Miska 1974 ex Deo Gratias ex Deo Volente ex Cargoliner II.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Miska 1974 ex Deo Gratias ex Deo Volente ex Cargoliner II.

Bericht door Ben » 13 jul 2006 17.20 19:32

Gisteren kwam bij Koopmans Meelfabrieken in Leeuwarden de Deo Gratias, ex Deo Volente ex Cargo-Liner II bouwjaar 1974, aan met 1200 ton tarwe uit Nakskov, Denemarken. De losplaats was bezet en vanmiddag rond 14.30 verhaalde ze naar de losplaats.
De Deo Gratias is eigendom van kapitein Arend Hartman uit Urk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ben op 28 jul 2006 17.20 11:55, 3 keer totaal gewijzigd.


Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 14 jul 2006 17.20 11:21

Vanmorgen om 09.45 uur vertrok de Deo Gratias richting Schiedam om daar morgen 1200 ton kunstmest te laden voor Heiligenhafen. Achteruitvarend gaat het richting van Harinxmakanaal. Eerst door de spoorbrug, die om 09.55 uur draaide, daarna nog een brug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 14 jul 2006 17.20 22:04

Ik moest vanochtend tegen de zon in de Deo Gratias achteruitvarend in de bocht fotograveren, kapitein-eigenaar A(rend) Hartman maakte bij een eerdere terugvaart uit Leeuwarden deze foto:

Afbeelding

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 15 jul 2006 17.20 12:49

De Deo Gratias nadert het hoofdvaarwater, het van Harinxmakanaal, en vervolgt zijn weg richting Lemmer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jan Stolp
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 15 jul 2006 17.20 18:12

Mooie serie,temeer omdat het bekend gebied is ,dat moet leuk zijn om te doen.
Je moet uiteraard wel van manovreren houden.

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 17 jul 2006 17.20 21:25

Al eerder is in het Kustvaartforum het onderwerp Denemarkenvaart behandeld en op het Binnenvaartforum loopt nog steeds het onderwerp binnen-buitenvaarders. Wat ik mij eigenlijk niet realiseerde is, dat door de Deo Gratias en de Time is Money nog steeds deze vaart bedreven wordt.
Zij hebben een vaargebied dat begrensd wordt door de lijn Harlingen - Grenaa, Denemarken - Kullen, Zweden en ik dacht Stettin, Polen. B.v. in Harlingen naar binnen om te lossen in Leeuwarden, binnendoor als binnenschip naar Rotterdam om daar te laden en over de binnenwateren via Harlingen en Delfzijl weer naar buiten. Nog steeds zoals in de dertiger jaren de wad-en sontvaarders deden en begin jaren zestig de eerste Denemarkenvaarders.
Laatst gewijzigd door Ben op 21 sep 2006 17.20 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 19 jul 2006 17.20 19:52

De Deo Gratias kwam zaterdagochtend om 02.00 u. in Schiedam aan. Om 07.30 werd begonnen met het laden van 1200 ton kunstmest. Om 11.00 uur was het grote ruim vol en werd via de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal koersgezet naar Harlingen. Om 21.30 uur werd in Amsterdam vastgeknoopt om daar zondag te houden. Maandagochtend om 05.00 werd de reis voortgezet via het IJsselmeer en om 15.00 bij Terschelling naar buiten. Dindagochtend om 10.00 bij Brunsbüttel het Kielerkanaal in en om 21.20 uur was de aankomst in Heilighafen. Daar is het schip vandaag leeggekomen en vertrokken naar Kalundborg voor een lading ??.
De Deo Gratias nog als Maria:

Afbeelding

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 20 jul 2006 17.20 09:15

Deze foto is ook nog van haar vertrek uit Leeuwarden:

Afbeelding

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 21 jul 2006 17.20 12:17

Hier een overzicht van de reizen, die de Deo Gratias deed in de maanden juni en juli.
Rotterdam - Kopenhagen, constructiemateriaal, w.o. een tunnelboor met een diameter van 5 meter.
Rostock - Den Bosch, 980 ton mout.
Amsterdam - Kiel, 1100 ton veevoer.
Korsör - Delfzijl, 1200 ton tarwe.
Delfzijl - Helsingborg, 1200 ton soda.
Korsör - Delfzijl, 1200 ton tarwe.
Brake - Kolding, 1100 ton veevoer
Nakskov - Leeuwarden, 1200 ton tarwe.
Rotterdam - Heiligenhafen, 1200 ton kunstmest.
Kalundborg -

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben » 24 jul 2006 17.20 19:35

De Deo Gratias werd gebouwd als Cargo-Liner II. De Westduitse reder Wessels uit Haren Ems bestelde begin jaren 70 een nieuw type zee-binnenschip, dat geschikt was voor de vaart van en naar Berlijn. Hij liet de schepen bewust van de Oostduitse S.K.L. motoren voorzien en verkreeg mede hierdoor toestemming om via Oostduitse wateren naar en van Berlijn te varen. Mede hierdoor waren deze schepen in staat de Oostzeelanden te bereiken via het Oder-Havel Kanaal, hetgeen 3 x sneller was als via de Elbe, Hamburg en het Kieler Kanaal naar de Oostzee. De Cargoliners hadden een lage kruiplijn van 5.65 meter en een box-shaped ruim van 47.20 x 7 meter. Goederen werden vanuit Berlijn, zonder overslag, o.a. rechtstreeks getransporteerd naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee.

Van dit type zee-binnenschip werden er 6 gebouwd in opdracht van Cargo Liner Bereederungs GmbH & Co. MS Cargo Liner I, II etc., Berlijn met de namen:

Cargo-Liner I - 1973 - 927 brt. - 1470 ton dw. - lengte o.a. 80.02 x lengte ll. 77.70 x breedte 9.02 x diepgang 3.18 - SKL 995 pk - Kramer & Booy, Kootstertille - bnr. 166 -1982 Bielefeld - 1984 naar Nederland: Tasman - 1992: Noorderling - 1997: Omega III - 2001: Vega III (Belize).

Cargo-Liner II - 1973 - Gebr. Kötter, Haren Ems - bnr. 68 - 1981: Pia - 1982: naar Nederland: Maria - 1992: Deo Volente - 1995: Deo Gratias - 2009: Miska.

Cargo-Liner III - 1976 - Gebr. Schlömer, Oldersum - bnr. 231 - 1981: Amy - 1983 naar Engeland en omgebouwd tot cementtanker: Farnese - 1993 naar Portugal: Gorgulho, 2002 naar Kroatië: Vranjic.

Cargo-Liner IV - 1974 - idem - bnr. 232 - 1981: Uelzen - 1982: Manja - 1990 vlag Cyprus: Manja - 1997 in de binnenvaart en verbouwd tot beunschip: Esther - 200?: Gremko, België.

Cargo-Liner V - 1975 - idem - bnr. 233 - 1981 Inez V - 1983 naar Nederland: Argo - 1993 Compaen - 1997 opgelegd in Leer - 1999 herdoopt in Cornelis - 2000 in de binnenvaart en omgebouwd tot beunschip: Tuimelaar.

Cargo-Liner VI - 1975 - idem - bnr. 234 - 1981 naar Ned.: Terschelling - 1989 naar Cyprus: Marina - 1990: Port de Lyon (Cyprus) - 1993 naar Panama: Joy
Laatst gewijzigd door Ben op 12 jun 2007 17.20 15:35, 3 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie