Diversen.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: .Diversen.

Bericht door Theo Horsten »

was dat de gene die op de " Grosze Freiheit" het leven liet?
Dat weet ik niet, Gerard. Het was de zeer populaire Frederik IX, de vader van de huidige koningin. Dat was de koning die vaak op de fiets door Kopenhagen reed. Soms moest de hofauto hem dan later ergens komen ophalen waarna er een bestelautootje volgde om de fiets op te pikken, want met een borreltje op door Kopenhagen fietsen kon niet.
Wij lagen met de Francina een keer in Rønne, op Bornholm. 's Morgens al vroeg werd de pier waaraan we lagen schoongeveegd en er werd een afzetting van touw met scepters gemaakt, dit alles onder toezicht van de havenmeester. Ik vroeg belangstellend wat er ging gebeuren en toen zei hij dat de koning straks kwam, met het koninklijk jacht "Dannebrog".
Wij helemaal zenuwachtig en zo, maar dat hoefde volgens de havenmeester helemaal niet. De koning kwam gewoon jagen op Bornholm en daar werd verder geen drukte van gemaakt. Ja, een schoolklasje ter verwelkoming, vandaar die afzetting, dat de kindertjes niet in het water zouden vallen.

Dus daar kwamen de kindertjes en daar kwam het koninklijk jacht...

Afbeelding

De koning bracht hem persoonlijk binnen - met veel vaart - en keurig voor de kant. Wij groeten met de vlag, maar de koning zwaaide alleen maar vriendelijk naar ons. Dat is meen ik ook niet gebruikelijk om met de vlag te groeten als je voor de kant ligt, maar ja, we wilden toch wat, nietwaar?
Laat er nou verdorie toch een kind in het water vallen, net voor de kop van het schip. Zonder dat iemand iets riep dook er een matroos in zijn witte kloffie vanaf het voorschip overboord en viste dat kind weer op. Dat was alleen maar nat en geschrokken. Verder was de havenmeester de enige die even bij de koning aan boord ging. We hebben daar drie dagen samen aan weerskanten van de pier gelegen, zonder drukte, met alleen een matroos bij de gangway en de koning die aan dek zat te lezen en een paar keer met een auto werd opgehaald om te gaan jagen. Nee, dat was geen man van kouwe drukte. :D
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Re: .Diversen.

Bericht door anton5 »

Hallo Theo,

Mooie aanvulling van wat Egbert mij bij deze foto vertelde.

Gr. Wim

Afbeelding
jvd

Re: .Diversen.

Bericht door jvd »

Hoe die makker op de Oranjeborg in het echt heette, weet ik niet meer - Geert huppeldepup,
dat was Geert Vorenhout.
kwam uit stad Groningen, en inderdaad stevig gebouwd :lol:

Afbeelding

derde van links vol heineken. :lol:
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: .Diversen.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Afbeelding
Ruim 40 jaar geleden kreeg ik deze verrekijker van de directeur van de school in Amsterdam, waar ik toen werkte.
Hij had een nieuwe verrekijker gekocht, omdat je niet goed kon kijken door deze kijker.
Ik heb de lenzen toen verwijderd en het bleek dat die er bij het schoonmaken verkeerd om waren ingezet, namelijk met de bolle kant naar binnen en de holle kant naar buiten.
Ik ben nog altijd blij met deze verrekijker, die we altijd meenemen op vakantie.
De verrekijker was oorspronkelijk van een zeeman die hem in de oorlog geruild heeft voor een pakje sigaretten.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Diversen.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Ik wil jullie attenderen op het Maritiem Trefpunt van Jan Nierop (voorheen bekend onder de naam SMN=Scheepvaart Museum Nierop).
Anne (Vaerderij) Mulder uit Zwolle, Pieter vd Hoek uit Wapenveld, Jan Loedeman uit Ermelo en ondergetekende hebben dinsdagmiddag 27 september een bezoek gebracht aan Jan Nierop zijn enorme verzameling van vooral foto's en films van de grote Nederlandse Rederijen uit het verleden, de Marine, de Kustvaart, Sleepboten enz.
Het is een heel bijzonder "museum", maar meer nog een "praathuis", een "doorbladerhuis van albums en mappen", een "kijkhuis voor bijzondere films (bijv. over de KPM, SMN enz.). Je kunt er met gemak een hele middag zoet brengen met het bekijken van foto's en boeken.
Ik kan het jullie echt aanraden.
Hier onder een aantal (willekeurige) foto's die ik al eens eerder genomen heb, in mei van dit jaar:
Afbeelding
Jan Nierop en Anne Mulder aan het "snuffelen " in oude personeelsbladen van rederijen.

Afbeelding
Uniform knopen

Afbeelding
Diverse "spullen" die vroeger op de schepen gebruikt werden.

Afbeelding
Een piespot van de KPM

Afbeelding
Anne Mulder gaat na wat hij allemaal te leen mee krijgt (dat gaat in vol vertrouwen)

Afbeelding
Jan Nierop zit in zijn albums en boeken te bladeren

Afbeelding
Een overzicht van grote foto's

Afbeelding
Zo krijg je een beeld wat er zoal te zien is

Afbeelding
Anne en Jan aan de praat over vroeger (toen schepen nog geen schoenendozen met aan de voorkant een punt waren)

Ik heb bij dit onderwerp het bericht van mei verwijderd, omdat ik er namens Jan Nierop een verzoek aan toe wil voegen.
Jan is namelijk voor zijn Maritiem Trefpunt op zoek naar PAPIEREN BOORDGELD van de Stoomvaart Mij. Nederland (SMN).
Wie kan hem daaraan helpen?


groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Diversen.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

HET LAATSTE SCHEEPVAARTNIEUWS.

Sinterklaas heeft zijn laatste pakjes afgeleverd. De stoomboot ligt op stootgaren.
De overgebleven pakjes worden met kleine bootjes weer aan boord gebracht, die komen misschien volgend jaar van pas.
De loods is besteld, de sleepboten komen zo.
De machinisten en stokers hebben de vuren onder de ketels opgestookt.
De vletterlieden of roeiers komen zo om de trossen los te gooien en dan gaat het weer op Spanje aan.
Over ruim 11 maanden zal de boot hier weer ergens aanmeren.
Ondertussen wordt er volgende zomer weer een nieuwe Sinterklaasfilm in elkaar geflanst en gaat Dieuwertje Blok zich weer voorbereiden om een nieuw Sinterklaas journaal te presenteren.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Diversen.

Bericht door Ben »

westeind schreef:Ik kwam hier zowaar een vreemde Poolse eend tegen, de Morski Patrol ...
Afbeelding
Gert Schouwstra schreef:..... de Morski Patrol.... Hij is te koop, de vraagprijs is 299.000,- euro.
Zie verder https://www.maritimesales.com/PAW10.htm.
Er staat 2 x 12 cyl MWM in, totaal 3000 pk. Maximum snelheid is 42,5 km/uur, je moet dan niet teveel op het verbruik letten.
De Morski Patrol ligt nu in Krimpen a.d. IJssel waar zij 5 april jl. werd gespot.
Zij is de ex Falshöft van de Wasserschutzpolizei, bouwjaar 1965, afm. 32.17 x 5.40 m.

Afbeelding
Foto: ©K. Goudriaan.
kapitein Ruud

Re: Diversen.

Bericht door kapitein Ruud »

Vanaf morgen: theater op locatie in Appingedam, "de nieuwe man", naar het boek van Thomas Rosenboom over een scheepswerf aan het Damsterdiep.
Afbeelding
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Effe bijpraten

Bericht door Huug »

Beste Forummers /Shipspotters / Hobbyisten

Eens in de zoveel tijd inmiddels al weer een antal jaren terug probeer ik een ongedwongen samenzijn te realiseren. Een soort spotters verenig u zeg maar onder het genot van een bak koffie of wat anders.

Gezien het feit dat onze spotters vriend Jan van der Doe een paar weken over is uit Canada leek het een goed idee om dat deze keer samen te laten vallen met zijn bezoek.

Dinsdag 25 september vanaf 13.00 restaurant de Veerheuvel bij de pont Rozenburg - Maassluis leek mij een goede tijd en lokatie.
Adres voor de tomtom Nieuweweg 1 - Rozenburg.

De Veerheuvel is een restaurant. Wij hebben niets besproken. U dient uiteraard zelf uw consumptie(s) te verrekenen.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Effe bijpraten

Bericht door k-k »

Huug en Jan,
Denk dat we met elkaar wel iets hebben te bespreken. Min of meer hebben onze paden elkaar in de loop der jaren gekruisd. Vind het wel leuk om elkaar na zoveel jaren eens in de ogen te kunnen kijken en de hand te drukken. Zet het in mijn agenda. Tot dinsdag! Groeten, Klaas
Plaats reactie