Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

van: www.kustvaartforum.com
hanstuster

Re: Vermissing Oostmeep knipsel 1

Bericht door hanstuster »

In mijn tijd ging het gezegde rond........Vander Schoot is je dood.......omdat er veel vreemde zaken en vrachten gebeurde
pluijm

Bericht door pluijm »

Toen we met de Saline van Oristano naar Seaham vertrokken afgelopen zomer had Harrie Grijpstra een zeekaart liggen met deze, naar ik hoop zichtbare aantekening

Afbeelding

Het verhaal, als hierboven beschreven, hoorde ik vorig jaar november ook nog eens van de broer van matroos Kikstra, toen we op de Vuurboets er over spraken waarom we NIET zijn gaan varen.
groeten
Jan van der Pluijm
Jolanda

Bericht door Jolanda »

Kan me nog goed herinneren dat Jan v.d. Schoot, die toen op Vlie woonde, tijdens een collecte voor hongerend Biafra 100 gulden in de collectebus deed,
heel Vlie had er over, 100 GULDEN dat was wat.

Dat ie grof geld verdiende ( had ik ook gedaan trouwens want buisiness is buisiness ) met het vervoer van wapens naar Nigeria, dat ten strijde trok tegen dat zelfde Biafra, was toen nog niet zo bekend op Vlie.

Ook hier gaat t gezegde op: "Grijp de kassa, verneuk de massa."

Ja die Oostmeep is en blijft een raadsel, geen slecht weer, een normale lading staalplaten, geen coils, er is volgens mij een reddingboei op Sicilië aangekomen. Iedere keer als ik daar in die contreien vaar gaat t door mijn gedachten.

Groeten, Harrie.
Jan Vos
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2004 15:34
Locatie: Hoogkerk

Bericht door Jan Vos »

In 1965 voer van der Schoot ook op Vietnam.

En die wapens en munitie waren in Europa geladen.

Zover ik weet waren de wapens voor de Vietcong, een vriend van de Stuurman zat op een v/d Schoot schip als Stuurman en wij waren onderweg naar Italie.
Op de onderlinge heb ik het gesprek op de brug kunnen volgen ik weet niet meer welk schip het was.

Toen heb ik er niet zo bij stilgestaan, wat wist ik van radiocommunicatie, maar later aan de wal, heb ik daar wel eens aan gedacht wat voor risico er in dat gesprek zat.
Vulpes pilum mutat, non mores.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Oostmeep knipsel 2

Bericht door Ben »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JAAP

OOSTMEEP

Bericht door JAAP »

Ben,wat IK er van weet, moesten ze bijladen.Misschien kan een bemanningslid van de HELVETIA S, meer zeggen over die lading. Van hun lading weet ik ook genoeg. Breek me de bek niet open. Ik heb er 3 jaar bij gevaren.

JAAP
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Heb nog vaak aan Jan Bos uit Farmsum gedacht na de ramp met de "OOSTMEEP" .Voer samen met Jan op de "NOORDERKROON" in 1966 .Kwamen in Gibraltar naast de"WESTMEEP" te liggen met aan boord kapitein v/d Ploeg , tijdens het buurten werd Jan zo verrukt van het scheepje dat v.d Ploeg hem aanbood om hem mee te nemen naar de nieuwe in aanbouw zijnde "OOSTMEEP" , aldus geschiede.....

Bert.Romeling.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Oostmeep knipsel 3

Bericht door Ben »

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Oostmeep knipsel 4

Bericht door Ben »

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Oostmeep knipsel 5.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Plaats reactie