Op 25 april j.l,. op pagina 117, had George een foto van de "Kota Inten" geplaatst.
Over dit type schip is wel h.e.e.a. te vertellen. Door privé omstandigheden ben ik daar nog niet toe gekomen. Dus nu maar even...………
Er zijn 8 schepen van het KOTA type gebouwd, maar wel met onderlinge verschillen. Ze zagen er als stoomschepen uit, maar waren toch heuse motorschepen. Hiervoor had de Rott. Lloyd nog maar twee m.s. in haar vloot, t.w. de "Kedoe", 1921-1954 en "Indrapoera", 1926-1956. Schepen die een zeer nette leeftijd bereikt hebben inclusief een zware periode gedurende de W.O.II.
De "Kota Radja" was het 1e schip uit deze KOTA serie die uit 8 schepen bestaan heeft, waarvan een volgende staatje gemaakt is.
"Kota Radja", 1927 - 1942, 7.166 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk.,8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 136,89 m. Werf; "De Schelde".
"Kota Inten", 1927 - 1957, 7.211 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; Mij Fijenoord.
"Kota Gedé", 1928 - 1958, 7.323 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,12 m. Werf; Fijenoord.
"Kota Baroe", 1929 - 1958, 7.332 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk., 8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; De Schelde.
"Kota Tjandi", 1930 - 1943, 7.309 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,10 m. Werf; Fijenoord, casco; Wilton.
"Kota Pinang", 1930 - 1941, 7.275 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,02 m. Werf; N.S.M., A'dam.
"Kota Agoeng", 1930 - 1958, 7.331 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,02 m. Werf; Fijenoord.
"Kota Nopan, 1931 - 1943, 7.319 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk., 8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; De Schelde.
We zien dus dat de helft van de schepen in de oorlog gebleven zijn, terwijl de andere helft het tot in de 2e helft van de jaren 50 volhielden.
De schepen waren niet geheel gelijk aan elkaar, terwijl de opzet wel hetzelfde was en ze allen een service speed van 14 knopen hadden. Er zijn ook veel troepen mee vervoerd. De schepen konden n.l. ook hadji gangers vervoeren en waren daardoor gemakkelijk in te richten als trooper.
Alleen de "Kota Radja" en de "Kota Baroe" hadden voor en achter portaalmasten, de rest had gewone enkele masten.
De "Kota Pinang" kreeg de 2e en dummy schoorsteen van het ss. "Patria", die er in 1928 vanaf gehaald was. Over Hollandse zuinigheid gesproken !.
De "Kota Agoeng" had een modernere lage schoorsteen dan haar zusters.
Zo maar wat weetjes bij een foto van de "Kota Inten".
m.v.g., Roy