschap aldaar heeft besloten om een herinneringsplaquette te laten maken en installeren op 4 december 2021

Op de herinneringsplaquette die reeds is gemaakt staat het volgende:

Remembering the Souls lost near this place
4the December 1961

“STIENTJE MENSINGA”
Crew members

Captain Johannes “Joop” Mink33) Purmerend
Geert Jan Kiewiet 29) 1ste Mate Vlissingen Sjoerd Meibos (21) 2nd Engineer Oudeschoot
Bastiaan “Bas” van Rijn (26) 3rd Engineer Katwijk aan Zee

Seamen from the German vessel “MARIA SCHULTE” who perished
while attempting to rescue the crew of the “STIENTJE MENSINGA”

Gunter Welsch (38) 2nd Officer Kiel
Volker Breitner (19) Hamburg Haralds Leopold (18) Hamburg
Detlev Utzen (19) East Germany Jorgen Mucke (16) Essen

Nil gra ag aon duine nios mo na sea, go dtabarfadh duine a anam ar son a chairde. Eoin 15.13
Niemand heeft grotere liefde dan deze, dat een man zijn leven geeft voor zijn vrienden
Grossere Liebe hat kein Mensch, als dass ein Mensch sein Leben fur Seine Freunde hin gibt
Gerater love hath no man than this, that a man lay down his live for his friends. John 15:13

Persoonlijk en als neef van Geert Jan Kiewiet vind ik dat de nabestaanden van de verdronken bemanningsleden van beide schepen dit zouden moeten weten.

Nu mijn vraag: Wat zijn de mogelijkheden om via “Kustvaartforum” of op een andere wijze bovenstaande kenbaar te maken.
Met name het feit dat er ongetwijfeld nog nabestaanden leven die dit heel graag zouden willen weten wend ik mij tot jullie. Ook ben ik bereid de naam van de organisatoren in Ierland te noemen als dat nodig mocht zijn.

Met vriendelijke groeten,

Paul Dijkstra.
Norg

paulpetrowiets@xs4all.nl
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Een heel mooi initiatief, ik hoop dat via deze of andere weg familieleden gevonden kunnen worden Paul.
Groeten
Jan
Op Marhis data staat het navolgende;
https://www.marhisdata.nl/schip&id=6237
Paulpetrowiets
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 22:31

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Paulpetrowiets »

Op 4 december 1961 is op de Ierse kust de Groningse kuster Stientje Mensinga gelopen. Na een noodoproep kwam als eerste de Duitse kuster Maria Schulte om de bemanning te redden. Er stond een zeer zware storm. De redders van de Maria Schulte deden een ultieme poging om de opvarende van de Stientje Mensinga te redden. Ze gingen met vijf man met al hun kracht en moed in een reddingssloep naar de Stientje Mensinga en haalde vier bemanningsleden op. Ze zaten met z'n negen in de sloep. Ze zaten met een lijn vast aan de Maria Schulte. Er kwam een een verschrikkelijk golf die de sloep oppakte en meters de lucht in sloeg en meteen brak ook de lijn. Het verschrikkelijke gebeurde er: Alle negen mannen zijn daar verdronken. Allemaal jongen mannen. Zeelui zijn helden maar deze jongens van Maria Schulte zijn voor mij de grootste helden.
Ik vaarde destijds ook en hoorde pas later dat neef Geert Jan Kiewiet daarbij om het leven is gekomen. Mijn moeder (tante) was ontroostbaar, zij had Geert Jan mee helpen opvoeden. Hij was als een zoon voor haar. Nooit is er binnen de familie met een woord over deze ramp gesproken. Dat was vroeger nou eenmaal zo. Maar de pijn voelde je altijd bij zijn ouders en bij de hele familie.
4 december 2021 (60 jaar na de tragedie) wordt er in Ierland bij de kust een herdenkingsplaquette onthuld. Een zus van Geert Jan mag het onthullen en ik als neef ben daarbij.
Gelukkig heb ik nog een nabestaande kunnen vinden, een neef van Sjoerd Meiboes die ook verdronken is. Misschien dat voor de zus van Geert Jan en van Hessel Meibos eindelijk de rouwverwerking beëindigd kan worden.
Maar als iemand die dit leest nog nabestaanden kent of kan vinden vertel dat er elk jaar aan hun gedacht wordt in Ierland. En laat hun weten dat wij informatie over de ramp hebben zoals krantenknipsels en b.v. de plaats waar het monumentje is gesitueerd. Wij willen dit graag delen.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Ik heb de redactie van de Schuttevaer deze vraag ook doorgespeeld .
Ook heb ikje mail adres erbij gevoegd maar ze hebben blijkbaar geen contact opgenomen met je.
Jammer...
Groeten
Jan
Plaats reactie