IJsvaart

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

IJsvaart

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding

Deze foto kreeg ik vanmorgen net binnen , met dank aan Peter van Niejenhuis , de Flinterborg in het ijs.
Mvrgr Roelof
TINA

DE REIS VAN STRABO NAAR LENINGRAD 1963.

Bericht door TINA »

Op een dag in de strenge winter van 1963 lagen we aan de Levantkade voor vertrek naar Rusland.Het vroor in Nederland overdag meer als tien graden onder nul.We hadden het koud,zeer koud,in Nederland,maar we wisten nog niet wat ons te wachten stond.Om 18 uur vertrokken we naar IJmuiden.na geschut te zijn en tot de pieren van Ijmuiden gevaren te zijn ,begon het gedonder in de glazen al.Er lag een ijsbarriere voor de Nederlandse kust van gekruit ijs van 3 mijl.Het oude O-bootje van WISM had er moeite mee om zich door het ijs te werken met zijn Sulzer diesel van 600 apk.Gelukkig waren we er om 00.00 uur door het uis en konden we om de Noord naar het Kielerkanaal.Het was bitterkoud.Na het Kielerkanaal genomen te hebben,die door ijsbrekers werd opgehouden,kwamen in Kiel en gingen de open zee op.Tot te hoogte van Lubeck het begon te waaien en de Strabo ging buiswater ging overnemen,wat meteen bevroor,dus moest er ijs gehakt worden door alle bemanningsleden,behalve die voor de vaart zorgde.Het scheepje was gebouwd voor dienst in de Caribbean,dus alles was bevroren.
De WC's,de verwarmingspijpen,douches gingen niet meer,overal op het schip hingen grote ijspegels.De enigste kachel,die het nog deed,was de kombuiskachel en die stookte we hoog op,terwijl ondanks de warmte de ijspegels aan de waterleiding hingen achter in de kombuis,Het was een barre tocht,we lagen de overjas en schoenen in onze kooi en probeerde wat te slapen,gelukkig hadden extra dekens meegekregen van de KNSM,naar de Wc was een koude bedoenig,we moesten het op een ijzeren emmer doen in de douche,na de boodschap het keteltje heet water erin en over de muur op de ijsschotsen met de ie rommel.maar dat was niet voldoende,we lagen te bibberen in onze kooien.
Warm eten met aardappelen aten al niet meer,omdat de aardappelkist op het sloependek stond,waren de zakken aardappelen grote bonken ijs.
We aten erwtensoep alle dagen.afgwisseld met bruine bonensoep.Pasta's kon ook nog,maar dan hadden de ijshakkers zo weer honger en we konden nog brood bakken,dus aten morgen,middag,avond en in de nacht soep met brood met veel vlees en drijfijs(vet spek).Toen we ter hoogte van Klaipeda kwamen konden niet verder,het ijs was te dik en moesten wachten op de Russische ijsbreker,zodat in konvooi naar Leningrad(nu St.Petersburg) konden varen.Na een dag het schip gaande te houden,kwam de ijsbreker,een joekel en als eendjes achter hem aan met de andere schepen,na een dag of a 5 varen kwamen in Leningrad aan.
Daar voor de kant om platen hardboard te laten,na de gebruikelijke Russische welkom.bijna alles ging zegelkast,alle nautische instrumenten werden verzegeld ect.Maar we hadden het koud,heel koud,het vroor daar onder de 30 graden.De kok stond met handschoenen aan eten te koken.
(soep) en brood bakkenDe Russen hadden niet koud,want die hadden dikke gewatteerde kleding en bontmutsen op.Tegen de avond kwam er een man van Intertourist of er nog iemand naar het Russische Zeemanshuis wilde,niemand natuurlijk,veel te koud om over straat te gaan,maar daar wist,die knaap van Intertourist wel wat op,hij haalde een zooitje gewatteerde kleren,bontmutsen en schoenen op,die we gratis kregen van de Russische Staat,we hadden het op slag niet meer koud,dus konden geen nee zeggen tegen het Zeemanshuis,het viel zwaar tegen,dat Communistisch gebral,we werden er kotsmisselijk van,maar in ieder geval hadden we het warm,maar de volgende avond wou niemand meer de wal op.De ouwe moest een smoesje verzinnen voor zijn bemanning.
Na een dag of 5 hadden we de 600 ton platen geladen en kon er zeeklaar gemaakt worden,de biemsen en de luiken gingen wel,marr nu de pressennings nog,het zeil was aan elkaar gevroeren en bijna niet uit te rollen over de luiken met een lasapperaat lukte het en uitkijken dat de boel niet in de fik ging,eindelijk lagen ze op beide luiken,gauw omvouwen en de schalmlatten erin en keggen er op,de balken erop en de moeren met handsvat erop gezet,het schip was eindelijk zeeklaar na een dag en we konden vertrekken achter de ijsbreker tot open water.Er stond een stijve wind en namen weer buiswater over,dus het was weer ijshakken geblazen dag en nacht,wat je eraf hakte moest gelijk over boord,anders had het nog geen nut,door het bevriezen van het buiswater werd anders het schip topzwaar van voren,waar ook de lading zat,dus rond luik 1.
Na een dag of wat kwamen in open water en het iets minder koud,zo een graad of 15 onder nul,het leven werd er een beetje gemakkelijker op.
Het Kieler-kanaal weer door en op naar Amsterdam,waar de mensen op de wal hun ogen uitkeken en KNSMer met stel Russen aan boord,omdat we nog steeds de Russische kleding droegen.
Dit het verhaal van de barre reis om de Noord in 1963.
Groetjes Tina.
Nick

IJsvaart

Bericht door Nick »

Hallo
Met Leningrad heb ik niet zo goede herinnering aan.
Al was het ook een beetje me eigen schuld.
Het was indertijd nog dat het een still een beetje koude
oorlog was.
In ieder geval als je een Amerikaas visa had in je,
paspoort.
Dan vertikte de Russische ambassade een visa te,
verstrekken je moest dan naar de burgelijke stand,
om een ander paspoort te krijgen.
Nu was het geval dat ik werkte voor een Dordrechtse,
aflos maatschappij.
Die zowel als rijnenbinnenvaart alsmede Khv en Coasters deed.
Ik was net terug( twee maanden ) van een trip met een
chemicalie tankertje 7.5 maanden weggeweest.
Leuke trip rondje wereld.
Afijn In de vroege morgen mijn telefoon ging.
Ik aflos centrale Ik moest in haasje rep naar IJmuiden om
op een coaster van 2500 ton te stappen nu is me de naam ontschoten.
Maar ok de reis ging naar Leningrad.
Ik moest me haasten wabnt ze lagen te wachten opmij.
Ok uit bed la op waar mijn paspoort in lag niet kijkend
Wat voor paspoort ik meenam.
Na een vrij koude reis met veel ijshakken.
In Leningrad aangekomen.
Enzo als Tina al zei alles achter slot en grendel.
Paspoorten check.
Nu ja daar kregen we een helboel heisa.
Douane met getrokken wapens politie aan boord.
Wat is hier aan de hand toen ik boven werd geroepen.
Geen antwoord gelijk in de boeien, en mee naar de wal.
En ikmaar vragen wat ik misdaan had.
Dit was de eerste keer dat ik in de Sovjet Unie was.
Dus ik was me van geen kwaad bewust.
Afijn in de politiecel wat was geen pretje met z'n,
zessen in een cel en twee bedden.
Na een dag eruit op een stoel en er werden me vragen gesteld wat kwam ik doen daar en wat moest ik gaan spioneren.
Ik stond werkelijk paf. Sioneren wat bedoel je ik ben daar aan boord om te werken een reis en dan weer terug naar
Nederland. Nee ik je liegt werd er gezegt.
Maar ik spreek de waarheid vraag het aan de kaptein.
Nee hier is je paspoort waar is je visa voor de Sovjet Unie
Only Visa USA is in daar. Je bent hier illegaal.
Spion dus.
Nu begon het me te dagen in de haast had ik het verkeerde paspoort gepakt. :oops: :oops:
Na veel redeneren van de Nedrlandse Ambassade en de Aflos rederij
werd ik met het schip terug gestuurd op de dag dat we vetrokken naar Finland om daat Hout te laden voor Hull.
Ik zal die reis nooit meer vergeten.
En geloof me ten hedendagen heb ik nog steeds geen voet terug gezet in Rusland.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Voorlopig ziet het weer er niet naar uit, dat de Zweedse sleepboot Karl Erik in het ijs vastloopt.

Afbeelding
Foto: ©Stig Samuelsson
jans
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:40

Bericht door jans »

Afbeelding

ijsvaart in nederland jaren
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Duitse Annemarie - 1918 - in het ijs voor de haven van Slite in maart 1960:
Afbeelding
Foto: ©Bo Friberg.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Foto's van begin februari bij temperaturen van -25 graden bij Lulea:
Afbeelding
Afbeelding
Foto's: ©Rolle.
hans-paul

Bericht door hans-paul »

Afbeelding
begin 2003 was een kl**ten reis hadden geladen in Finland en moesten lossen in Duitsland dit is op de hunte hier zijn we opvarig en zijn nog steeds aan het ijs bikken hadden een sleepboot voor de kop waarom is ons nog steeds niet helemaal duidelijk de loods vertelde on toen dat we het grootste zeevaartschip waren wat zo ver op de hunte(oldenburg) is geweest
greetz
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een mooi winters plaatje uit 1960, de Zweedse Brio in 1906 gebouwd bij de Lühringwerft.
Afbeelding
foto: ©Bo Friberg
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
Russische atoom ijsbreker gefotografeerd door Jan Luttikhuizen in winter 1968 - 69 in Finse golf. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Plaats reactie