Foto's: G. Fiebiger - 26 mei 2016.Ben schreef:OOK EEN MANIER VAN RESTAUREREN.
De Jenny werd in 1955 bij scheepswerf H. Brand, Oldenburg gebouwd als Duitse Hannchen Volmers, in 1968 verkocht als Hangela en eind 1987 werd zij verkocht naar Pellworm en in 1995 verbouwd tot mosselzuiger.
In 1997 verkocht naar Harlingen zonder naamsverandering met de registratieletters HA 17.
De Jenny gaat een 3e leven tegemoet als drijvende attractie in een zwembad in Babenhausen, ten zuidwesten van Frankfurt,
waarheen zij in drie stukken is vervoerd.
Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Leuk idee de gehele pomp en zuiverings installatie zullen zich wel in het schip bevinden.
gr.Herman
gr.Herman
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ben schreef:Deze foto maakte ik in juni 1980 met links de Pieter Winsemius op de helling bij Welgelegen, Harlingen. Maar welk scheepje ligt daarnaast?
In mijn gedachten is het een voormalig in Nederland gebouwd Duits kustertje, dat in de chartervaart is terecht gekomen.
Bovenstaande berichten zijn van nov. 2008 en het kustertje op de helling is inderdaad zoals Jan al schreef later de Madraque geworden.Jan Stolp schreef:Misschien is het de huidige Madraque.
Het schip is destijds door Tjebbe Dijkstra als charterschip in de vaart gebracht in begin 80 er jaren.Dat schip was ,dacht ik, niet verlengd zoals b.v. de Emma ( ooit winkelschip in Lelystad) of de Jutland van Frits Loomeyer.
Die Madraque heeft een schoenerkont /fries hek/elliptisch hek .Drie woorden voor hetzelfde.
Zij werd in 1929 als Duitse Tine Schröder gebouwd, ging in 1962 naar Denemarken als Sam en in dec. 1978 naar Nederland verkocht.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Op het binnenvaartforum kwam de Madraque ook al eens langs
Tine Schröder in Holtenau
Tine Schröder in Holtenau
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Van schoener naar charterschip, de Duitse Genius werd in 1976 naar Nederland verkocht en kwam in de vaart als Zuiderzee.
Foto: © J.R. Boman - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Foto: © J.R. Boman - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
De ONICE gebouwd voormalig META, gebouwd bij Luehring in Brake in 1911 zal weer onder zeil komen. Eindelijk! Zo'n mooi schip.
https://www.brigantes.eu/
Gr. Ole
https://www.brigantes.eu/
Gr. Ole
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Een foto van de Onice ex Meta bij Shipspotting:
ShipSpotting.com
© det
en een tekening zoals ze als Meta in 1911 gebouwd werd:
Bron: Lühring Werft Band II.
ShipSpotting.com
© det
en een tekening zoals ze als Meta in 1911 gebouwd werd:
Bron: Lühring Werft Band II.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Onlangs gemaakte foto's van de restauratie van de Emmi:Ben schreef:In Assel, gelegen aan een zijtak van de Elbe de Ruthenstrom, is een vereniging opgericht om de oude haven weer in ere te herstellen en ter herinnering aan het maritieme verleden is de Emmi aangekocht.
Zij werd in 1909 als Margaretha bij scheepswerf G. & H. Bodewes in Martenshoek gebouwd.
Onder het plastik verscholen ligt oa. de hoofdmotor van Emmi, een in de 70.er aangeschafte, 4 cyl. luchtgekoelde 60 pk. Deutz.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ben, heb je ook een foto van de tjalk?/clubschip op de voorgrond?
Gr. Ole
Gr. Ole
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ole, een andere foto van de onbekende tjalk waarover mijn Duitse vriend schreef:
"die alte Wohnschütte kommt aus Holland und liegt schon ewig hier im Hafen, sie gehörte Mal dem Wasserschiffahrtsamt Stade, nun hat der Wassersportverein vor Jahren die Schute übernommen".
"die alte Wohnschütte kommt aus Holland und liegt schon ewig hier im Hafen, sie gehörte Mal dem Wasserschiffahrtsamt Stade, nun hat der Wassersportverein vor Jahren die Schute übernommen".