Reddingwezen.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Kijk, dat zijn nog eens mooie reacties !. Het plaatje begint zo aardig rond te komen.
Die site over voormalige reddingboten was ik even vergeten. :cry: , maar is dus zeer informatief.
Blijft over van welk materiaal de romp nu echt gebouwd is, want dat spreekt elkaar tegen.
Ook de info betr. het vermogen. Is het nu 2 x 400 of 2 x 450 pk. ?.
Tja, we zijn niet zomaar tevreden hoor.............. :wink:

een groet uit een stormachtig Nieuwediep, Roy
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Krukas en de Leeuwarder Courant van 1974 zeggen polyester!
In 1974 traden daar haarscheuren in op.

De meeste bronnen hebben het over 400 pk. Misschien 450pk motoren die lager afgesteld zijn?
In het reddingmuseum hebben ze vast wel oude 'Reddingboten', het blad van de KNZHRM, liggen.
Even de exemplaren van 1969 zoeken en je hebt de juiste antwoorden op AL je vragen (denk ik :mrgreen: )

Het schip kwam niet in november 1971, maar op 13-10-1969 in dienst.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Daar zijn we een mooi eind mee verder Pieter !.
Ja, als ik tijd heb zal ik daar eens een afspraak voor maken, maar gezien m'n gezinssituatie is dat vrij moeilijk te realiseren.
Bedankt voor je bijdragen en tip.

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door Theo Horsten »

------------------------------------------------------Afbeelding

Je hoeft echt niet naar het reddingsmuseum, hoor. Dat internet is een verdomd handig medium, weet je dat? In minder dan 3 minuten weet je vanuit je stoeltje ergens op het platteland van Noord-Griekenland zo ongeveer alles wat er van de Komer te weten valt. :D

Oorspronkelijk lag er 2x 450 pk Caterpillar in. Tegenwoordig 2x 155 pk Solé en daar loopt hij nog steeds 18 knopen mee. Deze Solé diesels zijn gebaseerd op Deutz motoren.
Hij heet nog altijd Komer, ligt tegenwoordig in Monnickendam en de huidige eigenaars zijn Arnoud Both & Bénédicte Gruys.
Wil je de "Komer" ook nog in actie zien, klik dan HIER. Film van 3m 35s, maar na 2.45 komt de Komer in beeld. Kun je zelfs de gele Carterpillars nog even zien.

De geschiedenis na de verkoop door de KNZHRM ...
    • De Komer wordt gekocht door een baggeraar die het schip gebruikt om dekschuiten met graafmachines te varen. Tijdens een strenge winter is alles verwaarloosd en stukgevroren. De eigenaar wil de kapotte motoren verwijderen maar de opbouw staat hem in de weg, die hij met de bak van een graafmachine volledig sloopt.
      De romp wordt gekocht door Dick van Amerongen van de Kromhout werf Amsterdam en omgebouwd tot motorjacht. Met nog een tusseneigenaar in Harlingen komt de Komer in 2010 bij de huidige eigenaars Arnoud Both en Bénédicte Gruys.
Bron: https://www.oudereddingsglorie.nl/

Maar van welk materiaal hij gebouwd is, weet ik dus nog niet. Als dat echt belangrijk is, wil ik dat ook nog wel even opduikelen. :wink:
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Hallo Theo,

Bedankt voor het meedenken.
Ja, eigenlijk wil ik het wel erg graag weten van welk materiaal de romp gebouwd is. De reden ?.
Tja, m'n wel bekende vlootlijstjes waar ik zelf zo verlieft op ben en altijd tracht om tot de volle 100% te komen, hetgeen altijd weer tot frustraties leidt. Dat laat zich raden. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Theo Horsten schreef:Je hoeft echt niet naar het reddingsmuseum, hoor. Dat internet is een verdomd handig medium, weet je dat? In minder dan 3 minuten weet je vanuit je stoeltje ergens op het platteland van Noord-Griekenland zo ongeveer alles wat er van de Komer te weten valt. :D

Bron: https://www.oudereddingsglorie.nl/
Die link werd al op Zo Feb 07, 2016 9:56 am gepost. :wink:
Zie HIER. :mrgreen:
Men had het dus al sinds vanmorgen kunnen weten.

De Nelson 40 wordt nog steeds gemaakt, maar maar eventjes een oudje opgezocht: Zie HIER
en daar staat, zoals ook al meerdere malen gezegd is: Hull Material: Fiberglass.

Voor wie liever een nieuwe heeft: www.cockwells.co.uk/motor-yachts/classic-nelson-40

:twisted:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

We gaan al het gebodene verwerken Pieter !.
Allen hartelijk dank voor het meedenken en speuren.
Kijk, da's nu zo leuk van zo'n forum. Het houd zelfs met de carnaval de leden uit de kroeg !. :lol:

m.v.g., Roy
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Re: Reddingwezen.

Bericht door GerritJanRuijg »

Nog even een roddel: ergens in de krochten van mijn hersenen komen flarden van een verhaal opdoemen dat schipper Jans Oving de schroeven van de Komer verspeeld zou hebben bij het aan de grond lopen. Het zou kunnen zijn dat dit ook de reden is dat men niet verder met de Komer is gegaan, want rond Terschelling is het essentieel om op ondiep water bezig te kunnen, bijvoorbeeld om een gestrand jacht te benaderen. Helaas kan ik het niet meer bij mijn vader navragen, hij is op 11 januari overleden.
Na de Komer zijn de reddingmaatschappijen met waterjets gaan experimenteren, met bekend resultaat.
Groeten, Gerrit Jan
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Inmiddels zijn er twee RIB's met buitenboordmotoren naar Hellas vertrokken.
Dat zou met apart sponsorgeld, ( dus niet het Nederlandse sponsorgeld ), gebeurd zijn.
Wat we hier weer bij moeten denken weet ik niet, maar is dit nu echt ook een taak van de K.N.R.M. om de Grieken te leren varen ?. De Grieken voeren al in de tijd van de Phoenisciërs en wij waren nog niet eens op een boomstam de Rijn af komen zakken......
Wordt vervolgd ?.

m.v.g., Roy
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Misschien hebben de Grieken weinig ervaring met 'opblaasbootjes' :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie