Pagina 108 van 144

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 07 mei 2017 13:30
door Roy
Die serie van 6 K-schepen van de H.A.L. behoren wel tot m'n favoriete schepen.
Wat hadden die schepen een prachtige lijn zeg !. Eigenlijk waren ze ontworpen en gebouwd voor de vaart naar de Great Lakes. Zover mij bekend zijn ze daar nooit geweest........... Met de opening van de St. Lawrence Seaway waren ze er wel zeer geschikt voor. De H.A.L. nam echter een deel van de aandelen in de Oranje Lijn van de K.P.M. over en later zelf het hele pakket en had hierdoor niet zo'n belang meer om de K-klasse in die trade in te leggen. Ook de opkomende containerisatie speelde hier een grote rol in. Immers, de lijndiensten met containervaart gingen niet meer verder dan Montreal. Vanaf dat punt werden de containers op de treinen van C.P. gezet die inmiddels ook eigen containerschepen hadden.
Goed, we hebben de K-klasse schepen veel op de Oostkust van de V.S. gezien. Mogelijk zijn ze ook ingezet in de West Coast dienst, maar ik heb dat nergens bevestigd kunnen vinden.
De eerste twee schepen weken van de volgende vier schepen af daar ze accommodatie voor 12 passagiers hadden. De opbouw had vanwege de benodigde accommodatie even wat meer body. De afmetingen van de schepen waren hetzelfde, ca. 141 x 19 m., maar de tonnenmaten van de eerste twee weken af. Ze waren in die zin wat groter dan de volgde vier K-schepen.
De 1e vijf schepen kregen een Werkspoor Lugt motor, terwijl het laatste schip een Stork HOTLo kreeg. Dat had een reden. de Werkspoor-Lugt motor was best wel een interessante motor maar gaf erg veel problemen door het verstoken van HFO i.p.v. Marine Diesel. Dit leidde er ook toe dat het 4e en 5e schip in deze serie hermotoriseerd werden middels een De Schelde-Sulzer. Het vermogen bleef hetzelfde t.w. 7.200 apk., goed voor een service speed van 16 knopen.
Bij het in de vaart komen hadden deze schepen een bemanning van 55 koppen, de eerste twee schepen 3 koppen meer i.v.m. de verzorging van de passagiers.
De 1e drie schepen werden in 1970 en-bloc naar Joegoslavië verkocht die er mee op West Afrika ging varen.
Het 4e en 5e schip werden in 1972 vercharterd aan de Ghanese Volta Lines, Takoradi, Ghana en er in 1973 aan verkocht. Ook deze 2 schepen gingen op West Afrika varen !.
de 6e en laatste telg uit dit 6 tal verwisselde in 1973 de nieuwe H.A.L. ten faveure van de Fryske Lloyd, Curaçao en ging als "Tjonger" in charter van de Sudan Line varen. Ook op Afrika maar dat net aan de andere zijde van dit continent..................... Het verdere verloop laten we voor nu maar even buiten beschouwing.
Wat wel typerend is, deze schepen zijn gebouwd voor lijndiensten op de U.S.A. maar kwamen in hun 2e leven stuk voor stuk in lijndiensten naar Afrikaanse wateren terecht.
Nog even dit fraaie 6 tal op een rijtje:
"Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouwd bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
"Kloosterdyk",1957 - 1970, gebouwd bij J. Smit, ( Verolme ), Alblasserdam.
"Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouw bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
"Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Korendyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij Werf Gusto v./h. fa A. Smulders, Schiedam.

m.v.g., Roy

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 08 mei 2017 11:18
door Roy
Goed, dan de "Stad Alkmaar" nog even.
Per slot van rekening is het schip naar m'n geboorteplaats vernoemd.............. 8)
Er hebben 8 schepen van dit Duitse type Fertigbau onder de Nederlandse vlag gevaren. Ze werden zowel met stoommachines als met motoren uitgerust.
Even deze schepen op een willekeurig rijtje gezet.
ms."Heelsum", Vinke, A'dam, ex "Gutenfels" voor rekening van de Hansa Linie. op stapel gezet.
m.s."Albireo", NiGoCo, R'dam, ex "Frankenfels" voor rekening van de Hansa Linie op stapel gezet.
Deze 2 schepen leken aanvankelijk erg op elkaar, maar werden naar behoefte van de resp. rederijen verschillend afgebouwd.
srs."Nijmegen", ex ", Greiffenfels" voor rekening van de Hansa Linie op stapel gezet. Dit schip heeft maar kort onder de Nederlandse vlag gevaren. Op één of andere manier voldeed het schip niet en werd na voor verschillende rederijen in charter gevaren te hebben door de Nederlandse Overheid verkocht.
De Halcyon Lijn, ( bijgenaamd de Vlaardingse Lloyd ), heeft 4 schepen van dit type in de vaart gebracht.
srs."Stad Alkmaar, aanvankelijk "Adolf Leonard" voor rekening van Leonard & Blumberg.
srs."Stad Breda", aanvankelijk "Schönfels" voor rekening van de Hansa Linie, later "Erika" en arriveerde, na de W.O.II, half afgebouwd gesleept onder deze naam bij W.F. te Schiedam en werd uiteindelijk door "De Schelde", Vlissingen afgebouwd.
srs."Stad Leiden", aanvankelijk Elise Schulte", en even toegewezen aan Stoomvaart Mij Millingen en zou daar de naam "Hofplein" krijgen. Deze maatschappij stond gedurende de W.O.II aan de "verkeerde", kant van de zaak en werd geliquideerd. Het schip werd toen aan de Halcyon Lijn toegewezen.
srs."Stad Amsterdam", in Frankrijk gebouwd als "Brage" en afgebouwd als "Magellan" voor rekening van de C.G.T., (France Line )
ms."Leersum", Vinke, A'dam, was aanvankelijk de "Olga Siemers". Dit schip leek erg veel op de "Stad Amsterdam", maar werd anders ingezet. Dat gold trouwens voor al die verschillende rederijen.
De meeste van deze schepen werden in de trampvaart ingezet. De Halcyon Lijn b.v. gooide hun schepen bij voorkeur vol met kolen of erts, maar vercharterde hun schepen ook veelvuldig aan de rederijen die er lijnvrachtdiensten mee onderhielden. Veel van bovenstaande schepen hebben dan ook reizen voor de V.N.S. gemaakt vandaar dat deze schepen vaak in de V.N.S. schoorsteen kleuren op de foto staan.
De "Albireo" van NiGoCo is dan ook verbouwd met het oog op continue gebruik in de lijnvaart. De schepen van Vinke deden ook beide, lijnvrachtvaart en trampvaart.
Wat de schepen stuk voor stuk overeen kwamen was het feit dat ze alleen van het gebroken midscheeps type waren.

m.v.g., Roy

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 08 mei 2017 20:31
door George Robinson
BALTANNIC ex ZAANSTROOM
BALTANNIC1913.jpg
BALTANNIC1913.jpg (48.95 KiB) 1968 keer bekeken
1913, 1701grt, Rotterdam Dry Dock (40) as ZAANSTROOM for Hollandsche Stoomboot Mij.
Captured in the North Sea off the Maas by U.28 on 18/3/1915
Became a German distilling ship at Zeebrugge, scuttled in the entrance canal inside the lock on 5/10/1918
Refloated in 1920 and taken as a Belgian war prize
1920 WESTLAND, Soc. Navale Charbonnière, Antwerp
1922 to Scheepv. en Steenkolen, Rotterdam (SSM)
1925 BALTANNIC, United Baltic Corporation, moved to New Zealand 1940-1946 as a refrigerated feeder ship
1950 sold to I.C.I. as an explosives storage hulk
Broken up at Troon, arrived 05/06/1958

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 08 mei 2017 21:54
door Ben
Westland 1913 ex Zaanstroom.JPG
Westland 1913 ex Zaanstroom.JPG (74.92 KiB) 1963 keer bekeken

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 09 mei 2017 16:51
door Roy
Die "Zaanstroom" was toch wel een beetje een buitenbeentje en eenlingetje in de vloot van de H.S.M.
Voor de H.S.M. een vrij groot schip en gelijk het 1e schip voor hen dat meer dan 2.000 ton laadvermogen had. Na aanvankelijk ruimte voor 12 passagiers te hebben werd dit al snel uitgebreid naar 25 passagiers. Ze was bestemt voor de lijndienst Amsterdam - London v.v. als grote concurrent van Wm.H.Müller & Co.'s Batavier Lijn die van Rotterdam op London v.v. voer.
In de lijndiensten naar de U.K. draaide het bij de H.S.M. hoofdzakelijk om de vracht, vandaar dat de "Zaanstroom" toch wel een uitzonderlijke positie bij de H.S.M. innam.
Dat het allemaal wel erg kort geduurd heeft, konden we als bij de verhandeling van George lezen.
Wel apart dat het schip tot in Nieuw Zeeland te zien geweest is. :roll: :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 11 mei 2017 12:38
door Ben
Voor onze Liberty-specialist in Den Helder:

mycenae 1942 ex .......... ex lafcadio.JPG
mycenae 1942 ex .......... ex lafcadio.JPG (108.19 KiB) 1761 keer bekeken
mycenae 1942 ex ...... ex lafcadio imo 5157602.JPG
mycenae 1942 ex ...... ex lafcadio imo 5157602.JPG (94.19 KiB) 1761 keer bekeken

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 11 mei 2017 17:58
door Roy
Nou-hou, dat specialisme valt best wel tegen hoor !.
Wat extra interesse vind ik eer genoeg.................. 8)
Maar goed, na enige computerproblemen vandaag nu toch maar even gereageerd. Het is wel een Liberty met een interessante loopbaan hoor.
Zoals reeds aangegeven, gebouwd als Liberty tanker met als type aanduiding Z-ET1-S-C3.
Volgens de Liberty bijbel van Sawyer en Mitchell zouden er 30 + 32 van gebouwd zijn. Als ik goed geteld heb kom ik op 30 + 33 stuks Liberty tankers uit.
De California Shipbuilding Corporation ; 30 eenheden.
De Delta Shipbuilding Company ; 33 eenheden.
Samen dus 63 Liberty tankers.
Het was ook niet uniek te noemen dat Liberties, die verbouwd werden tot droge lading schepen, ook verlengd werden. Denk b.v. ook maar aan de "Panagiotis" die bij Terschelling strandde en in tweeën brak. Ik meen dat dit schip zelfs verbouwd was van srs. tot ms., maar om dat hele boek nu door te zoeken op "Panagiotis", dat is me met 2710 schepen net even te veel. In de index staan n.l. alleen maar de nieuwbouw namen vermeld.
Leuk klussie voor de insiders op internet. Enne, dat ben ik dus niet................... :? :idea: :roll:

m.v.g., Roy

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 11 mei 2017 19:03
door Jan van der Doe
Roy,
Welke "Panagiotus" strandde bij Terschelling.
Ik kan niets vinden in mijn collectie (3) boeken over het schip dat daar gestrand zou zijn.
Er waren wel meer Liberties met die naam, maar dan met een achtervoegsel.
Is het schip soms vlotgetrokken, gerepareed ? en weer verder dienst gedaan.

Afbeeldingupload image onlinecertificity.com
in Vancouver, BC.

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 11 mei 2017 19:15
door Theo Horsten
De Panagiotis van Livanos Imo 5327910. was gebouwd als LUTHER BURBANK, maar dat was dus géén ET, maar gewoon een EC. Het schip werd in 1972 gesloopt.

Re: GHV schepen "Oldies".

Geplaatst: 11 mei 2017 20:02
door Jan van der Doe
Deze informatie vond ik ook mijn boeken.
Hartelijk dank Theo.