..foto..
Sibigo 1928 - 1945
1594 brt (netto 941, dwt 2130), vanaf 1937 1300 brt (netto 654, dwt 990)
In 1926 gebouwd bij Wilton in Schiedam.
Voer van 1926 - 1928 als Kian Gwan.
In maart 1945 tijdens een cycloon in de Koraalzee vergaan.
Hierbij kwamen 70 mensen om het leven, 13 konden worden gered.
In 1870 waren steenkolenlagen ontdekt bij Sawahloento (midden Sumatra), die gemakkelijk winbaar waren. Maar pas toen het vervoerprobleem naar de kust was opgelost was het rendabel deze kolen op grote schaal te winnen..
Er werden allerlei mogelijkheden van vervoer onderzocht, maar uiteindelijk werd gekozen voor een spoorweg die aansloot op de lijn van Padang via Padang Pandjang naar Emmahaven aan de westkust van Sumatra, het huidige Teluak Bayua (zie foto).
Daar waren uitgebreide voorzieningen om kolen te verschepen.
De KPM gebruikte daarvoor speciaal ingerichte schepen, zoals de Ombilin, Sawahloento, Lematang, Stagen, Rantau Pandjang en de schepen van de Si-klasse o.a. de Sipora, Sinabang en de op de foto getoonde Sibigo.
Grote hoeveelheden kolen gingen naar Java waar het grootste deel gebruikt werd door de Staatsspoorwegen.
Im Emmahaven was een kolensteiger met een zogenaamde tip waarmee per uur 500 ton geladen kon worden. Het laden was dan ook niet het probleem, maar het stuwen van de lading des te meer. En in feite bepaalde dit laatste de maximum snelheid waarmee een schip geladen kon worden.
Haven van Teluk Bayur (Taluak Bayu), het vroegere Emmahaven aan de westkust van Sumatra.
groeten
Evert Sikkema
GHV schepen "Oldies"
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: GHV schepen "OLDIES".
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hoe relatief is "OLDIES" , maar hier een poster van de INCOTRANS SPEED, vaart nog - bijna 30 jaar oud - als MSC YOKOHAMA. Zusterschip INCOTRANS SPIRIT (als MSC KATRINA) is recentelijk aangekomen op Alang Beach voor recycling.
Sibrand
Sibrand
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hallo Evert,
Ik heb nog op een zussie van de "Artemis" gevaren, t.w. de "Attis".
Je zit al een mooi stuk in de goede richting te zoeken. Het heeft de scheepsontwerpers / bouwburo's van reders een mooi poosje gekost om uit te voegelen hoe je een lijnvrachtschip c.q. stukgoedschip moest construeren met alles achteruit.
De K.N.S.M. heeft hiermee ervaring opgedaan met haar serie CiMaVi schepen, die bij hen de H-serie vormden. Dit waren standaard schepen uit de W.O.II. die alles achteruit hadden. Het waren U.S.A. gebouwde schepen met een motor als voortstuwing.
Toen men doorhad hoe je gunstig kon ballasten en bunker capaciteit moest verdelen, ging men over op nieuwbouw met alles achteruit.
De 1e twee schepen waren de "Eos" en "Argos", later gevolgd door de "Minos". De IS-serie volgde hierop, welke weer een runner-up kregen in de vorm van de ON-serie.
Waarom dit met de ES-serie weer werd losgelaten en weer opgepikt werd de 2 US-schepen weet ik weer even niet..................
m.v.g. Roy
Ik heb nog op een zussie van de "Artemis" gevaren, t.w. de "Attis".
Je zit al een mooi stuk in de goede richting te zoeken. Het heeft de scheepsontwerpers / bouwburo's van reders een mooi poosje gekost om uit te voegelen hoe je een lijnvrachtschip c.q. stukgoedschip moest construeren met alles achteruit.
De K.N.S.M. heeft hiermee ervaring opgedaan met haar serie CiMaVi schepen, die bij hen de H-serie vormden. Dit waren standaard schepen uit de W.O.II. die alles achteruit hadden. Het waren U.S.A. gebouwde schepen met een motor als voortstuwing.
Toen men doorhad hoe je gunstig kon ballasten en bunker capaciteit moest verdelen, ging men over op nieuwbouw met alles achteruit.
De 1e twee schepen waren de "Eos" en "Argos", later gevolgd door de "Minos". De IS-serie volgde hierop, welke weer een runner-up kregen in de vorm van de ON-serie.
Waarom dit met de ES-serie weer werd losgelaten en weer opgepikt werd de 2 US-schepen weet ik weer even niet..................
m.v.g. Roy
Re: GHV schepen "OLDIES".
CHARLOIS 1924 Flag: NLD BRT 1435 LPP: 72.7 Beam: 11.5 Builder: 't Huis de Merwede, Papendrecht Subsequent History: 24 KAIMAI - 51 MINA CHANDRIS - 55 POTHOULA
Disposal Data:foundered 40nm N Hercules LH, near Vigo 8.6.58
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: GHV schepen "OLDIES".
Two from Stoom. Mij. 'Nederland', Amstersdam
JAVA 1902
POELAU-LAUT 1929
JAVA 1902
POELAU-LAUT 1929
Groeten
George in Hull
George in Hull
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "OLDIES".
Roy,Roy schreef:De K.N.S.M. heeft hiermee ervaring opgedaan met haar serie CiMaVi schepen, die bij hen de H-serie vormden.
Waar heb jij de naam CiMaVi naam vandaan. Jij bedoelt natuurlijk C1-M-AV1.
In "From America to United States" wordt allen maar over C1-M geschreven.
Er zijn er 239 van gebouwd, 208 van de AV1 klasse.
Gebouwd voornamelijk voor de vaart in de Sille Oceaan (de oorlog daar) en dat de schepen ook na het einde er van voor de koopvaardij beschikbaar zouden zijn.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hallo Jan,
Je hebt helemaal gelijk. Het vreemde is dat ik dit scheepstype altijd zo aanduid. Gewoon verkeerd aangeleerd dus.
Ik hoop dat je me dit nu even netjes afgeleerd heb.
m.v.g. Roy
Je hebt helemaal gelijk. Het vreemde is dat ik dit scheepstype altijd zo aanduid. Gewoon verkeerd aangeleerd dus.
Ik hoop dat je me dit nu even netjes afgeleerd heb.
m.v.g. Roy
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hallo Jan/Roy,
Maar Cimavi is dan wel een verrekte gemakkelijk ezelsbruggetje Dus niet afleren
Groeten,
Bert de Boer
Maar Cimavi is dan wel een verrekte gemakkelijk ezelsbruggetje Dus niet afleren
Groeten,
Bert de Boer
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: GHV schepen "OLDIES".
MAAS
1914, 1234grt
A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d IJssel (422) for NV Houtvaart (Vinke & Co.), Rotterdam
Mined and sunk on 24/7/1916, 2 miles east of the Noord-Hinder Light
Tunis for Rotterdam with phosphate
1914, 1234grt
A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d IJssel (422) for NV Houtvaart (Vinke & Co.), Rotterdam
Mined and sunk on 24/7/1916, 2 miles east of the Noord-Hinder Light
Tunis for Rotterdam with phosphate
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: GHV schepen "OLDIES".
Nog g'r 's effe over die Cimavi, ( C1-M-AV1 ), type schepen.
Het is beslist geen uitvinding van mij om ze voor Cimavi's uit te schelden, maar het was destijds in de praktijk gewoon een aanduiding die in de maritieme wereld gebruikt werd.
Zo heb ik dat van jongst af aan ook geleerd.
De officiele aanduiding die Jan aangeeft blijft natuurlijk als een paal boven water staan, maar in de varenswereld werd hij nooit gebruikt.................
Wie de oude jaargangen van De Blauwe Wimpel in zijn / haar bezit heeft kan dit ook na zoeken.
m.v.g. Roy
Het is beslist geen uitvinding van mij om ze voor Cimavi's uit te schelden, maar het was destijds in de praktijk gewoon een aanduiding die in de maritieme wereld gebruikt werd.
Zo heb ik dat van jongst af aan ook geleerd.
De officiele aanduiding die Jan aangeeft blijft natuurlijk als een paal boven water staan, maar in de varenswereld werd hij nooit gebruikt.................
Wie de oude jaargangen van De Blauwe Wimpel in zijn / haar bezit heeft kan dit ook na zoeken.
m.v.g. Roy