Jammer dat die 6 grote Rijnschepen hier niet met name genoemd worden. Welke zouden het zijn geweest? Ik kan alleen de 4 kempenaars bedenken: 50 x 6,60 meter en 500 ton groot, de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (okt 1961) en de Neptunia (jan 1962) Zo groot waren die niet en ze kwamen eigenlijk ook nooit op de Rijn. Het waren zusterschepen van de Hendrik-T (1960) en allemaal gebouwd op de werf van van der Schoot in Harlingen, vier voor hemzelf en drie voor particuliere rekening. Hier de Hendrik-T:
Rederij van der Schoot, Harlingen.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Rijnschepen v/d Schoot
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hoi Ben en Roelof,
De Frisian Star was niet de laatste van de samenwerking V/d Schoot Holwerda, dat zou de Frisian Mariner worden. De Frisian Star was wel de 1e met het "Buizensysteem" waar de laadbomen aan bevestigd waren.
De "mariner" kreeg het ook gelijk bij in de vaart komen. De Frisian Skipper nadat charter voor Swedish Gulf was afgelopen.
Groeten
Jaap
De Frisian Star was niet de laatste van de samenwerking V/d Schoot Holwerda, dat zou de Frisian Mariner worden. De Frisian Star was wel de 1e met het "Buizensysteem" waar de laadbomen aan bevestigd waren.
De "mariner" kreeg het ook gelijk bij in de vaart komen. De Frisian Skipper nadat charter voor Swedish Gulf was afgelopen.
Groeten
Jaap
Hoi Ben,
Meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk gebouwd zouden worden zonder laad/los gerei. Holwerda wilde wel graag laad/los gerei, dus kwam Van der Schoot met dit systeem.
Geloof zefs dat ze het idee gehad hebben om het evt. weer te kunnen verwijderen.
Waren voor toen toch wel aardig moderne schpen, bijna 100%box. Werden er toen nog genoeg gebouwd niet box, kijk maar naar Gera en Tina Holwerda. Zelfde club, maar toch geen box.
Groeten
Jaap
Meen me te herinneren dat ze oorspronkelijk gebouwd zouden worden zonder laad/los gerei. Holwerda wilde wel graag laad/los gerei, dus kwam Van der Schoot met dit systeem.
Geloof zefs dat ze het idee gehad hebben om het evt. weer te kunnen verwijderen.
Waren voor toen toch wel aardig moderne schpen, bijna 100%box. Werden er toen nog genoeg gebouwd niet box, kijk maar naar Gera en Tina Holwerda. Zelfde club, maar toch geen box.
Groeten
Jaap
Re: Rijnschepen v/d Schoot
Daar waren nog de 55.mtr. schepen Rapide, Veronica en Vrijbuiter!Gert Schouwstra schreef:Jammer dat die 6 grote Rijnschepen hier niet met name genoemd worden. Welke zouden het zijn geweest? Ik kan alleen de 4 kempenaars bedenken: 50 x 6,60 meter en 500 ton groot, de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (okt 1961) en de Neptunia (jan 1962) Zo groot waren die niet en ze kwamen eigenlijk ook nooit op de Rijn. Het waren zusterschepen van de Hendrik-T (1960) en allemaal gebouwd op de werf van van der Schoot in Harlingen, vier voor hemzelf en drie voor particuliere rekening. Hier de Hendrik-T:
Dat maakt een totaal van 7!
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.
Wat mij al eens eerder is opgevallen , na het verkrijgen van een foto van de Kaap Bol van Ben , is de de onduidelijkheid over het aantal laadbomen.
Ik wist niet anders dan 3..maar op de foto van Ben 6 stuks..de redenatie is simpel er zijn er gewoon 3 bomen verwijderd en de laatste jaren er weer op gezet....maar Harry de Groot plaatste laatst een foto waarop duidelijk te zien is , dat mijn simpele redenering niet opging...duidelijk is te zien dat het schip al die jaren heeft gevaren met slechts 3 laadbomen.
Waarschijnlijk zijn in de nadagen als Kaap Bol de masten wat aangepast (zalingen aangebracht) en is het schip uitgerust met dubbele bomen (waarschijnlijk geschikt gemaakt voor verkoop naar Indonesië) , zie onderste foto van Ben..
De vraag is dan ook , wanneer en waar is dit gebeurd ?? en zit ik uberhaupt wel goed met mijn redenering ??
Mvrgr
Roelof
Ik wist niet anders dan 3..maar op de foto van Ben 6 stuks..de redenatie is simpel er zijn er gewoon 3 bomen verwijderd en de laatste jaren er weer op gezet....maar Harry de Groot plaatste laatst een foto waarop duidelijk te zien is , dat mijn simpele redenering niet opging...duidelijk is te zien dat het schip al die jaren heeft gevaren met slechts 3 laadbomen.
Waarschijnlijk zijn in de nadagen als Kaap Bol de masten wat aangepast (zalingen aangebracht) en is het schip uitgerust met dubbele bomen (waarschijnlijk geschikt gemaakt voor verkoop naar Indonesië) , zie onderste foto van Ben..
De vraag is dan ook , wanneer en waar is dit gebeurd ?? en zit ik uberhaupt wel goed met mijn redenering ??
Mvrgr
Roelof
Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.
Logica zit er wel in.
Immers; in Indonesische wateren wordt, of werd, voor anker liggend veelal over de zij in prauwen geladen dan wel gelost................
m.v.g. Roy
Immers; in Indonesische wateren wordt, of werd, voor anker liggend veelal over de zij in prauwen geladen dan wel gelost................
m.v.g. Roy